کد خبر: 202977 - تاریخ: یکشنبه، 12 جولای 2020 - 09:39

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان:

احداث سدهای لاستیکی از جمله نیازهای گیلان است

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه با احداث سدهای مخزنی شفارود و لاسک کمبود آب دشت فومنات برطرف می‌شود گفت: احداث سدهای لاستیکی از جمله نیازهای گیلان است.

به گزارش خوبان، وحید خرمی، حجم مخزن سد سفیدرود در تاریخ ۱۶ تیر را معادل ۶۴۳ میلیون متر مکعب با دبی ورودی ۲۲ و دبی خروجی ۲۱۵ متر مکعب بر ثانیه اعلام کرد و اظهار داشت: با اجرایی شدن و احداث سدهای مخزنی شفارود و لاسک کمبود آب نیز در محدوده دشت فومنات برطرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان حجم آب تحویلی سد سفیدرود از طریق شبکه‌های آبیاری به ۱۷۲ هزار هکتار از اراضی شالیزارهای تحت پوشش این شبکه را یک میلیارد و ۵۳۴ میلیون متر مکعب دانست و عنوان کرد: تمام تلاش و کوشش مجموعه آب منطقه‌ای گیلان این است که هیچ خللی در روند انجام کارها ایجاد نشود.  

خرمی عدم بارش باران مؤثر در مدت ۶۰ روز گذشته در سطح استان گیلان را بر اساس گزارش سازمان هواشناسی مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: شرکت آب منطقه‌ای گیلان با توجه به تجاربی که از گذشته تاکنون کسب کرده است جهت تأمین و توزیع آب کشاورزی و ارائه راهکارهای لازم در این مورد اقدام می‌کند.

وی عدم وجود بحران آب کشاورزی در استان گیلان را مورد تأکید قرار داد و با بیان اینکه در خارج از شبکه سفیدرود و در اراضی سنتی آبخور به شکل لکه‌ای مواردی مبنی بر تنش آب گزارش شده است افزود: بدون شک همین موارد اندک هم با مشارکت شالیکاران گیلانی و همه دست‌اندرکاران استانی و محلی برطرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان نقش آب‌بندان‌ها در گیلان و وابستگی اراضی کشاورزی جهت آبیاری به آن‌ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: در گذشت‌های دور آب‌بندان‌ها نقشی کلیدی در سطح استان‌های شمالی کشور از جمله گیلان داشتند و آب مورد نیاز بخش اعظمی از فعالیت‌های کشاورزی از طریق آن‌ها تأمین می‌شد.

خرمی تأمین آب مورد نیاز برای مصارف کشاورزی را یکی از خصوصیات مهم و منحصر به فرد سدهای لاستیکی استان گیلان تلقی کرد و اظهار داشت: شرکت آب منطقه‌ای گیلان با اجرای سدهای لاستیکی علاوه بر تأمین نیاز آبی مناطق مختلف استان در مصارف مختلف به نوعی در مسیر کمک به محیط‌زیست استان نیز گام بر می‌دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان احداث و بهره‌برداری از سدهای لاستیکی در مناطق مختلف این استان را از جمله اولویت‌های کاری این شرکت اعلام کرد و اظهار داشت: سد لاستیکی دهنه‌سر آستانه‌اشرفیه، باغبانان فومن، پهلوان بست لنگرود و گالش‌کلام از جمله سدهای لاستیکی موجود در گیلان به شمار می‌آیند.

وی با تأکید بر اینکه شرکت آب منطقه‌ای استان گیلان برای ساخت سدهای سازگار با محیط‌زیست از تکنولوژی‌های برتر دنیا استفاده می‌کند خاطرنشان کرد: در کنار سازگاری با اقلیم گیلان تقویت منابع و سفره‌های آب زیرزمینی نیز از جمله دیگر خصوصیات و  ویژگی‌های بسیار بارز سدهای لاستیکی به شمار می‌آید. 

خرمی قرار داشتن برخی از نقاط استان گیلان در محدوده خارج از سدسفیدرود در کنار لزوم احداث سدهای لاستیکی و بزرگ در این استان را نیز مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: علاوه بر احداث چنین سازه‌هایی با ساماندهی کردن آب‌بندان‌ها در سطح استان می‌توان قدمی مهم برای تأمین آب مورد نیاز فعالیت‌های کشاورزی برداشت.

 ‌انتهای پیام/۶۱۴/ ز


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads