کد خبر: 205621 - تاریخ: چهارشنبه، 14 اکتبر 2020 - 08:45

یک هزار لیتر در ثانیه به آب شرب تولیدی تصفیه خانه گیلان افزوده شد

مدیرعامل آب و فاضلاب گیلان با اشاره به بهره برداری از فاز نخست دومین مدول تصفیه خانه بزرگ گیلان گفت: در حال حاضر، یک هزار لیتر در ثانیه آب شرب بهداشتی و سالم در فاز اول از مدول دوم این تصفیه خانه تولید می شود.

به گزارش خوبان، محسن حسینی  اظهار داشت: قرار است تا دی ماه فاز نخست از مدول دوم این تصفیه خانه با ظرفیت کامل سه هزار لیتر بر ثانیه  فعال باشد.
وی  خاطرنشان کرد: با وارد مدار شدن فاز اول از مدول دوم تصفیه خانه بزرگ آب گیلان و افزایش ظرفیت تولید آب به میزان یک هزار لیتر بر ثانیه ، ۲۶ حلقه چاه با ظرفیت ۲۶۶ لیتر بر ثانیه از مدار بهره برداری خارج شده اند تا در مواقع اضطراری و بحران مورد استفاده قرار گیرند.
وی افزود: با بهره برداری از این تصفیه خانه، زیرساخت بسیار مهمی برای گیلان ایجاد شد که ۷۰ درصد مردم استان از مزایای این پروژه بهره مند می شوند.
وی با بیان اینکه تأمین نیاز آبی مناطق برخوردار از این تصفیه خانه تا سال ۱۴۲۵ پیش بینی شده است، تصریح کرد : علاوه بر شهرها ،  ۲۴ روستا در مسیر خط انتقال نیز از این تصفیه خانه بهره مند می شوند.

حسینی با اشاره به اینکه فاز نخست این تصفیه خانه در سال ۷۸ وارد مدار بهره برداری شد افزود: فاز اول از مدول دوم این تصفیه خانه به صورت BOT در سال ۹۲ انعقاد قرارداد و از سال ۱۳۹۳ عملیات اجرایی آن شروع شد که یکی از پیشرفته ترین و مجهزترین تصفیه خانه های موجود کشور و مجهز به دستگاه های به روز و جدید است و از تجهیزات ساخت ایران با رعایت استانداردهای مورد نظر نیز استفاده شد و  امسال به صورت آزمایشی به بهره برداری رسید.
شهرهای اطاقور، بندر کیاشهر، رودبنه، لاهیجان، لنگرود، شلمان و کومله، سیاهکل، آستانه اشرفیه، رشت، خمام و انزلی  را مناطق  بهره مند از افزایش ظرفیت آب مطمئن و پایدار عنوان و تصریح کرد: این کار بزرگی بود که با وجود تمامی دشواری های تحمیل شده به کشورمان ، در بخش آب استان گیلان انجام شد.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان با اتصال مدول دوم این تصفیه خانه، آب شرب بخش مرکزی و شرق استان از دو سد سپیدرود و شهر بیجار تامین می شود.

تحت یک قرارداد BOT یک نهاد دولتی به یک یا چند شرکت خصوصی امتیاز تامین مالی، ساخت و اجرای یک پروژه را می‌دهد. شرکت خصوصی به مدت ۲۰ تا ۳۰ سال از پروژه به منظور بازپرداخت میزان سرمایه‌گذاری خود بهره‌برداری خواهد کرد و پس از آن کنترل پروژه را به آن نهاد دولتی انتقال می‌دهد.
به طور کلی پیمانکاران BOT شرکت‌های خصوصی هستند که به منظور اجرای پروژه‌های خاصی شکل گرفته‌اند.
در طول اجرای پروژه -زمانی که پیمانکاران در حال بهره‌برداری از پروژه می‌باشند- درآمد آن از یک منبع واحد که معمولا دولت و یا شرکت‌های دولتی هستند تامین می‌شود.

 در حال حاضر ظرفیت فاز اول از مدول دوم  تصفیه خانه  آب شرب گیلان سه هزار لیتر بر ثانیه است که ۹ شهرستان از مزایای آن بهره مند می شوند. هم اکنون ۹۹.۹۳درصد جمعیت شهری و ۷۷.۳۲ درصد جمعیت روستایی استان از خدمات آب شرب بهداشتی بهره مند می باشند.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads