کد خبر: 204804 - تاریخ: چهارشنبه، 16 سپتامبر 2020 - 12:55

معاون میراث فرهنگی گیلان خبر داد؛

جنگل هیرکانی فتاتوی بخش خمام به عنوان اثر ملی طبیعی به ثبت رسید

معاون میراث فرهنگی گیلان گفت: جنگل هیرکانی فتاتوی بخش خمام رشت به عنوان اثر ملی طبیعی به ثبت رسید.

به گزارش خوبان، ولی جهانی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان گفت: جنگل فتاتو واقع در بخش خمام شهرستان رشت، در دفتر ثبت آثار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی به عنوان اثر ملی طبیعی ثبت شد.

او افزود: این جنگل بخشی از آخرین نمونه‌های باقیمانده جنگل‌های هیرکانی از نوع جلگه‌ای و از توسکاستان‏ های قشلاقی حاشیه دریای کاسپین در استان گیلان است.

معاون میراث فرهنگی گیلان اظهار داشت: ثبت اثر، به عنوان نخستین گام در راستای پاسداری و حفاظت از این اثر ارزشمند طبیعی است که با پشتوانه‌های قانونی و اطلاع رسانی عمومی، اقدامات لازم در چارچوب ارزش‌های این اثر انجام می‌شود.

جهانی ادامه داد: جنگل‌های هیرکانی، یکی از معدود باقی مانده‌های جنگل‌های باستانی خزان کننده روی کره زمین هستند که از یک مسیر تکامل، بقا، تاب آوری و مقاومت تطبیق و گونه زایی منحصر به فرد، برای ۵۲ میلیون سال بی وقفه از دوران سوم زمین شناسی تاکنون به حیات و تکامل خود ادامه داده اند.

او تصریح کرد: این جنگل‌ها به عنوان یکی از نادرترین و ارزشمندترین رویشگاه‌های طبیعی پهن برگ و خزان کننده در جهان معرفی شده و در اصل می‌توان برخی از منابع این رویشگاه‌ها را فسیل یا موزه زنده عنوان کرد

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads