کد خبر: 203216 - تاریخ: سه‌شنبه، 21 جولای 2020 - 09:05

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان

پیش‌بینی پرورش راتون در ۱۰۰ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: پیش‌بینی می‌شود، امسال در صد هزار هکتار از شالیزارهای استان راتون پرورش یابد.

به گزارش خوبان ، علی درجانی گفت: گیلان ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و پیش‌بینی می شود، برداشت برنج از اوایل هفته آینده آغاز می‌شود.

وی افزود: امسال شاهد افزایش کمیت و کیفیت محصول برنج در گیلان خواهیم بود.

درجانی با اشاره به اینکه کشت دوم، استفاده از بذور گواهی شده و مکانیزاسیون از راهکارهای افزایش درآمد برنجکاران است، تصریح کرد: به کشاورزان توصیه کردیم پس از برداشت برنج نسبت به پرورش راتون اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته در ۷۵ هزار هکتار از شالیزارها راتون پرورش یافته بود و پیش‌بینی می شود، امسال در ۱۰۰ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان راتون پرروش یابد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: راتون برنجی خوش طعم و با کیفیت است که کم زحمت تر از برنج اولیه به دست می آید.    

درجانی با بیان اینکه برنامه داریم برای سال آینده با توزیع بیشتر ارقام اصلاح شده، تولید برنج خالص را افزایش دهیم، ادامه داد: استفاده از ارقام اصلاح‌شده بذر برنج موجب می‌شود که شاهد افزایش بهره وری در تولید محصول و کاهش مصرف سموم باشیم.

وی تصریح کرد: استفاده از بذر گواهی‌شده و ارقام اصلاح‌شده منجر می‌شود که محصول برنج یکنواخت تر برداشت شود و بهره‌گیری از کمباین نیز آسانتر است و به این ترتیب شاهد کاهش هزینه تولید برنج در استان خواهیم بود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه طرح مشارکتی ارقام برنج در راستای توسعه کشت ارقام اصلاح شده پرمحصول و کیفی جدید برنج از طریق مقایسه ارقام در اراضی کشاورزان در حال انجام است، گفت: طرح یاد شده در چهار شهرستان تالش، رشت، لاهیجان و رودسر اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری و به منظور دست‌یابی به اهداف طرح چهار لاین جدید برنج با اولویت ارقام اصلاح شده کیفی و پرپتانسیل به همراه رقم شاهد محلی در شرایط زارع مورد کشت و زرع قرار گرفته، ادامه داد: این ارقام مورد ارزیابی های کمی و کیفی قرار خواهند گرفت که نتایج حاصله از آن در برنامه‌ریزی‌های زراعی استان مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

درجانی افزود: ارقام طرح در یک شرایط اقلیمی و تیماری یکسان قرار گرفته و بر اساس شرایط منطقه ای و سیاست های زراعی استان انتخاب، تکثیر و ترویج خواهند شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: شالیکاران پس از مشاهده مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت، پرکردن فرم نظرسنجی و پخت در مرحله آخر به ارقام جدید امتیاز می دهند.

 وی گفت: پس از بررسی و مقایسه امتیازها، نتایج تحقیقات و کارشناسی، رقم جدید نام‌گذاری و با توجه به شرایط منطقه‌ای، سیاست‌های زراعی استان برای تولید به شالیکاران معرفی می‌شود.

انتهای پیام 

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads