کد خبر: 203919 - تاریخ: شنبه، 15 آگوست 2020 - 12:15

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان:

برداشت شن و ماسه از رودخانه‌های گیلان به یک سوم کاهش یافت

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان امروز گفت: این شرکت، مجوز برداشت شن و ماسه از رودخانه های استان را از ۳سال گذشته تاکنون از ۲میلیون مترمکعب در سال، به یک سوم، معادل ۶۰۰هزار مترمکعب کاهش داده است .

به گزارش خوبان ، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان امروز گفت: این شرکت، مجوز برداشت شن و ماسه از رودخانه های استان را از ۳سال گذشته تاکنون از ۲میلیون مترمکعب در سال، به یک سوم، معادل ۶۰۰هزار مترمکعب کاهش داده است .

وحید خرّمی افزود: اگر رودخانه های گیلان ظرفیت برداشت شن و ماسه نداشته باشد، هیچ مجوزی برای این کار صادر نخواهد شد.

وی برداشت‌های غیرمجاز شن و ماسه از رودخانه های استان را یکی از دلایل وقوع سیلاب دانست و گفت: در برخی موارد برای انجام طرح‌های عمرانی باید از شن و ماسه رودخانه های استان استفاده کرد اما مجوزهای صادرشده، فقط برای حاشیه رودخانه ها و مناطق خشک است و بهره برداران اجازه بهره برداری از بستر رودخانه ها را ندارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با اشاره به اهمیت ساماندهی رودخانه ها برای پیشگیری از سیلاب گفت: بیش از ۵۰میلیارد تومان اعتبار برای ایمن کردن رودخانه‌های شرق استان نیاز است.

وحید خرّمی با بیان اینکه برای برخی رودخانه های استان نظیر رودخانه شلمان رود لنگرود و املش که بر اثر کمترین بارندگی دچار سیلاب می شدند و خسارت برجای می گذاشت اقداماتی انجام شد افزود: بر اثر باران بی سابقه اخیر در املش که 400میلی متر بود، سیلاب و تخریبی در این محدوده نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه پارسال ۱۴میلیارد تومان برای جلوگیری از خسارتهای سیل به شرکت آب منطقه ای استان اختصاص یافته است افزود: تا کنون ۵۰درصد حریم رودخانه ها تعیین شده و مابقی آن نیز در دست انجام است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با بیان اینکه در ۲سال اخیر، این شرکت با رهاسازی به موقع آب از سد سفیدرود، از وقوع بسیاری از سیلابها پیشگیری کرده است افزود: سالهای گذشته رهاسازی آب از سد، اردیبهشت انجام می شد اما در ۲سال اخیر از اسفند انجام شد.

وحید خرمی تصریح کرد: سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان است و در حال حاضر آب کشاورزی مورد نیاز ۱۷۲هزار هکتار از ۲۳۸هزار هکتار شالیزارهای استان را تامین می کند.

این سد مخزنی بر روی رودخانه سفیدرود، محل تلاقی ۲رودخانه قزل اوزن و شاهرود در ۷۵کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل قرار دارد.

 


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads