کد خبر: 204741 - تاریخ: یکشنبه، 13 سپتامبر 2020 - 09:59

ضایعات برنج از دغدغه‌های بزرگترین شهرستان برنج خیز کشور

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت گفت: تلاش داریم تا برای کاهش ضایعات برنج از مزرعه تا سفره برنامه ریزی و فرهنگ‌سازی لازم صورت گیرد.

به گزارش خوبان، مسعود اسدی‌پرور در جمع خبرنگاران ،گفت: برداشت برنج در رشت که بزرگترین شهرستان برنج‌خیز کشور است پایان یافته است و فقط در موارد بسیار نادر ممکن است هنوز برداشت نشده باشد.

وی افزود: هم اکنون شهرستان رشت ۳۵۱ کارخانه شالیکوبی دارد که ۶۳ واحد آن کاملا مدرن و مجهز شده هستند.

اسدی پرور ادامه داد: کارخانه‌های مدرن موجب می‌شود که تا حدود زیادی از ضایعات و نیم‌دانه شدن برنج سفید شهرستان کاسته شود.

برداشت دستی و افزایش ضایعات برنج در شالیزارها  

وی با بیان اینکه ۳ تا ۶ درصد از ضایعات برنج در کارخانه‌های شالیکوبی رخ می‌دهد، خاطرنشان کرد: ضایعات برنج فقط در شالیکوبی‌ها نیست بلکه در مزارعی که به صورت دستی برداشت برنج انجام می‌شود زیاد است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت تصریح کرد: علاوه بر ضایعات بالای برنج در برداشت دستی در صورتی که در برداشت مکانیزه از کمباین‌های غیراستاندارد استفاده شود، نیز احتمال ضایعات برنج بالا می‌رود.

وی ادامه داد: یکی از دیگر از مواردی که باید به آن توجه کنیم تا ضایعات برنج کاهش یابد، فرهنگ‌سازی در بین مردم هدر نرفتن دانه‌های برنج بر سفره‌ها است.

هد رفت برنج سفید در جشن و عزاداری

اسدی‌پرور افزود: متاسفانه برنج در بسیاری از مراسم‌های جشن و عزاداری نیز به هدر می‌رود و جلوگیری از این امر نیاز به عزم همگانی داریم.

وی در ادامه با اشاره به خسارتی که به برخی از کشاورزان شهرستان رشت در اثر بارش باران وارد و شالیزارهایشان دچار ورس شده بود، گفت: کشاورزانی که اراضی شان بیمه بود، توسط کارشناسان ارزیابی شده است و برای دیگر کشاورزان خسارت دیده با بازدیدی که از سوی دکتر نوبخت معاون رییس جمهور انجام شد، امید می‌رود تمهیدات لازم اندیشیده شود تا صدماتی که وارد شده تا حدودی جبران شود.         

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت با بیان اینکه برای افزایش درآمد کشاورزان به آنها توصیه شده است تا حتما به پرورش راتون بپردازند، خاطرنشان کرد: شرایط آب و هوایی مطلوبی داریم و پیش‌بینی می‌شود در ۱۵ هزار هکتار از شالیزارهای این شهرستان راتون پرورش یابد.

راتون از راهکارهای افزیش تولید برنج سفید

وی افزود: سال گذشته در ۱۳ هزار هکتار از شالیزارهای رشت راتون پرورش یافته بود و پرورش این محصول علاوه بر افزایش حجم تولید برنج سفید موجب افزایش درآمد خانوارهای این روستاییان نیز می‌شود.

اسدی پرور تصریح کرد: علاوه بر راتون یکی دیگر از موارد،کشت محصولات سبزی و صیفی جات است که کمک شایانی به افزایش درآمد شالیکاران می‌کند و امسال برنامه در این شهرستان در تولید علوفه نیز بیش از سال گذشته برای تامین خوراک دام برنامه داریم.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از راهکارهای افزایش در آمد شالیکاران توسعه نوغانداری است گفت: به همین منظور تلاش داریم تا توسعه نوغانداری در بین کشاورزان شهرستان رشت گسترش یابد.

اسدی پرور اظهار کرد: افزایش نهال توت در رشت، این شهرستان را برای  تامین غذای کرم ابریشم از سایر شهرستان‌ها و استان‌ها بی‌نیاز می‌کند و برنامه داریم تا توتستان‌های رشت را افزایش دهیم.

وی گفت: سال گذشته بالغ بر ۶۰۰ جعبه تخم نوغان در بین کشاورزان برای توسعه صنعت نوغانداری رشت توزیع شد و تعداد نوغانداران این شهرستان برای پرداختن به این صنعت افزایش قابل‌توجهی داشت.

منبع: ایسنا

انتهای پیام 

  

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads