کد خبر: 205156 - تاریخ: دوشنبه، 28 سپتامبر 2020 - 15:12

شناسایی ۵۵۰۰ ناشنوا در گیلان/ ۸۲ درصد نوزادان غربالگری می شوند

مدیرکل بهزیستی گیلان با اشاره به شناسایی پنج هزار و ۵۰۰ نفر با اختلالات شنوایی و گفتاری در استان، گفت: ۸۲ درصد نوزادان گیلانی تازه متولد شده تحت پوشش طرح غربالگری قرار می گیرند.

به گزارش خوبان، حسین نحوی نژاد پیش از ظهر دوشنبه در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت هفته سالمندان و ناشنوایان با اشاره به شناسایی بیش از پنج هزار و ۵۰۰ نفر با اختلالات شنوایی و گفتاری در استان گیلان، اظهار کرد: ۲۵ درصد عامل ناشنوایی در افراد ناشناخته است.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد ناشنوایی در افراد مربوط به عوامل ژنتیکی و مابقی نیز عوامل ثانویه هستند، گفت: بیشتر ناشنوایان گیلانی را آقایان تشکیل می‌دهند.

ناشنوایان ۱۶ درصد معلولان گیلانی را تشکیل می‌دهند

مدیرکل بهزیستی استان گیلان با اشاره به اینکه ۱۶ درصد مجموع معلولان استان را ناشنوایان و افراد دارای اختلالات گفتاری تشکیل می‌دهند، افزود: غربالگری یکی از راهکارهای شناسایی این افراد است.

وی به اجرای طرح غربالگری شنوایی اشاره و با بیان اینکه این طرح برای کودکان زیر سه سال انجام می‌شود، تصریح کرد: در سال گذشته بیش از ۲۱ هزار نفر در استان گیلان غربالگری شنوایی شدند.

نحوی نژاد در ادامه با بیان اینکه ۸۲ درصد نوزادانی که در مراکز درمانی استان اعم از روستایی و شهری متولد می‌شوند تحت انجام این طرح قرار می‌گیرند، افزود: بر اساس پیش بینی‌ها حدود دو تا ۴ درصد این نوزادان دارای مشکلات شنوایی هستند.

وی به راه اندازی مرکز کاشت حلزون شنوایی گوش در استان گیلان اشاره و اظهار کرد: گیلان یازدهمین استانی است که این مرکز را راه اندازی کرده است.

شاخص پایین مناسب سازی معابر در گیلان

مدیر کل بهزیستی گیلان همچنین به موضوع مناسب سازی معابر عمومی برای تردد معلولان نیز اشاره و با بیان اینکه حدود سه مصوبه در شورای مناسب سازی استان در این زمینه به تصویب رسیده است.

وی با اشاره به اینکه شاخص مناسب سازی معابر سال گذشته در استان گیلان ۲۷ درصد بوده است، گفت: با اجرای این مصوبات این شاخص به ۴۰ درصد خواهد رسید که همچنان از متوسط کشوری پایین‌تر هستیم.

نحوی نژاد به ایجاد فرصت شغلی برای ۳۶۰ نفر از ناشنوایان طی سال گذشته در گیلان اشاره و تصریح کرد: در حوزه آموزشی نیز چهار دوره آموزش زبان برای این افراد برگزار شده است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه زبان اشاره از جز زبان‌های بین المللی و رسمی اما در امکان پرتردد و ادارات توجهی به آن نشده است. اداره کل بهزیستی آمادگی دارد تا دوره‌های آموزشی در این زمینه برگزار کند.

مدیرکل بهزیستی گیلان با تأکید بر اینکه توانمندسازی، ایجاد فرصت شغلی و تأمین مسکن برای افراد کم توان و همچنین ناشنوایان از سیاست‌های این اداره کل و سازمان بهزیستی است، افزود: در راستای توانبخشی ناشنوایان نیز اقدامات لازم انجام شده و در دستور کار قرار دارد.

وی در ادامه با اشاره به موضوع سالمندی و آمار بالای وجود سالمندان در استان گیلان، گفت: با توجه به افزایش امید به زندگی، پیشرفت علم پزشکی و تکنولوژی شاهد سن سالمندی در جامعه افزایش یافته است.

نحوی نژاد با تأکید بر اینکه باید زیرساخت‌ها و امکانات مناسب برای این قشر از جامعه فراهم شود، افزود: استقلال، مشارکت اجتماعی، امنیت و اهمیت دادن به سلامت جسمی و روانی و اجتماعی سالمندان بخشی از این موارد است که باید به آن توجه شود.

کد خبر 5034995
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads