کد خبر: 205341 - تاریخ: دوشنبه، 5 اکتبر 2020 - 18:13

گردشگری و توسعه روستایی زیر سایه شوم کرونا /

حصیربافان ‌روستای فشتکه به صورت تکنیکی و با بهره‌گیری از نوآوری مشغول فعالیت هستند

این مربی حصیربافی با اشاره به اینکه حصیربافی از صنایع‌دستی مهم برخی روستاهای گیلان به ویژه در پائیز و زمستان است که ماده اولیه آن نوعی گیاه جنگلی کوچک (در زبان محلی به نام لی) است افزود: روستای فشتکه خمام روستایی ممتاز در بحث تولیدات حصیری است به نوعی که بیش از یک سوم جمعیت این روستا (۷۰۰ نفر) به تولید این صنایع دستی ارزشمند اشتغال دارند.

به گزارش خوبان خبر ، «مهسا صبوری»  با اشاره به اینکه خانه حصیر ایران با زیربنای ۱۴۰ مترمربع در زمینی به مساحت ۳۰۰ مترمربع احداث شده‌ است بیان کرد: این مجموعه در محورهای تولیدی، نمایشگاهی و پژوهشی فعالیت می‌کند که برای پنج نفر به طور مستقیم و ۵۰ نفر به طور غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

این مربی حصیربافی با اشاره به اینکه حصیربافی از صنایع‌دستی مهم برخی روستاهای گیلان به ویژه در پائیز و زمستان است که ماده اولیه آن نوعی گیاه جنگلی کوچک (در زبان محلی به نام لی) است افزود: روستای فشتکه خمام روستایی ممتاز در بحث تولیدات حصیری است به نوعی که بیش از یک سوم جمعیت این روستا (۷۰۰ نفر) به تولید این صنایع دستی ارزشمند اشتغال دارند.

وی بیان کرد: کلید خانه حصیر ایران نیز به روستاییان زحمتکش همین روستا داده شد تا روستایی با جمعیت ۲ هزار نفر دومین افتخار ملی را از آن خود کرده باشند.

صبوری در ادامه با بیان اینکه از آغاز شروع کرونا بخش هنری ما بسیار آسیب دید، اظهار کرد: جمعیت زیادی که در روستای ما با رشته صنایع دستی مانوس بوده و در بخش حصیربافی فعال هستند در این دوران فعالیت‌هایشان به دلیل فروش کم، آسیب دیده است.

وی با اشاره به اینکه حصیر جز کالاهای ضروری مردم نیست افزود: نیازهای ضروری مردم خوراک و پوشاک است و هنر و بهره‌مندی از صنایع دستی مانند کیف، سبد و زنبیل و… جزو اولویت‌ها به‌خصوص در شرایط سخت نبوده و نیست از این رو خواه ناخواه کسانی که در این چندین ماه نتوانستند کاری انجام بدهند و فروشی داشته باشند با مشکل روبرو شدند.

صبوری تصریح کرد: هر کس که درآمدی کسب می‌کند درصدد رفع نیازهای اولیه زندگی‌اش است و در مراحل بعدی به نیازهای دیگر می‌اندیشد.

 

وی با تاکید بر اینکه امسال درصد خرید ما کاملا پایین آمده و گاها به صفر رسیده است با اشاره به اینکه شخصا در این مدت آموزش از طریق سیمای استان را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام دادم، گفت: کلیه آموزش‌های همکارانم و مربیان پیشکسوت در این مدت به‌خاطر شیوع ویروس کرونا و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار نشد زیرا، اینگونه آموزش‌ها به‌خاطر اینکه باید از نزدیک و در ارتباط چشمی و دستی مستقیم با مربی و کارآموز انجام شود، تعطیل شدند.

صبوری با ابراز ناراحتی از اینکه تمامی فروشگاه‌های روستای ملی حصیر «فشتکه» تعطیل هستند، بیان کرد: وقتی توریست نباشد و مسافر کمتر به این فروشگاه‌ها مراجعه کند فروش کم شده و متقابلا تولید هم کم می‌شودند.

صبوری ادامه داد: البته در کنار تمام این خسارت‌ها، کرونا فرصت زیادی برای مدل سازی در اختیار ما گذاشت زیرا وقتی تقاضا نیست ما سعی می‌کنیم بیشتر برای مدل‌سازی وقت بگذاریم و طرح‌ها و ایده‌های نو را دنبال کنیم.

«جواد افکنده»با تاکید بر اینکه حصیربافان ‌روستای فشتکه به صورت تکنیکی و با بهره‌گیری از نوآوری مشغول فعالیت هستند، افزود: در گذشته تنها سه محصول کلاه، سفره و زنبیل وجود داشت، اما حالا بیش از یکصد محصول حصیری وجود دارد.دهیار روستای ملی حصیر(فشتکه) با بیان اینکه تلاش هنرمندان ما بر این است تا بر افزایش کیفیت حصیر کار شود، افزود: هر چه عمر کارها افزایش یابد ماندگاری کار بیشتر و تقاضا هم بیشتر خواهد شد.

وی در ادامه در خصوص خسارت های وارده به هنرمندان حصیر باف در ایام کرونا اظهار کرد: با توجه به اینکه فعالیت‌های این هنرمندان در بازارچه‌ها و نمایشگاه‌های مختلف انجام می‌شود متاسفانه با شیوع ویروس کرونا خیلی از تجمعات و نمایشگاه‌ها تعطیل شدند و به واسطه همین امر محصولات این هنرمندان طی این مدت کمتر به فروش رفته است.

افکنده در خصوص تدابیر اندیشیده شده برای جبران این خسارت‌ها و کمک به هنرمندان گفت: بحث فروش محصولات از طریق سایت‌ها به صورت اینترنتی بوده است که خیلی می‌توان از این طریق هم بحث پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرد و هم اینکه تولیدکنندگان بتوانند محصولات خود را بفروش برسانند.وی اضافه کرد: خوشبختانه هنرمندان ما در فضای مجازی توانسته‌اند به خوبی فعال باشند و به نوعی فعالیت خود را تعطیل نکرده‌اند، اما برگزاری دوره‌های آموزشی تحت‌الشعاع این بیماری قرار گرفته و حداقل ۲ نمایشگاه از آغاز سال تاکنون در تهران برگزار می‌شد که هنرمندان می‌توانستند در آنها شرکت کنند ولی امسال آنها هم تعطیل شدند.

افکنده بیان کرد: در بحث آموزشی نیز به تازگی تلاش کردیم تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی با جمعیت۱۵ _ ۱۰ نفره کلاس‌ها را با توجه به فضاهایی که داریم، برگزار کنیم.

وی به نشستی که با بیمه روستاییان و عشایر و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد اشاره کرد و افزود: تفاهم‌نامه‌ای بسته شد که آنهایی که مدرک صنایع دستی و گردشگری را در همه رشته‌ها دارند، می‌توانند از امتیازات بیمه‌ای بیمه روستاییان و عشایر استفاده کنند و همچنین با قراردادی که با بیمه سلامت و بیمه آتیه‌سازان حافظ بستند قرار شد که بیمه تکمیلی هم با هزینه‌ای کم برای این هنرمندان ایجاد شود.

افکنده خاطرنشان کرد: گرچه این تفاهم‌نامه هنوز امضا نشده ولی تمام مفاد آن به تایید همه ادارات رسیده است که امیدواریم به زودی مراحل اجرای آن اعلام شود تا هنرمندان ما با آسودگی بیشتری به فعالیت‌های خود بپردازند.


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads