کد خبر: 204699 - تاریخ: شنبه، 12 سپتامبر 2020 - 10:46

سنگینی هزینه مواد اولیه فرش، گره بافت قالی و قالیچه

نبود بیمه و سنگینی مواد اولیه فرش از موانع گسترش قالی و قالیچه در گیلان است.

به گزارش  خوبان خبر، گیلان قالی های باکیفیت زیادی را زینت بخش منازل و عمارت ها کرده است. حیف است که چنین هنر زیبا و بی نظیری مشکلات زیادی داشته باشد و از حق بیمه شدن که کمترین حق این هنرمندان است محروم بمانند.

هنرمندان این مرز و بوم پشت دار قالی با هر گونه مشکلات عضلانی و دردهای دائمی دست و پنجه نرم می‌کنند تا آینده‌ای برای خود بسازند اما نبود بیمه و قطع آن، گره کور این هنر شده است.

هزار نفر قالیباف گیلانی در انتظار بیمه

مجتبی مهری رییس اداره فرش سازمان صمت گیلان در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰۰۰ نفر از قالیبافان در انتظار بیمه هستند و نبود بیمه انگیزه فرش بافی را از قالیبافان جدید گرفته است.

وی افزود: در حال حاضر ۵۱ هزار متر مربع فرش،قالی، قالیچه و تابلو فرش در گیلان بافته می شود و لحاظ شدن بیمه برای این قشر می تواند تا حد زیادی به میزان فرش بافته شده استان ما بیافزاید.

مهری ادامه داد: سنگینی هزینه مواد اولیه فرش، گره کور دیگری از بافت قالی و قالیچه گیلان است و اگر حمایت های لازم در این زمینه صورت بگیرد، خواهیم توانست درصد بیشتری از قالیبافان را از بافت تابلو فرش منصرف و به سمت بافت قالی و قالیچه سوق دهیم.

آویزان شدن تابلو فرش ها بر دیوار خانه خود قالیبافان

وی خاطرنشان کرد: بارها به قالیبافان توصیه کرده ایم از بافت تابلو فرش خودداری کنند و به جای آن قالی و قالیچه ببافند اما از آنجایی که توان تامین مواد اولیه قالی و قالیچه را ندارند، همچنان به بافت تابلو فرش می  پردازند که درآمد چندانی برایشان ندارد و اغلب آن تابلو فرش ها را بر دیوار خانه خودشان آویزان می کنند.

رییس اداره فرش سازمان صمت گیلان تصریح کرد: در حال حاضر فقط ۴۰درصد از قالیبافان استان قالی و قالیچه و ۶۰درصد تابلو فرش می بافند.

وی با اشاره به اینکه باید بر بافت فرش های صادراتی متمرکز باشیم، گفت: برای ورود و حضور در بازارهای خارجی علاوه بر کیفیت، قیمت منصفانه نیز برای ارائه فرش باید داشته باشیم و همه اینها لازمه حمایت های جدی از قالیبافان است.   

انتهای پیام

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads