کد خبر: 203731 - تاریخ: یکشنبه، 9 آگوست 2020 - 09:49

عضو کمیسیون عمران مجلس:

ارزان‌بودن اراضی کشاورزی مهم‌ترین عامل تغییر کاربری آن‌ها است

به گزارش خوبان، احمد دنیامالی ، رشد روزافزون جمعیت شهری از یک طرف و کاهش جمعیت روستایی را از سوی دیگری دو پدیده‌ای که در کشورمان در حال وقوع است اعلام کرد و اظهار داشت: به علت افزایش تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی مقام معظم رهبری ممنوعیت تغییر کاربری اراضی کشاورزی را اعلام فرمودند. عضو کمیسیون […]

به گزارش خوبان، احمد دنیامالی ، رشد روزافزون جمعیت شهری از یک طرف و کاهش جمعیت روستایی را از سوی دیگری دو پدیده‌ای که در کشورمان در حال وقوع است اعلام کرد و اظهار داشت: به علت افزایش تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی مقام معظم رهبری ممنوعیت تغییر کاربری اراضی کشاورزی را اعلام فرمودند.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در حوزه شهرسازی و جمعیتی در مناطق روستایی و شهری با یک نوع پارادوکس در برنامه‌ها مواجه هستیم بر لزوم رفع این تناقضات تأکید کرد و ابراز داشت: وقتی که جمعیت بیشتری را وارد شهرها می‌کنیم به طور معمول جمعیت روستایی نیز کاهش پیدا می‌کند که باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

دنیامالی چیزی حدود سه چهارم جمعیت کشورمان را در مقیاس کلان و بر اساش آمارهای تهیه شده شهری و تنها ۲۵ درصد آن را جمعیت روستایی اعلام کرد و بیان داشت: حرکت جمعیت به سمت شهرها موجب وارد شدن مضاعف به شهرها می‌شود از آن طرف برای جای دادن این حجم عظیم جمعیت در داخل شهرها نیازمند برنامه‌ریزی هستیم.

رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان بزرگ‌کردن و گسترش حریم و محدوده شهرها را یکی از طرح‌هایی که پیش‌روی متولیان امر برای پاسخ به نیازهای جمیعتی روزافزون شهری قرار داد خواند و عنوان کرد: اجرای چنین برنامه‌ای به هیچ عنوان صلاح نیست زیرا در نهایت امر منجر به تغییر کاربری اراضی کشاورزی می‌شود.

وی راهبرد دوم و منطقی‌تر برای جای دادن و اسکان جمعیت شهری را پرهیز از گسترش شهرها به صورت سطح و اجرای برنامه بلندمرتبه سازی ساختمان‌ها ذکر کرد و افزود: عملیاتی شدن این کار در کشورمان بدون شک به برنامه‌ریزی دقیق و بسیار جامع‌تری نیاز دارد و لازم است برنامه‌‌سازی شهری در راستای آن تغییر پیدا کند.

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس مهم‌ترین علت تغییر کاربری اراضی کشاور‌ی در کشورمان به ویژه استان گیلان را ارزان بودن قیمت زمین‌ها به نسبت ارزش فراوانی که دارند دانست و تصریح کرد: برای حل و فصل و رفع مشکلاتی از این دست اگر دستگاه‌های متولی پیشنهاداتی را مطرح کنند مجلس آمادگی تصویب قوانین مربوط به آن را دارد.

دنیامالی با اشاره به اینکه حجم زیاد تغییر کاربری اراضی کشاورزی در کشور موجبات نگرانی مقام معظم رهبری را فراهم کرد و اعلام ممنوعیت انجام این کار از سوی ایشان را منجر شد اظهار داشت: طرح‌های تفصیلی شهرها باید تغییر پیدا کرده و جامع‌‌تر شوند از آن طرف طرح‌های هادی روستایی نیز نیاز به بازنگری دارند.

انتهای پیام/۶۱۴/ ز

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads