کد خبر: 205219 - تاریخ: چهارشنبه، 30 سپتامبر 2020 - 08:00

به وقت سلامت ؛

چگونه کرونا را از آنفلوانزا تشخیص دهیم؟

یک متخصص عفونی، از دست دادن ناگهانی حس بویایی و چشایی را جزو علائم کووید۱۹ دانست که در آنفلوانزا نیست و تصریح کرد: ممکن است افراد در جریان عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی دچار کاهش حس بویایی شوند، اما این حالت موقت است.

به گزارش خوبان، دکتر آیدین پورکاظمی   با بیان اینکه آنفلوانزا بیماری جدیدی نیست و در چند سده گذشته وجود داشته و سالانه عده ای مبتلا می شوند، اظهار کرد: این بیماری را به عنوان آنفلوانزای فصلی می شناسیم.

وی با اشاره به شروع ناگهانی آنفلوانزا، افزود: آنفلوانزا مانند دیگر عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی شامل سرماخوردگی ها در پاییز و زمستان نیم کره شمالی شیوع پیدا می کند و نحوه شروع این بیماری از مدارس است و سپس توسط کودکان به والدین منتقل می شود و در نهایت و همزمان با اواخر زمستان سالمندان و بیماران زمینه ای را مبتلا می کند و تعداد بستری ها را افزایش می دهد و مرگ و میر به دنبال دارد.

این متخصص بیماری های عفونی، با بیان اینکه فرد مبتلا به آنفلوانزا آرام آرام علائم پیدا نمی کند، گفت: بیمار ناگهان دچار تب بالا می شود و این تب همراه با بدن درد شدید و لرز است. همچنین علائمی مانند گلودرد، سردرد، سرفه های خشک، ضعف، بی حالی و کاهش اشتها پیدا می شود و در برخی از موارد مشکل گوارشی از جمله اسهال وجود دارد.

پورکاظمی، بسیاری از بیماری های عفونی ویروسی و عفونی غیر واگیر مانند ایدز را دارای علائم مشابه آنفلوانزا دانست و گفت: شروع بسیاری از عفونت ها مانند آنفلوانزاست، اما این بیماری معمولا در نیمسال دوم دیده می شود و افراد به صورت گروهی علائم مشابه پیدا می کنند و مبتلا می شوند، زیرا سایر بیماری های عفونی به این شدت مسری نیستند.

وی علائم عفونت های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی را بسیار مشابه دانست و یادآور شد: در سایر ویروس ها بیمار به تدریج علائم را نشان می دهد و بین دو تا سه روز آبریزش بینی و سوزش و خارش گلو و گلودرد افزایش پیدا می کند، اما امسال همزمانی آنفلوانزا و کرونا تشخیص را دچار مشکل کرده است.

این متخصص عفونی، کرونا را خانواده ای متشکل از چند نوع ویروس دانست که با چهار نوع آن در سال های گذشته سرماخوردگی گرفتیم و عنوان کرد: آنفلوانزا هم مانند کرونا یک خانواده از ویروس هاست و افراد سالانه در معرض یکی از این ویروس ها قرار دارند و لذا کووید۱۹ بسیار شبیه آنفلوانزاست.

پورکاظمی اضافه کرد: انواعی از کروناویروس ها که سرماخوردگی ایجاد می کنند بسیار ضعیف هستند، اما کووید۱۹ که از سال گذشته به جمع این خانواده افزوده شده، باعث بستری شدن بیمار و مرگ و میر می شود، زیرا این نوع جدید بوده و ایمنی در برابر آن وجود ندارد.

وی شیوع کووید۱۹ را یک پاندمی دانست و خاطرنشان کرد: کووید۱۹ و آنفلوانزا هر دو ایجاد بدن درد و تب می کنند و شروع ناگهانی دارند. آبریزش بینی و گلودرد نیز از دیگر علائم است، اما بیماران مبتلا به آنفلوانزا عوارض شدید تنفسی نمی گیرند و دچار افت سطح اشباع اکسیژن خون و تنگی نفس نمی شوند.

این متخصص عفونی، از دست دادن ناگهانی حس بویایی و چشایی را جزو علائم کووید۱۹ دانست که در آنفلوانزا نیست و تصریح کرد: ممکن است افراد در جریان عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی دچار کاهش حس بویایی شوند، اما این حالت موقت است، در حالی که کووید۱۹ کاملا حس بویایی را از بین می برد.

وی راه انتقال عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی را از طریق تنفس و ترشحات تنفسی دانست و گفت: رعایت بهداشت فردی بهترین و موثرترین راه برای پیشگیری از آنفلوانزاست. خوشبختانه شیوع کرونا موجب شده مردم توجه بیشتری به بهداشت فردی داشته باشند و راه های انتقال ویروس را می شناسند.

پورکاظمی، در پاسخ به این سوال که «کرونا چگونه می تواند موجب کاهش شیوع آنفلوانزا شود؟»، اظهار کرد: فاصله گذاری فیزیکی، پرهیز از دست دادن و روبوسی کردن، اجتناب از حضور در اماکن عمومی پرازدحام، استفاده از ماسک در خارج از خانه، رعایت بهداشت دست با آب و صابون و محلول ها ضد عفونی کننده و… راه های اصلی پیشگیری از همه عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی از جمله کووید۱۹ و آنفلوانزاست و اگر این فرهنگ جا بیفتد، امیدواریم امسال موارد ابتلا به آنفلوانزا کاهش پیدا کند.

انتهای پیام

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads