کد خبر: 204259 - تاریخ: پنج‌شنبه، 27 آگوست 2020 - 10:12

بارش‌های اخیر خسارات زیادی به مزارع برنج گیلان وارد کرد؛ برآوردها از میزان خسارت‌ها ادامه دارد

بارش‌های اخیر باران در گیلان که در برخی از اوقات از حیث شدت و میزان در چند سال اخیر بی‌سابقه بود خسارت‌های زیادی را به شالیکاران وارد کرد.

به گزارش خوبان، برنج از جمله محصولات استراتژیک و راهبردی کشور و استان‌های شمالی از جمله گیلان محسوب می‌شود از طرفی به علت بارش‌های شدید باران در روزها و هفته‌های گذشته خسارات ‌زیادی به اراضی شالیزاری گیلان وارد آمد و کشاورزان استان را به ویژه در برداشت محصول برنج با مشکل مواجه کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت ضمن اشاره به مشکلاتی که به سبب بارش‌های باران برای شالیکاران استان پدید آمده اظهار داشت: بارش‌های مرداد و چند روز اخیر موجبات خوابیدگی و یا ورس چیزی در حدود ۱۴۰ هزار هکتار معادل ۵۸ درصد شالیزارهای استان گیلان را فراهم کرد.

مسعود الماسی با تأکید بر اینکه ورس یا خوابیدگی ساقه‌های برنج، هزینه برداشت و حمل و انتقال محصول را افزایش داده و موجب کاهش کیفیت برنج می‌شود عنوان کرد: از شالیکاران می‌خواهیم محصول برنج خود را با توجه به شرایط آب و هوایی، تا پایان هفته کنونی، با استفاده از کمباین‌های برنج درو کرده و به خارج از مزرعه انتقال دهند.

 معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، با بیان اینکه بیشترین پراکنش بارندگی در پهنه‌های مرکزی استان اعم از شهرستان‌های انزلی، رشت و آستانه‌اشرفیه متمرکز بوده ابراز داشت: به جهت تقارن با فاز رسیدگی دانه، خسارات عمدتاً کیفی و تا حدودی کمی برآورد شده است.

بهمن علیزاده با اشاره به اینکه در مرحله نخست بارش باران در مرداد ماه شهرستان‌های املش، رودسر و صومعه‌سرا و در مرحله دوم بارندگی شهرستان‌های انزلی، صومعه‌سرا و رشت دارای بیشترین میزان بارندگی بودند تصریح کرد: خسارت‌هایی که به شالیزارهای استان گیلان وارد شده است پس از بررسی‌های دقیق اعلام می‌شود.

معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی استان گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم بارش باران و بروز خسارت در شالیزارهای استان گیلان را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: با توجه به اینکه بارندگی‌ها به شکل متناوب بود مراحل ارزیابی و بررسی‌ها با سرعت پیش نرفت بنابراین هنوز کارهای نهایی ارزیابی خسارت‌ها انجام نشده است.

پیمان معمارزاده با تأکید بر اینکه کارشناسان و ارزیاب‌های بیمه‌ای همچنان در منطقه مستقر بوده و مشغول بررسی خسارات وارد بر شالیزارهای استان گیلان هستند افزود: پیش‌بینی ما این است که حدود ۲۸ هزارهکتار از اراضی بیمه شده استان گیلان به جهت بارش شدید باران در روزهای اخیر با درصدهای متفاوتی دچار خسارت شده باشند.

وی با تأکید بر اینکه درصد بروز خسارت‌ها در شالیزارهای استان گیلان متفاوت است دلایل این موضوع را بیشتر تشریح کرد و ابراز داشت: از آنجا که شالیزارها در زمان وقوع بارندگی‌ها در مراحل متفاوتی اعم از مرحله شیری ،خمیری و رسیدگی کامل قرار داشتند بنابراین خسارتی هم که به آن‌ها وارد شده است نیز متفاوت خواهد بود.

معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی استان گیلان در پاسخ به این پرسش که آیا رغبت کشاورزان گیلانی برای بیمه محصولات کشاورزی‌ به نسبت سال‌های گذشته کمتر شده است یا خیر تصریح کرد: جامعه آماری ما همان جمعیت آماری گذشته است از طرفی کشاورزان گیلانی نیز با توجه به توان مالی خودشان اقدام به خرید بیمه‌نامه می‌کنند.

معمارزاده با تأکید بر اینکه کشاورزان با توجه به توان مالی خود بیمه‌نامه‌ای را خرید می‌کنند که جبران قسمتی از هزینه‌های تولید است افزود: ما ۲۲ گزینه بیمه‌ای فقط در یک محصول برنج در شهرستان‌های مختلف داریم حتی بیمه نامه‌ای را هم داریم که اگر کشاورز خرید کند در زمان خسارت تا سقف ۲۷ میلیون تومان غرامت پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر کشاورزان و شالیکاران بیمه‌نامه گران‌تری را خرید کنند به همان نسبت غرامت بیشتری را دریافت می‌کنند عنوان کرد: در  گذشته در استان گیلان ۲۰ میلیارد تومان فقط در محصول برنج غرامت پرداخت شد از طرفی ما هر زمان که خسارتی وارد شد آن را به صورت کامل به کارگزاران و کشاورزان پرداخت کرده‌ایم.

معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی استان گیلان از پرداخت غرامت به شالیکاران استان در مرحله خزانه‌گیری خبر داد و تصریح کرد: پرداخت غرامت به بیمه‌گذاران و کشاورزان گیلانی بر اساس نوع بیمه‌نامه‌ای که خرید کردند همیشه به صورت کاملاً مستمر و دقیق انجام و این روند در هیچ سالی و به هیچ علتی قطع نشده است.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads