کد خبر: 205034 - تاریخ: پنج‌شنبه، 24 سپتامبر 2020 - 22:51

با حضور مسئولین صورت گرفت :

سردیس استاد «فریدون پوررضا» موسیقیدان و خواننده فقید لشت نشایی در رشت رونمایی شد

سردیس استاد مرحوم فریدون پوررضا، به پاسداشت تلاش‌های این خواننده مشهور ایران و گیلان  روز گذشته با حضور جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر استان و فرزندش در محل تالار مرکزی رشت نصب و رونمایی شد.

به گزارش خوبان خبر ؛ سردیس استاد مرحوم فریدون پوررضا، به پاسداشت تلاش‌های این خواننده مشهور ایران و گیلان  روز گذشته با حضور جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر استان و فرزندش در محل تالار مرکزی رشت نصب و رونمایی شد.

فیروز فاضلی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان پیش از ظهر چهارشنبه در مراسم رونمایی از سردیس فریدون پور رضا در تالار مرکزی رشت با اشاره به اینکه استاد پوررضا صدای مخملی استان گیلان است، اظهار کرد: این عنوان را برای همه تاریخ در گیلان می‌توان برای وی قائل شد.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل ماندگاری صدای پوررضا این بود که وی تحت نظر استادان بزرگی آموزش دید، افزود: این موضوع باید برای جوانان یک الگو باشد که برای رسیدن به این درجه باید تلاش بسیار کرد.

فاضلی با بیان اینکه در این روزها در حوزه موسیقی شاهد حضور افراد بسیاری با ادعای هنرمند بودن هستیم اما ماندگار نیستند، گفت: استاد پوررضا تحت نظر استاد بنان قرار گرفت یکی از رموز ماندگاری وی این بود که صدا تأثیرگذاری داشت یعنی جلوه‌ای که یک فرد را مختص کرده و ملاحت به کلام و آواز وی می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه افرادی که موسیقی کار می‌کنند باید بدانند تنها داشتن صدای خوب کفایت نمی‌کند بلکه باید دارای جلوه و ملاحت خاص باشند، گفت: اجرای زیبا و خواندن باید تأثیرگذار باشد تا به ملاحت برسند و نیز این تنها با تحقیق مبتنی بر مردم شناسی اتفاق خواهد افتاد باید بپذیریم موسیقی زبان مردم است و با بسیاری از مفاهیم از طریق موسیقی حفظ می‌شود.

فاضلی در ادامه با بیان اینکه تحقیق باید مبتنی بر مردم شناسی باشد، تصریح کرد: استاد پوررضا یکی از محققان فولکلوریک کشور و استان گیلان بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با تأکید بر اینکه پژوهش موقعی ارزشمند است که برای محقق درونی شده باشد، ادامه داد: استاد پوررضا به این درجه رسیده بود به همین دلیل زمانی که یک ترانه را می‌خواند به دل می‌نشست.

وی با اشاره به اینکه استاد پوررضا با تحقیق و موسیقی زندگی می‌کرد و آن را با خود همراه داشت، گفت: انسان کتابخوان زیاد است اما آنکه بیاندیشید و بسازد کم است در حوزه موسیقی نیز به همین گونه بوده و ما موسیقیدانی که بیاندیشید و سپس بساز کم داریم.

در پایان این مراسم با حضور فرزند استاد فریدون پوررضا از سردیس که به همت استاد هادی شریف‌زارع، هنرمند گیلانی طراحی شد، از جنس برنز است.  در تالار مرکزی شهر رونمایی شد.

به گزارش خوبان خبر ؛ فریدون پور رضا خواننده و موسیقیدان نامدار و صاحب نظر در زمینه موسیقی فولکلوریک گیلکی بود که ۳ مهر ۱۳۱۱ در لشت نشا متولد شد و ۲۳ فروردین ۹۱ در رشت چشم از جهان فروبست.

 


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads