کد خبر: 205547 - تاریخ: دوشنبه، 12 اکتبر 2020 - 08:48

معاون استاندار گیلان:

تعیین سه مرکز امحای زباله در هفت پهنه گیلان

معاون عمرانی استاندار گیلان از برگزاری جلسات مختلف در راستای مشکلات پسماند استان خبر داد و افزود: در نتیجه جلسات، طرح جامع مدیریت پسماند استان گیلان برنامه‌ریزی شد که در آن گیلان به هفت پهنه تقسیم شده است.

به گزارش خوبان، علی اوسط‌ اکبری‌مقدم، معاون عمرانی استانداری گیلان ، پسماند را یکی از مشکلات استان گیلان دانست و آن را جزو چالش‌های بزرگ استان عنوان کرد.

وی نفوذ شیرابه‌های بیمارستان، خانگی و صنعتی به آب‌های زیرزمینی، نابودهای جنگل‌ها، مشکلات زیست‌محیطی برای پرندگان و… از نتایج حاصل از وجود پسماند دانست و ادامه داد: از سال ۹۸ بحث پسماندها را در دستور کار خودمان قرار دادیم و جزو اولویت‌های کارهای ما است.

معاون استاندار گیلان از برگزاری جلسات مختلف در راستای مشکلات پسماند استان با حمایت‌های دکتر نوبخت خبر داد و افزود: در نتیجه جلسات، طرح جامع مدیریت پسماند استان گیلان برنامه‌ریزی شد که در آن استان به هفت پهنه تقسیم شده است که براساس آن باید بودجه خود را مدیریت کنیم.

اکبری‌مقدم در تشریح این هفت پهنه گفت: پهنه غرب استان گیلان به مرکزیت تالش (شامل تالش، آستارا و رضوانشهر)، پهنه شرق گیلان به محوریت رودسر، پهنه لنگرود و لاهیجان در کنار یکدیگر است. همچنین سه مرکز امحای زباله در این هفت پهنه در نظر گرفته شده که یک مرکز در تالش با ظرفیت امحای ۲۵۰ تن زباله، یک مرکز در رشت شامل ۵ شهرستان و یک مرکز در شرق گیلان برای مدیریت حوزه های شهرستانهای رودسر، لنگرود، لاهیجان و آستانه اشرفیه است.

 تخصیص بیش از ۲۸۰ میلیارد اعتبار برای پسماند سه استان شمالی

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۸ بالغ ۱۱۹ میلیارد تومان منابع برای کل پسماند استان دریافت کنیم، افزود: این بودجه در طول تاریخ مدیریت پسماند استان بی‌سابقه بوده و اگر بودجه ده سال قبل را با هم جمع می‌کردیم به این عدد نمی‌رسید. تلاش زیادی استاندار گیلان کردند که توانستیم این مبالغ را تخصیص بدهیم.

اکبری‌مقدم همچنین ادامه داد: امسال نیز بالغ بر ۲۸۰ میلیارد تومان بودجه در رابطه با پسماند به سه استان شمالی تخصیص پیدا کرده است که سهم استان گیلان در حال حاضر مشخص نشده است و انتظار داریم بیش از ۱۲۰ میلیارد به گیلان تخصیص پیدا کند.

وی ،  اظهار داشت: دکتر نوبخت تأکید کردند اگر توانستید پروژه‌های خود را به حد مطلوبی برساند هر چقدر منابع احتیاج داشته باشید این ظرفیت در سازمان برنامه و بودجه موجود است.

پیشرفت‌های خوبی را در حوزه پسماند داشتیم

معاون عمرانی استانداری گیلان با بیان اینکه در حال حاضر پیشرفت‌های خوبی را در حوزه پسماند داشتیم، گفت: در شهرستان لنگرود خط کمپوست با ۲۵۰ تن ظرفیت در حال احداث است که تامین تجهیزات آن ۹۰ درصد پیشرفت داشته و درحوزه ابنیه نیز  باید دو سوله آن هم احداث شود.

وی ادامه داد: در شهرستان لاهیجان قراردادی با مبلغ ۳۰ میلیارد تومان منعقد شده و پروژه در دست احداث است و در تالش نیز سوله احداث شده و نیاز به واردات تجهیزات است. همچنین زباله‌سوز ۶۰۰ تنی رشت که بزرگترین زباله‌سوز کشور است، پیشرفت ۱۵ درصدی داشته است.

پیشرفت فیزیکی بیش از ۳۵ درصدی خط آهن رشت-کاسپین

اکبری‌مقدم در رابطه با خسارت سیلگفت: خسارت اولیه سیل در شهرستان تالش بالغ بر ۲۶۰ میلیارد تومان بوده است و مبالغی به صورت تنخواه قرار گرفته که حدود ۷ میلیارد تومان است تا نیازهای اولیه برطرف شود.

وی در خصوص راه‌آهن گیلان نیز اظهار کرد: اولویت در حال حاضر احداث پروژه خط آهن رشت-کاسپین است و قطعه ۶ آن به طول ۱۷ کیلومتر است در حال ریل‌گذاری است و قطعه ۷ به طول ۲۰ کیلومتر دارای پیشرفت فیزیکی بیش از ۳۵ درصدی است و تا خرداد ماه به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون استاندار گیلان افزود: بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان برای خط رشت-کاسپین بودجه تعلق گرفته است.


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads