کد خبر: 203493 - تاریخ: پنج‌شنبه، 30 جولای 2020 - 09:16

رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان:

اجرای طرح های آبیاری نوین در ۱۸ هزار و ۵۸۰ هکتار اراضی گیلان

رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان گفت:طرح های آبیاری نوین تا کنون در ۱۸ هزار و ۵۸۰ هکتار از اراضی باغی و شالیزاری استان اجرا شد که از این میزان هشت هزار و ۳۳۷ هکتار در دولت تدبیر و امید انجام گرفت.

به گزارش خوبان، علی درجانی با بیان اینکه حدود ۳۴ هزار هکتار از اراضی استان گیلان مستعد اجرای آبیاری نوین است، افزود: گیلان با دارا بودن پیشرفت فیزیکی حدود ۶۰ درصدی اجرای سامانه های نوین آبیاری در رتبه شانزدهم کشور قرار دارد.

وی اظهار داشت: سیاست های حمایتی دولت تدبیر و امید در بخش اجرای سامانه های نوین آبیاری؛ حمایتی همه جانبه بوده به نحوی که به رغم همه مشکلات و تنگناهای اعتباری در شرایط تحریم ها، اجرای این طرح بدون هرگونه محدودیت اعتباری در سطح استان در حال انجام است.

وی خاطر نشان کرد: اعطای کمک سهم مشارکت دولت به صورت بلاعوض به میزان ۸۵ درصد برآورد طرح براساس مصوبات سال ۹۸ در آبیاری قطره ای حداکثر تا سقف ۱۳۰ میلیون ریال و آبیاری بارانی حداکثر تا ۸۴ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال به متقاضیان واجد شرایط بخش کشاورزی به صورت نقدی از محل اعتبار طرح کمک های فنی و اعتباری توسعه سامانه های نوین آبیاری در ازای اجرای طرح تعلق می گیرد.

 به گفته وی، رقم مابه التفاوت هزینه اجرای طرح از سهم مشارکت دولت با عنوان هزینه سهم مشارکت مردمی باید از سمت کشاورزان ذینفع به صورت نقدی و یا کمک یدی پرداخت شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان بیان داشت: افزایش عملکرد محصول، نیاز کمتر به نیروی انسانی، قابل اتوماتیک شدن سیستم آبیاری، از بین رفتن مشکلات علف هرز مزرعه و هزینه مبارزه با آن، توزیع به موقع و به اندازه آب و کود، بهبود کیفیت محصول و بازار پسندی آن و حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش آن از جمله مزیت های آبیاری تحت فشار است.

وی در تشریح آبیاری نوین افزود: اصطلاح دقیق آن سامانه های نوین آبیاری است که شامل مجموعه ای از تاسیسات مکانیکی و الکتریکی منبع تامین فشار آب “سیستم انرژی و پمپاژ”، مخازن فیلتراسیون “به عنوان صافی های جداکننده نا خالصی های فیزیکی آب برای جلوگیری از گرفتگی منافذ قطره چکانها و آبپاش ها”، سیستم لوله های اصلی، فرعی و پخش کننده “آبپاش ها و یا قطره چکانها”، سیستم کنترل مرکزی و مدیریت دور آبیاری و دیگر متعلقات است.


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads