کد خبر: 203773 - تاریخ: سه‌شنبه، 11 آگوست 2020 - 08:20

دانستنی‌های حقوقی؛

در چه مواردی می‌توان جلوی پرداخت چک را گرفت؟

برای توقیف چک و صدور دستور عدم پرداخت باید مراحل قانونی طی شود.

به گزارش خوبان،  در صورتی که چک به زمان سر رسید و زمان پرداخت آن رسیده باشد، نمی‌توان آن را پرداخت نکرد. بر اساس برخی شرایط قانونی این امکان وجود دارد که صاحب چک بر اساس موارد قانونی جلوی پرداخت آن را بگیرد.

بر اساس قانون، صادر کننده چک، ذینفع یا قائم مقام قانونی آن‌  با ذکر اینکه چک گم شده یا به سرقت رفته است می‌تواند جلوی پرداخت آن را بگیرد، همچنین در صورت اعلام اینکه چک جعل شده یا از طریق کلاهبرداری و خیانت در امانت گرفته شده می‌توان دستور عدم پرداخت وجه چک را به صورت کتبی به بانک داد.

پس از صدور این دستور بانک پس از احراز هویت از پرداخت وجه چک خودداری می‌کند و در صورت ارائه چک به بانک گواهی عدم پرداخت با ذکر علت اعلام شده صادر و تسلیم خواهد شد.

علاوه بر آن دارنده چک می‌تواند علیه کسی که دستور عدم پرداخت داده شکایت کند و هر‌گاه خلاف ادعایی که موجب عدم پرداخت شده ثابت شود، دستور دهنده علاوه بر مجازات مقرر در ماده ۷ این قانون به پرداخت تمام خسارات وارده به دارنده چک محکوم می‌شود.

در صورت تحصیل چک به واسطه ارتکاب جرم می‌توان دستور عدم پرداخت چک را به بانک صادر کرد، البته ممکن است موضوع از نظر محکمه فاقد وصف کیفری تشخیص داده شود.


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads