کد خبر: 203715 - تاریخ: یکشنبه، 9 آگوست 2020 - 08:40

چند نکته طلایی برای مادران ایرانی

تعداد زیادی از مادران ایرانی به دلیل تحصیل یا کار در بیرون از منزل وقت کافی برای کسب مهارت‌های عاطفی، تربیتی و مهارت‌های زندگی اصولی ندارند.

به گزارش خوبان، می توانم این اعتراف را کنم که هر روز صبح وقتی از خانه بیرون می آیم فکر و ذهنم تماما سمت کار است و مدام در مسیر به این فکر می کنم که امروز قرار است چه کارهای عقب افتاده ای را انجام دهم و یا اینکه چه کار جدیدی را شروع کنم.»

این جملات را نجمه، زنی می‌گوید که هر روز در مترو می‌بینمش ما هر دو سرکار می‌رویم، اما شرایط او کمی با من فرق دارد. او زنی ۳۳ ساله است که ۱۴ سال از شروع زندگی مشترکش می‌گذرد و یک پسر دارد که به گفته خودش از زمانی که زبان باز کرده رنگ خوشی از مادرش ندیده است. هر روز در سومین ایستگاه سوار مترو می‌شود و زمانی که مرا میبیند نزدیک می‌آید و بعد از سلام و احوال پرسی گاهی اوقات درد دلش باز می‌شود.

« پسرم میگه تو اصلا مامان خوبی نیستی! اصلا به من توجه نمی کنی! همیشه از سرکار که می آیی خسته ای نه با من حرف میزنی و نه در درس ها به کمک میکنی!»

خودش می گوید مشکل من این است که نمی دانم چگونه با پسرم که هر روز پا به سن و سال خاصی از نوجوانی می گذارد، برخورد کنم. از حرف هایش متوجه می شوم او نگران ارتباط با پسرش “سامان” است و از اینکه در سال های تحصیلش در دانشگاه و مدرسه مهارت های زندگی و تربیتی آموزش ندیده گله مند است.

به قول خودش در یک مقیاس کوچک مثل مترو تعداد خانم ها چندبرابر مردان است. اما آیا به اندازه این تعداد، توجه به زندگی آینده دختران جامعه نیز چندبرابر است؟

امروزه تعداد زیادی از مادران ایرانی به دلیل تحصیل یا کار در بیرون از منزل وقت کافی برای کسب مهارت‌های عاطفی، تربیتی و مهارت‌های زندگی اصولی ندارند، از طرفی پیچیده شدن زندگی‌های روزمره به قدری گسترده شده که برای یادگیری هر کدام از این مهارت‌ها باید زمان زیادی را صرف کنند و حتی هزینه‌های زیادی پرداخت کنند پس ترجیح می‌دهند از آموزش چنین مهارت‌هایی صرف نظر کنند.

اما اهمیت چنین موضوعی فراتر از مشاهدات است چرا که طبق آمار موجود تا سال ۲۰۳۰ تعداد زنان بیشتر از تعداد مردان در دنیاست و این موضوع ایجاب می‌کند تا ارائه آموزشِ مهارت های  ارتباطی، تربیتی و… به بانوان جامعه در دستور کار مدیران ذی ربط قرار گیرد.

لزوم تشکیل نهضت مهارت افزایی در کشور آن قدر ضروری است که اگر این امر راه اندازی نشود و در این زمینه نقش شرکای اجتماعی، بخش خصوصی و متخصصین مورد هدف قرار نگیرد نمی توانیم شاهد پیشرفت فرصت های مهارت افزایی برای قشر بانوان جامعه باشیم.

به گفته معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، مهارت در عبور از آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی نجات دهنده و راهگشا است.

او این قول را داده است که آمادگی همکاری با سازمان فنی و حرفه ای کشور را دارد تا زنان جامعه بتوانند در زمینه های مختلف از جمله مهارت های ارتباطی، تربیتی و … پیشرفت کنند.

اوگفت در ادامه :  در اجرای طرح‌های توانمندسازی و مهارتی، معاونت زنان و خانواده آمادگی توسعه همکاری با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای را دارد.

ابتکار با بیان اینکه ️توجه به همه مهارت‌ها، از جمله مهارت زندگی، خانواده و کسب وکار مورد توجه معاونت زنان است، ادامه داد: زنان می توانند کمک کننده فعالیت ها باشند تا از رکود خارج شود.

نه تنها سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در این امر دخیل هستند بلکه بخش عمده ای از سازمان های دولتی و خصوصی این روزها بودجه هایی برای آموزش مهارت های مختلف دریافت می کنند اما در عملکرد استفاده از این بودجه ها تأثیر چندانی نداشته است چرا که هم آموزش ها به صورت تخصصی ارائه نشده و هم ارگان خاصی مسئولیت این امر را به طور جدی بر عهده نگرفته است. حال باید دید با نزدیک شدن به روند افزایش تعداد زنان جامعه، مسئولین دولتی چه برنامه ای برای افزایش مهارت های تخصصی بانوان دارد تا در آینده با بحران های مختلف تربیتی و مهارتی مواجه نشویم.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads