کد خبر: 205467 - تاریخ: شنبه، 10 اکتبر 2020 - 09:56

موزه های گیلان افزایش یافت

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی گیلان بیان کرد: تعداد موزه های گیلان از ۱۵ مورد به ۱۹ موزه افزایش یافت.

به گزارش خوبان، ولی جهانی افزود: طی ماه های اخیر سه موزه با اعتبار ۱۱ میلیارد ریال به موزه های فعال گیلان افزوده شده و ۱۳موزه دیگر نیز در حال آماده سازی برای گشایش هستند.
وی اظهار داشت: موزه رودبار یکی از موزه هایی هست که با اعتبار هشت میلیارد ریال به مجموعه موزه های گیلان اضافه شده است ؛این موزه با زیربنای ۴۵۰ متر مربع و در سه بخش میراث هیرکانی، موزه مردم شناسی و موزه ملی زیتون در کاخ نهارخوران رودبار که بنایی تاریخی‌ و جزو بناهای ثبت شده در فهرست آثار ملی ‌بوده راه اندازی ‌شد.
وی ادامه داد: ادوات و ابزار مربوط به فرآوری زیتون و انواع گونه های زیتون، بخشی از صنایع دستی منطقه رودبار و نیز برخی از گونه های گیاهی موجود در جنگل های هیرکانی گیلان در معرض نمایش گذاشته شده است.
 رودبار به شهر زیتون معروف است و در جنوب استان گیلان واقع شده است؛اولین کاوش های باستان شناسی استان در این شهرستان انجام شده است که منجر به کشف آثار بی نظیری از جمله تپه های مارلیک ، کلورز و غارهای دربند شده است که قدیمی ترین سکونت گاه بشر اولیه با بیش از ۲۳۰ هزار سال متعلق به غارهای دربند بوده است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی گیلان ادامه داد: همچنین، پیرو تفاهم نامه این اداره کل با اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان و انجمن حمایت از دانش آموزان، موزه سنجش در مکان مدرسه شهید بهشتی رشت به آدرس خیابان فرهنگ تجهیز شده است.
جهانی افتتاح موزه های مشارکتی را یکی از راه های حفظ بناهای تاریخی و افزایش جذب گردشگر در استان دانست و افزود: شاید در سالهایی نه چندان دور ، گردشگری تنها در دریا و جنگل این سرزمین خلاصه می شد اما امروز در راستای توسعه و رونق صنعت گردشگری توانمندی های بسیاری در این حوزه برای استان تعریف شده که موزه ها می تواند بُعدی از آن باشد.
وی همچنین به بازگشایی موزه ماسوله اشاره کرد و گفت: موزه “عون ابن علی” این شهرک تاریخی نیز بزودی به سرانجام می رسد.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads