کد خبر: 205210 - تاریخ: چهارشنبه، 30 سپتامبر 2020 - 09:12

۲۴۶میلیون دلار کالا از گمرکات گیلان به خارج صادر شد

-ناظر گمرکات گیلان و مدیرکل گمرک انزلی از صادرات ۴۴۷ هزار تن کالا به ارزش ۲۶۴ میلیون دلار شامل محصولات نباتی ، معدنی، صنایع غذایی ، نساجی ، پلاستیک از مبادی گمرکی گیلان به روسیه، آذربایجان، قزاقستان ، افغانستان و عراق خبر داد.

به گزارش خوبان، ابوالقاسم یوسفی نژاد روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: مقصد ۶۰ درصد صادرات صورت گرفته از لحاظ وزنی و ۶۶ درصد از لحاظ ارزشی فدراسیون روسیه بوده است .

ناظر گمرکات گیلان و مدیرکل گمرک انزلی کشورهای روسیه و آذربایجان را دو شریک مهم تجاری ایران اعلام و اضافه کرد : ۵۵ درصد صادرات از کل صادرات استان گیلان به کشور روسیه و ۲۷ درصد به کشور آذربایجان انجام شده است .

وی به افزایش ۵۸ درصدی واردات کالا نیز اشاره و یادآوری کرد : در بخش واردات در شش ماه نخست امسال ۹۰۵ هزار تن کالا به ارزش ۴۵۲ میلیون دلار شامل کالاهای اساسی محصولات شیمیایی ،ماشین آلات صنعتی و قطعات آن ، غلات ، نهاده های دامی، روغن، گوشت ،کنجاله سویا و خمیر کاغذ از کشورهای روسیه، قزاقستان ،چین ، آذربایجان ،امارات متحده عربی، اوکراین، ترکیه ،اکوادور از طریق گمرکات استان گیلان به کشور وارد و ترخیص شده است .

یوسفی نژاد اظهار داشت : طی شش ماه گذشته بالغ بر ۲۸۸ تن کالا به ارزش ۱۱۵ میلیون دلار به صورت صادرات چمدانی از گمرکات گیلان صادر شده که از لحاظ ارزش وزنی و دلاری ۹۶ درصد کاهش داشته است .

وی علت این امر  را کاهش تردد مسافران به دلیل شیوع بیماری کرونا اعلام و خاطر نشان کرد: بالغ بر ۲۱ هزار نفر در این ایام به کشور وارد و ۱۹ هزار نفر نیز از مبادی ورودی و خروجی تشریفات گمرکی را انجام داده اند، که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص عملکرد دولت تدبیر و امید از ابتدای سال ۹۴ تا ۹۹  گفت : در سال ۹۴ در بحبوحه تحریم های ظالمانه آمریکا توانستیم روند نزولی ۳۱ درصدی صادرات را به روند صعودی ۴۵ درصدی تغییر دهیم .

ناظر گمرکات گیلان رویکرد دولت در یافتن بازارهای جدید خصوصا گردش به سمت همسایگان حاشیه دریای خزر را در روند صعودی صادرات موثر دانست و اظهار داشت : با این رویکرد توانستیم از یک وارد کننده آهن آلات الان به صادر کننده آن تبدیل شویم.

وی خاطر نشان کرد : گمرک آستارا بیشترین حجم صادرات استان را به خود اختصاص داده و بیشترین حجم واردات از گمرک انزلی صورت گرفته است  .

وی با بیان اینکه برای ترخیص کالا ارائه مجوز بیش از ۲۷ سازمان نیاز است و عموما از طریق بنادر انجام می شود ، اظهار داشت : گمرکات ایران جهت تسریع در روند ترخیص و جلوگیری از رسوب و ماندگاری کالا بخشنامه ای صادر کرد که بر اساس آن ترخیص برخی کالاهای اساسی بدون کد رهگیری بانکی انجام شود .

وی تصریح کرد: در سالهای اخیر در حوزه گمرکی تحولات مثبتی صورت گرفته که از تعامل با همسایگان حاشیه دریای خزر نشات گرفته است .

یوسفی نژاد یاد آور شد: دولت تدبیر و امید با رویکرد توجه به همسایگان حاشیه دریای خزر توانست تعاملات و توافقاتی با کشور آذربایجان برقرار کند که ایجاد ناوگان ریلی در آستارا یکی از نتایج آن بوده است .

به گفته وی  روسای دو کشور و سرمایه‌گذاران کشور آذربایجان در راه آهن آستارا – آستارا از ظرفیت ریلی برای تقویت ناوگان حمل نقل بهره می گیرند و کالاهای اساسی از این طریق به کشورهای هدف ارسال می شود .

وی افزود : براساس حجم مراودات دو کشور اعم از صادرات ، ترانزیت و واردات ، گمرک مرزی آستارا در کلیه ساعات شبانه روز عملیات تجاری ، تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی را انجام می دهد .

وی ایجاد منطقه ویژه اقتصادی آستارا به منظور افزایش حجم تبادلات دو کشور را از دیگر دستاوردهای دولت تدبیر و امید عنوان و خاطرنشان کرد: اعلام رسمی مرز شدن بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی بر اساس توافقات کشوری موجب شد فعالیت ها در آن منطقه افزایش یابد.

یوسفی نژاد تصریح کرد : بزودی پس از راه اندازی کریدور شمال جنوب می توانیم کالاها را از کشور چین به صورت ترانزیت و کانتینری به دریای آزاد و سپس بصورت مرکب به کشورهای قفقاز ،چین و قزاقستان حمل کنیم .

وی با اشاره به مراودات اتحادیه اوراسیا که از سال گذشته آغاز شده گفت :  ایران به عنوان ششمین کشور و عضو ناظر توانسته تعاملات خوبی با کشورهای اوراسیا  برقرار کند .

وی با بیان اینکه استان گیلان از استانهای پرخطر در قاچاق کالا نیست ، تصریح کرد : استان گیلان به عنوان مبداء ،گذرگاه و مقصد قاچاق نبوده و گمرکات گیلان با هرگونه قاچاق کالا برخورد می کند .  

یوسفی نژاد درخصوص بخش مبارزه با مواد مخدر نیز گفت : در دو سال اخیر دو محموله ۳۲۰ و ۳۴۰ کیلویی هروئین با کمترین امکانات، کشف شده این درحالیست که کشور مقصد تجهیزات بیشتر و مجهزتری از لحاظ تعداد سگ های مواد یاب و دستگاههای ایکس ری داشت .

وی ادامه داد : سیاست دولت استفاده از دستگاههای ایکس ری ساخت داخل است و در این راستا اقداماتی انجام داده که از آن جمله می توان به درخواست دو دستگاه ایکس ری کامیونی و پالتی مسافری برای گمرکات منطقه آزاد و انزلی اشاره کرد.

وی با اشاره به این که  مواد مخدری که از افغانستان و ایران عبور می کند وارد کشورهای اروپایی می شود خاطرنشان کرد: تحریم ایران و عدم دسترسی به تجهیزات پیشرفته موجب سهولت جابجایی این مواد مخدر می شود .  

یوسفی نژاد به افزایش ۳۶ درصدی درآمد از گمرکات این استان نیز اشاره و تصریح کرد : به رغم مشکلات موجود و در حالیکه اکثر کشورها مرزهایشان را بر روی ایران به صورت تعطیل و نیمه تعطیل درآورده بودند، گمرک آستارا بصورت تمام وقت با حداقل امکانات پزشکی و رعایت شیوه نامه های بهداشتی توانست عملیات تخلیه و بارگیری را در کمترین زمان ممکن و به صورت شبانه‌ روزی انجام دهد .  

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads