کد خبر: 205562 - تاریخ: دوشنبه، 12 اکتبر 2020 - 13:13

ضرورت ابزارهای مرتبط با توسعه صادرات گیلان

استاندار گیلان گفت: لازم است ابزارهای مرتبط با توسعه صادرات از گیلان همچون خطوط کشتی رانی تقویت شوند.

به گزارش خوبان، ارسلان زارع در جلسه مشترک کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی و شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی گفت: میزان صادرات استان در شش ماه نخست سال جاری، ۴۴۶ هزار تن با ارزش ۲۶۴ میلیون دلار بوده که این دستاورد با وجود شرایط سخت اقتصادی و تشدید تحریم‌ها محقق شده است.

وی با بیان اینکه این میزان صادرات از نظر دلاری ۴۵ درصد و از نظر وزنی ۳۴ درصد بیشتر از میزان مشابه سال گذشته است، افزود: به طور معمول در نیمه دوم سال به دلیل صادرات محصولات کشاورزی شاهد افزایش میزان صادرات کالا هستیم از این‌رو می‌توان امیدوار بود که هدف‌گذاری صادرات غیرنفتی ۶۰۰ میلیون دلاری از گیلان در سال جاری محقق می شود که البته باید تلاش ها برای انجام این مهم استمرار یابد.

فرسودگی ناوگان کشتیرانی خزر

استاندار گیلان بر لزوم گسترش ابزارهای مرتبط با توسعه صادرات در استان از جمله خطوط کشتیرانی تاکید کرد و ادامه داد: شرکت کشتیرانی خزر تلاش های زیادی انجام داده ولی به دلیل فرسودگی ناوگان، با مشکلاتی مواجه است که می توان با بهره گیری از ظرفیت سرمایه گذاران بومی، نسبت به نوسازی و افزایش کارکرد آن اقدام کرد.

زارع، گیلان را از قطب های بزرگ صنایع سلولزی ایران دانست که در تولید ام دی اف رکورددار کشور است و گفت: جنگل های هیرکانی، سرمایه ای ارزشمند هستند و وارد آمدن آفت به این ثروت ملی غیرقابل جبران است از این رو ؛ برنامه زراعت چوب در استان تدوین و دوره زمانی نیز برای آن تعیین شده که البته باید در کنار اهتمام به حفاظت از جنگل، به توسعه صنایع این بخش نیز توجه شود.

 وی با بیان اینکه نیاز صنایع سلولزی گیلان با منابع درون استانی تأمین نمی شود، بر ضرورت انجام همکاری های لازم از سوی جهادکشاورزی،گمرک، بنادر و دریانوردی برای واردات چوب مطابق با چارچوب های قانونی تأکید کرد.

استاندار گیلان با اشاره به محصولات اختصاصی تولیدی استان همچون چای، بادام زمینی و زیتون، بر لزوم تشکیل میز تخصصی بررسی مشکلات پیش روی این محصولات تأکید کرد.

تاکید بر اختصاص منابع جمع آوری شده بخش خصوصی  بانک ها در جهت تولید و اشتغال استان 

وی در بخش دیگری از سخنانش به همکاری بانک های دولتی با بخش های مختلف اقتصادی استان اشاره و اضافه کرد: بانک های خصوصی نیز از منابع و سرمایه های مردم استان استفاده می‌کنند و لازم است حداقل ۵۰ درصد منابع جمع آوری شده خود را در راستای تولید و اشتغال اختصاص دهند.

 وی تأکید کرد که در جلسه بعدی این شورا، گزارش عملکرد بانک های خصوصی در ارتباط با اعطای تسهیلات به واحدهای اقتصادی استان ارائه شود.

زارع تعاونی مرزنشینان را ظرفیت خوبی برای استان دانست و گفت: باید با شناسایی مشکلات و اقدام برای رفع آنها، در جهت توسعه عملکرد و فعالیت این مجموعه بزرگ اهتمام شود.

انتهای پیام

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads