کد خبر: 206145 - تاریخ: دوشنبه، 2 نوامبر 2020 - 08:23

دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

گیلان، پیرترین استان کشور است | بیشتر سالمندان استان بی‌سوادند

سالاری با بیان اینکه بیشتر سالمندان استان بی‌سوادند و میزان بی‌سوادی در زنان بیشتر از مردان و در روستا بیشتر از شهر است، افزود: درصد تاهل در مردان سالمند، بیش از ۲ برابر زنان سالمند و در شهر و روستا تقریباً برابر است.

به گزارش خوبان ، در جهت افزایش رفاه اجتماعی و سلامت سالمندان، پیش از ظهر امروز نشست مشورتی با حضور مسئولان استانی با محوریت «کمپین دستیابی به جامعه پاسخگو به نیازهای سلامت سالمندان» در سالن اجلاس حوزه ریاست دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد.

در این نشست، دکتر ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه استان گیلان ۳.۲ جمعیت کشور را دارا است، اظهار کرد: نرخ سالمندی افراد ۶۵ سال و بالاتر، ۸.۹ درصد و نرخ سالمندی افراد ۶۰ سال و بالاتر  ۱۳.۲۵ درصد است، ازاین‌رو ما پیرترین استان کشور هستیم.

وی با بیان اینکه بیشتر سالمندان استان بی‌سوادند و میزان بی‌سوادی در زنان بیشتر از مردان و در روستا بیشتر از شهر است، افزود: درصد تاهل در مردان سالمند، بیش از ۲ برابر زنان سالمند و در شهر و روستا تقریباً برابر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه بیشترین سالمندان در گروه سنی ۶۹-۶۰ سال قرار دارند، گفت: ۳۱درصد مردان سالمند شهری و ۵۲درصد مردان سالمند روستایی، همچنان شاغل‌اند.

دکتر آبتین حیدرزاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این نشست با اشاره به مطالعه‌ای که در خصوص سالمندان گیلانی انجام‌شده، اظهار کرد: ۱۶.۲ درصد سالمندان شهری و ۸.۶ درصد سالمندان روستایی، فاقد پوشش بیمه‌ای بودند.

وی با اشاره به مشکلات سالمندان گیلانی گفت: عمده مشکلات مطرح‌شده در سالمندان، مشکلات مالی، بهداشت و سلامتی و حمل و نقل است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه ۶۴ درصد سالمندان شهری و ۵۵ درصد سالمندان روستایی حداقل یک‌بار در ماه به پزشک مراجعه می‌کنند، گفت: ۱۸ درصد سالمندان شهری و ۱۷درصد سالمندان روستایی در سال حداقل یک‌بار به دلیل بیماری یا حادثه در بیمارستان بستری‌شده و شایع‌ترین علت بستری در بیمارستان نیز قلبی و عروقی و کاتاراکت(آب مروارید) بوده است.

دکتر حیدرزاده با بیان اینکه بیش از دو سوم سالمندان استان حداقل به یک بیماری مبتلا هستند، افزود: بیش از دو سوم سالمندان به دلیل بیماری، دارو مصرف می‌کنند و بیش از نیمی از آنان، روزانه حداقل سه دارو مصرف می‌کنند.

در این نشست استانی، علاوه بر مسئولان حوزه سلامت سالمندی گیلان، رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت و همچنین کارشناسان و صاحب‌نظران در این حوزه نیز به‌صورت ویدیو کنفرانس حضور داشتند.

 
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads