کد خبر: 205718 - تاریخ: یکشنبه، 18 اکتبر 2020 - 09:01

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان:

افزایش تولید برنج سفید از پرورش راتون در گیلان/برداشت نیمی از محصول

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: به دلیل افزایش سطح اراضی پرورش راتون در استان، تولید برنج سفید حاصل از این محصول نیز در گیلان افزایش یافته است.

به گزارش خوبان، مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: به دلیل افزایش سطح اراضی پرورش راتون در استان، تولید برنج سفید حاصل از این محصول نیز در گیلان افزایش یافته است.

ابراهیم اکبرزاده در گفت و گو با ایسنا گفت: گیلان ۱۶شهرستان دارد و در همه شالیزارهای شهرستان های گیلان راتون پرورش داده شده است.

وی افزود: سال گذشته در ۸۰هزار هکتار از شهرستان ها راتون پرورش داده شد این در حالیست که امسال در بیش از ۹۱هزار هکتار از شالیزارهای استان راتون پرورش یافته است.

اکبرزاده ادامه داد: تاکنون محصول راتون در نیمی از اراضی برنجکاری استان برداشت شده است و مابقی نیز به زودی برداشت می شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: با توجه به افزایش سطح پرورش راتون در گیلان شاهد افزایش تولید برنج سفیدی هستیم که از پرورش این محصول در گیلان به دست خواهد آمد.

وی افزود: از آنجاییکه دوره تولید شلتوک از پرورش راتون کوتاه تر از برنج اولیه است و از سم و کود کمتری استفاده می شود، میزان پروتیئن این برنج بیش از نشاسته است.

دام های سرگردان همچنان از عوامل جلوگیری از توسعه پرروش راتون در برخی از شالیزارها

اکبرزاده تصریح کرد: به دلیل اینکه برخی از اراضی رطوبت کافی را ندارند، برخی از کشاورزان فرصت پرورش راتون را از دست می دهند و همچنین دام های سرگردان نیز از دیگر عواملی هستند که مانع ورود برخی از برنجکاران به مقوله پرورش راتون می شوند و امیدواریم کشاورزان بیشتری تا سال آینده خود را ملزم بدانند که دام خود را تا پایان مرحله پرورش راتون در مزارع برنج دیگران رها نکنند.  

وی گفت: راتون علاوه بر اینکه موجب افزایش تولید برنج سفید استان می شود ، به دلیل کیفیت بالا و قیمت بیشتری که نسبت به برنج اولیه دارد، موجب ارتقای درآمد شالیکاران نیز می شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: عطر برنجی که از راتون پخت می شود، بسیار عالی و در بین برنجکاران زبانزد است و این محصول هر روز طرفداران بیشتری را در بازار برنج کشور پیدا می کند.

اکبرزاده گفت: راتون در شهرستا ن های شرق گیلان و مرکز بیش از دیگر شالیزارهای استان پرورش می یابد.

وی با اشاره به اینکه به دلیل قیمت فروش خوب این محصول در بازارها، جوانان روستای تمایل و انگیزه بیشتری نسبت به سال های گذشته نسبت به پرورش راتون دارند، گفت: با افزایش درآمد برنجکاران، فرزندان روستایی در زادگاهشان ماندگار می شوند و از مهاجرت به حاشیه شهرها که آسیب های اجتماعی زیادی را برای استان به همراه خواهد داشت، جلوگیری می شود.    

انتهای پیام 

  

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads