کد خبر: 204630 - تاریخ: پنج‌شنبه، 10 سپتامبر 2020 - 09:16

هدف‌گذاری ۶۰۰ میلیون دلاری گیلان برای صادرات غیرنفتی

استاندار گیلان با اشاره به هدف‌گذاری استان گیلان در حوزه صادرات غیرنفتی گفت: در تلاشیم که در سال جدید ۶۰۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی علاوه بر ظرفیت منطقه آزاد انزلی داشته باشیم.

به گزارش خوبان، ارسلان زارع شب گذشته جلسه اقتصاد مقاومتی و جهش تولید در سالن الغدیر استانداری با ابراز خرسندی از افتتاح قطار پنج ستاره زندگی در استان گیلان اظهار کرد: استمرار این روند در حوزه کارهای عمرانی در این استان منجر به پیشرفت اقتصادی مردم منطقه می‌شود.

وی هدف از اجرایی شدن برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در گیلان را تحقق شعار جهش تولید دانست و گفت: گیلان با ۹۲ پروژه جزو محدود استان‌های فعال در راستای اجرای تحقق شعار سال (جهش تولید) بوده و بسیاری از این پروژه‌ها با پیشرفت بالای ۶۰ درصد مواجه بوده است‌.

نماینده عالی دولت در استان گیلان با اذعان به اینکه برنامه‌های اقتصاد مقاومتی دولت در گیلان با موفقیت در حال انجام شدن است، تصریح کرد: بر اساس اعلام سازمان برنامه‌وبودجه و بانک مرکزی نرخ مشارکت اقتصادی در گیلان ۴۴ و دودهم درصد بوده که این امر باعث کاهش نرخ بیکاری در استان می‌شود زیرا تحقق این کار به مهم‌ترین هدف دولت در گیلان است.

استاندار گیلان با تأکید ظرفیت بخش کشاورزی در این استان افزود: شغل اصلی مردم گیلان کشاورزی و صیادی بوده و باید به آن توجه شود ولی در این عرصه با پیشرفت تولید و صادرات مواجه بودیم.

زارع یکی از دلایل واردات نوغان در گیلان را رغبت کشاورزان به پرورش نوغان دانست و بیان کرد: در حوزه نوغانداری با افزایش تولید مواجه بوده و به رکورد ۱۲ سال گذشته در این حوزه رسیدیم که ‌باید این روند با حمایت دولت و تلاش نوغانداران ادامه پیدا کند.

وی با اذعان به اینکه استان گیلان در عرصه تولید با افزایش قابل‌توجه‌ای مواجه بوده است، تصریح کرد: در استان گیلان در حوزه روغن نباتی با رشد ۳۰ درصدی، سیمان ۳۳ درصد و‌ محصولات فولادی با رشد قابل‌توجه ۲۵ درصدی مواجه بودیم که بسیار مهم و قابل‌توجه است‌.

نماینده عالی دولت در استان گیلان با اشاره به رشد دودرصدی در حوزه سرمایه‌گذاری صنعت در گیلان بیان کرد: تاکنون ۱۶۰ واحد پروانه بهره‌برداری با میزان سرمایه‌گذاری هزار و ۶۰۱ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

زارع اوراسیا را یک ظرفیت برای استان گیلان دانست و گفت: گیلان باید به سمت محصولات صادرات محور حرکت کند بر همین اساس در پنج ماه اول امسال ۳۶۷ هزار تن کالا باارزش ریالی ۲۱۴ میلیون دلار صادرات داشتیم که نسبت به سال گذشته با رشد ۲۸ درصدی وزنی و ۳۹ درصدی ارزش دلاری مواجه بودیم.

وی با اشاره به هدف‌گذاری استان گیلان در حوزه صادرات غیرنفتی افزود: در تلاشیم که در سال جدید ۶۰۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی علاوه بر ظرفیت منطقه آزاد انزلی داشته باشیم.

زارع میزان اعتبار اختصاص‌یافته به پسماند گیلان را بسیار خوب و بی‌سابقه عنوان کرد و گفت: در سال گذشته ۱۶۰ میلیارد تومان به حوزه پسماند استان اختصاص پیداکرده است.

فعالیت ۲۱ استان کشور در حوزه نوغانداری
رئیس مرکز نوغانداری کشور در این جلسه با بیان اینکه توزیع بسته‌های نوغان در گیلان با افزایش ۱۷ درصدی مواجه بوده‌ایم، اظهار کرد: تاکنون ۱۶ هزار بسته نوغان در بین نوغانداران گیلانی توزیع‌شده است که این آمار نسبت به سال ۹۸ با رشد ۱۷ درصدی و نسبت به سال ۹۷ با رشد ۴۸ درصدی مواجه بودیم.

عدیل سروی با اشاره توزیع هزار و ۶۵۰ تن نوغان تولیدشده در استان گیلان گفت: در گیلان ۲۹ هزار خانوار فعال در حوزه تولید کرم ابریشم و نوغان وجود دارد که این تعداد خانوار فعال تاکنون هزار و ۶۵۰ تن نوغان تولید کرده‌اند که در ۱۲ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

وی‌ با اذعان به اینکه اقدامات خوبی در حوزه تولید نوغان در کشور در حال انجام شدن است، تصریح کرد: در کشور ۲۱ استان در عرصه تولید نوغان بسیار فعال هستند که گیلان، مازندران، گرگان و گلستان جزو این استان‌ها هستند‌.

رئیس مرکز نوغانداری کشور از اجرایی شدن برنامه اقتصاد مقاومتی در حوزه نوغانداری در هفت استان کشور خبر داد و افزود: استان‌های خراسان جنوبی و شمالی، گلستان، البرز، گیلان و مازندران جزو استان‌های فعال در حوزه تولید و پرورش کشت نوغان هستند.

سروی نوغانداری را یک میراث کهن در استان گیلان دانست و بیان کرد: طرح توسعه نوغانداری در ۱۶ شهرستان گیلان در حال اجرا است و در صورت انجام این کار برای ۹ هزار خانوار گیلانی اشتغال ایجادشده و خودکفایی در این استان به ۴۸ درصد می‌رسد.

وی‌ با اشاره به نقش مؤثر کاهش تعرفه واردات نخ ابریشم در رغبت نوغانداران برای کشت این محصول گفت: در راستای حمایت از نوغانداری تعرفه واردات نوغان در کشور ۴۰ درصد شده و ۵۰ درصد درآمد حاصل از عواید گمرکی واردات نخ و پیله ابریشم برای توسعه نوغانداری اختصاص پیدا می‌کند.

 تسهیلات ۳۹۵ میلیارد تومانی در نظر گرفته‌شده برای پروژه‌های جهش تولید

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه پروژه‌های قابلیت اجرا در تبصره ۱۸ در هفت محور انجام می‌شود، اظهار کرد: بر اساس تصمیمات اتخاذشده و در حوزه پروژه‌های قابلیت اجرا در تبصره ۱۸ مقرر شد شرکت‌های دانش‌بنیان، ارشاد و اسلامی و گردشگری به کشور و اصلاح بافت‌های فرسوده، صنعت و معدن به استان واگذارشده که در این حوزه ۲۱۴. میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته‌شده که ۷۵ درصد آن جذب‌شده است.

کیوان محمدی با اشاره به تعداد پروژه‌های تعیین‌شده جهش تولید در سال جدید گفت: در سال جدید ۸۹ طرح در حوزه جهش تولید به تصویب رسیده و در این خصوص جلساتی را با بانک‌های عامل برگزار کردیم که پس از بررسی‌های مختلف ۵۶ طرحی که قابلیت اجراشدن در سال جدید دارند به همکاری بانک‌ها افتتاح شود.

وی با اشاره به تسهیلات ۳۹۵ میلیارد تومانی در نظر گرفته‌شده برای پروژه‌های جهش تولید افزود: از این میزان اعتبار ۱۸۸ میلیارد تومان آن سرمایه ثابت و ۲۰۷ میلیارد تومان آن سرمایه در گردش است.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان گیلان مهم‌ترین درخواست مسؤولین گیلان از رئیس سازمان برنامه‌وبودجه را اعلام میزان سود تسهیلات در پروژه‌های جهش تولید دانست و تصریح کرد: در حوزه تسهیلات بانکی در پروژه‌های روستایی و جهش تولید به دلیل سود ۶ درصد و ۱۵ درصد با عدم استقبال بخش خصوصی مواجه هستیم لذا درخواست داریم میزان سود سه تا ۶ درصد تغییر پیدا کند.

محمدی با اذعان به اینکه افتتاح پروژه‌های جهش تولید منجر به پیشرفت اقتصادی استان گیلان می‌شود، بیان کرد: مهم‌ترین هدف مسوولان اجرایی در استان گیلان افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌های با پیشرفت بالای ۶۰ درصد بوده و در این خصوص اقدامات لازم اتخاذشده است.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads