کد خبر: 205402 - تاریخ: چهارشنبه، 7 اکتبر 2020 - 10:58

گزارش

پیکر زخمی گیلان توانایی پذیرایی از مسافران را ندارد

افزایش دوباره مبتلایان به ویروس کرونا طی روزهای اخیر در استان گیلان از سویی و تعطیلات پیش رو از سوی دیگر سبب نگرانی مسئولان از حضور مسافران و بدتر شدن شرایط شده است.

به گزارش خوبان، ارمغان مرگ آور تعطیلات برای گیلان حضور مسافرانی است که به ویروس تاجدار بی اعتنا هستند. کرونا سوار بر ارابه بی تفاوتی‌ها جولان می‌دهد و آوای مرگ را زمزمه می‌کند.

تقویم ورق می‌خورد و آمار دهشتبار تعداد فوتی‌های کرونا هر روز اعلام می‌شود اما با این وجود آدم‌هایی که با دهن کجی نسبت به دستورالعمل‌های بهداشتی روانه سفر می‌شوند، بسیارند. زمانی حضور در مهمانی‌های خانوادگی و تجمعاتی چون مراسم عزا و عروسی بر افزایش تعداد مبتلایان می‌افزود اما تابستانی که گذشت نشان داد سفر نیز از عوامل مهم تاخت و تاز کووید ۱۹ و گسترش این همه گیری مرگبار است.

کمیته اطلاع رسانی ستاد ملی مقابله با کرونا حدود یک ماه و نیم پیش اعلام کرد بررسی میدانی متخصصان اپیدمی وزارت بهداشت طی شش ماه گذشته نشان دهنده این است که میزان ابتلاء و فوت ناشی از کرونا، ارتباط مستقیم با رفتن به سفر در سطح کشور داشته لذا رفتن به سفر به معنی قبول ریسک مبتلا شدن و مبتلا کردن سایر هموطنان به ویروس کووید ۱۹ است. و اما این اخطار از سوی بسیاری نادیده گرفته شد و حاصل این سهل انگاری و نادیده گرفتن پروتکل‌های بهداشتی وضعیت اسفباری است که امروز شاهدش هستیم.

واقعیت این است که متأسفانه کم نیستند افرادی که هنوز خطر کرونا را باور ندارند و گمان می‌کنند احتمال مرگ با این ویروس مهلک از آنها و نزدیکانش دور است. دامنه بی توجهی و خودخواهی این دسته از افراد زنجیرهای خستگی را هر روز بر گرداگرد پیکر رنجور کادر درمان محکم‌تر می‌کند و بر سنگینی بارشان می‌افزاید. گیلان در شهریوری که گذشت حضور مسافران بسیاری را تجربه کرد. سواحل و بسیاری از گردشگاه‌های این استان در برخی از روزها شاهد حضور جمعیت زیادی از مردم بود که حتی از رعایت حداقلی دستورالعمل‌های بهداشتی امتناع می‌ورزیدند و نتیجه آن اکنون افسار گسیختگی کرونا و افزایش شمار قربانیان این ویروس است.

اعلام تعطیلی یک هفته‌ای پایتخت برای مهار کرونا در روزهای اخیر سایه‌ای از هراس در استان گیلان ایجاد کرد، بسیاری از گیلانیان نگران هجوم مسافران از تهران به این استان و عواقب آن هستند این در حالی است که تعطیلات آخر هفته نیز خود می‌تواند انگیزه‌ای برای سفر مسافران از سایر استان‌ها به گیلان باشد.

مسدود شدن راه‌های ورود به استان از جمله درخواست‌های مردم از مسئولان در روزهای اخیر بوده و هست. بی تردید نگاهی به آمارها، خستگی و فرسودگی کادر درمان، وضعیت تجهیزات ویژه مورد نیاز و هشدارهای پی در پی پزشکان که اکنون به التماس شبیه‌تر است نشان از خطرناک بودن وضعیتی دارد که با بروز رفتارهای آکنده از خودخواهی نظیر سفرهای غیر ضروری بر وخامتش افزوده خواهد شد.

توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی بر اهمیت فاصله گذاری اجتماعی با ماندن در خانه و حداقل جابجایی در سطح شهرها و جاده‌ها و همچنین استفاده از ماسک به عنوان مؤثرترین راه برای پیشگیری از کرونا تاکید دارد اما آنچه ما در سطح جامعه شاهدش هستیم حاکی از بی توجهی بسیاری از مردم نسبت به این موضوع بسیار مهم و حیاتی است.

گیلانی نباید قربانی تعطیلات در استان‌های دیگر شود

مسعود نوروزی سرپرست معاون فنی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان روز گذشته در جلسه‌ای اظهار کرد: متأسفانه کاهش سختگیری‌ها و بازگشایی برخی فعالیت‌ها سبب شده این روزها شاهد کاهش میزان مشارکت‌ها و عملکرد منفعلانه مردم باشیم.

نوروزی با اشاره به افزایش میزان موارد ابتلاء و بستری در ماه‌های گذشته در استان گیلان، افزود: تعطیلات پیش رو و مسافرت‌های غیر ضرور به گیلانی یکی از نگرانی‌های مسئولان حوزه بهداشت و درمان است.

وی با تأکید بر اینکه گیلان نباید قربانی تعطیلات در استان‌های دیگر شود، گفت: عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی گیلان را با خطر جدی مواجه کند.

مسیر تفرجگاه‌ها و سواحل رشت مسدود می‌شود

علی فتح اللهی فرماندار رشت نیز با اشاره به وضعیت قرمز کرونایی در این شهرستان، اظهار کرد: هموطنان باید بدانند تخت خالی بیمارستانی در رشت وجود ندارد و با توجه به شیوع موج سوم کرونایی در برخی استان نباید به گیلان و رشت سفر کنند.

وی با بیان اینکه سفر به گیلان و رشت شرایط کرونایی را در این استان و شهرستان وخیم‌تر خواهد کرد، گفت: با توجه به تعطیلات اربعین حسینی بر اساس تصمیم ستاد شهرستانی مقابله با کرونا در رشت مسیر ورودی سواحل و تفرجگاه‌های شهرستان مسدود می‌شود.

فتح اللهی تأکید کرد: در این ایام با هنجارشکنان که با نادیده انگاشتن ارزش‌های جامعه، اقدام به حرمت شکنی و هنجار شکنی در سطح تفرجگاه‌ها کنند، برخورد قانونی می‌شود.

ممنوعیت برپایی هر گونه کمپ و چادر از سوی مسافران در گیلان

ارسلان زارع استاندار گیلان نیز در این هفته بارها در جلسات مختلف به وضعیت و شرایط نامطلوب کرونایی استان اشاره و خواستار تعویق سفرها از سوی هموطنان به این استان شده بود.

وی در جلسه ستاد استانی مدیریت کرونا با اشاره به کاهش توجهات و مشارکت‌های مردمی در زمینه رعایت دستور العمل های بهداشتی، اظهار کرد: استفاده شهروندان از ماسک کاهش یافته که این موضوع در استان گیلان بسیار مشهود است.

زارع بر ضرورت رعایت دستور العمل های بهداشتی برای پیشگیری از انتقال و ابتلاء به ویروس کرونا تأکید کرد و ادامه داد: در همین راستای جرایمی برای تضمین رعایت این دستور العمل ها پیش بینی شده است.

استاندار گیلان با اشاره به در پیش بودن تعطیلات اربعین حسین و ممنوعیت برپایی هر گونه راهپیمایی نمادین در سطح شهرها، افزود: با رعایت کامل اصول بهداشتی، مردم عزاداری اربعین را در منازل خود انجام دهند.

زارع با درخواست از هموطنان برای تعویق سفرها به استان گیلان با توجه به وضعیت کرونایی، خستگی و فرسودگی کادر درمان و پرستاران، همچنین فرمانداران خواست تا از استقرار مسافران و برپایی چادر و کمپ در پارک‌ها و بوستان‌ها جلوگیری به عمل آورند.

افزایش بسترهای کرونایی گیلان در مراکز درمانی به بیش از ۳۰۰ نفر

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این باره در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت قرمز کرونایی در بسیاری از شهرهای استان، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۳۰۰ بیمار کرونایی در مراکز درمانی استان گیلان بستری هستند.

دکتر آبتین حیدرزاده با بیان اینکه این در حالی بود که در هفته گذشته شیب ابتلاء به این بیماری در گیلان نزولی شده بود، افزود: متأسفانه عدم رعایت دستور العمل بهداشتی، حضور در تجمعات، سفرهای غیر ضرور سبب خیز دوباره کرونا در استان گیلان شده است.

وی با اشاره به نگرانی مسئولان حوزه بهداشت و درمانی استان گیلان از آغاز موج بعدی کرونا در این استان، تصریح کرد: تنها در شبانه روز گذشته بیش از ۷۰ مورد جدید ابتلاء در مراکز درمانی گیلان بستری شدند.

حیدرزاده با بیان اینکه قطعاً ادامه این روند با توجه به خستگی و فرسودگی کار درمان، آغاز فصل شیوع ویروس آنفلوانزا و سرماخوردگی سبب بروز مشکلات فراوان برای استان گیلان خواهد شد، تأکید کرد: تعطیلی یک هفته برخی استان‌ها و همچنین تعطیلات اربعین و پایانی ماه صفر نیز از دیگر نگرانی‌ها کادر درمان و حوزه بهداشتی و درمان استان است.

وی با اشاره به اینکه بارها از هموطنان خواستیم که از سفر به استان گیلان جدا خودداری کرده و سفرها را به زمان بعد موکول کنند، افزود: متأسفانه هموطنان به این درخواست‌ها و التماس‌های ما توجهی نمی‌کنند و با حضور در استان و عدم رعایت دستور العمل بهداشتی برای کادر درمان و پرستاران و مسئولان حوزه بهداشت و درمان استان مشکلات فراوانی را ایجاد می‌کنند.

با وجودی که استان گیلان در روزهای ابتدایی شیوع ویروس تاجدار یکی از استان‌ها درگیر بود و وضعیت بسیار نامناسبی از نظر میزان ابتلاء، فوت و حتی امکانات و تجهیزات بهداشتی و درمانی، کمبود کادر درمان و پرستاران و درگیر خود این افراد به ویروس کرونا داشت اما با تلاش و مشارکت مردم و مسئولان موفق به کنترل پیک اول این بیماری شد اما این روزها با عادی انگاری این بیماری و کم شدن توجه شهروندان به نکات بهداشتی و استفاده از ماسک سبب خیز دوباره کرونا در گیلان شده است اما در این میان مسافرت‌های بی مورد و عدم توجه هموطنان به تذکرات و هشدارهای مسئولان این نگرانی‌ها را افزایش داده است.

انتهای پیام /
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads