کد خبر: 203455 - تاریخ: سه‌شنبه، 28 جولای 2020 - 10:32

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان:

صنایع دستی ۴ روستا و یک شهر استان گیلان ثبت ملی شدند

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان گفت: بعد از بررسی های صورت گرفته صنایع دستی چهار روستا و یک شهر استان گیلان ثبت ملی شدند.

به گزارش خوبان، مسعود حلاج‌پور صبح سه شنبه در این باره در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به نشست روز گذشته با مسئولان وزارت میراث فرهنگی، اظهار کرد: در این دیدار استاندار گیلان و تعدادی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند.

وی با بیان اینکه در این دیدار پرونده ثبت ملی چهار روستا و یک شهر استان گیلان بررسی شد، گفت: رشتی‌دوزی از شهر رشت، شال‌بافی روستای ارده، گلیم‌بافی روستای عنبران، سفال‌گری روستای جیرده و چوب‌تراشی روستای شالما از مواردی بود که برای ثبت آن در آثار ملی بحث و گفتگو شده که در نهایت با ثبت آنها موافق شد.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان در ادامه با اشاره به اینکه مهارت آموزی از مهم‌ترین اولویت‌های است که در این اداره کل به صورت جدی پیگیر آن هستیم، گفت: راه اندازی کارگاه‌ها، فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌های دائمی در شهرهای استان گیلان با استفاده از ظرفیت‌های بالقوه و فضاهای بلااستفاده، به ویژه مدارس بلا استفاده در دستور کار قرار دارد.

وی با تأکید بر اینکه ثبت ملی آثار و صنایع دستی سبب ایجاد اشتغال و درآمد در سطح روستاها استان گیلان خواهد شد، تصریح کرد: توجه به صنایع دستی در روستاها می‌تواند زمینه ایجاد اشتغال و مهاجرت معکوس روستاییان را به دنبال داشته باشد.

حلاج پور در ادامه به ظرفیت‌های فراوان در بخش صنایع دستی اشاره کرد و افزود: با توجه به این ظرفیت‌های گیلان می‌تواند به محلی برای برگزاری دائمی نمایشگاه‌های هنرهای سنتی در سطح ملی و بین‌المللی تبدیل شود.

وی با اشاره به روستای عنبران و پرونده گلیم‌بافی این روستا، گفت: در این روستا ۸۸۰ کارگاه فعال گلیم‌بافی فعال است و بیش از ۹۰۰ نفر از بانوان در این روستا مشغول به بافت گلیم هستند که تنها بخشی از ظرفیت‌های استان گیلان در حوزه صنایع دستی است.

کد خبر 4984952
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads