کد خبر: 202673 - تاریخ: پنج‌شنبه، 2 جولای 2020 - 13:10

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان:

کمبود یک میلیارد مترمکعبی آب در بخش کشاورزی گیلان

مدیرکل مدیریت بحران گیلان، ظرفیت دو میلیارد مترمکعبی سد سفیدرود را مطابق با نیاز آبی حوزه کشاورزی استان دانست و بیان کرد: متاسفانه تنها یک میلیارد مترمکعب آب در سد سفیدرود ذخیره می شود و این کمبود آب کشاورزان برنج کار استان را همیشه با دغدغه مواجه ساخته است.

به گزارش خوبان، امیر مرادی در کارگاه آموزشی «مدیریت بحران در پساکرونا» که با حضور بانوان مدیر استان در اداره کل مدیریت بحران استانداری گیلان برگزار شد، با بیان اینکه استان گیلان با انواع مخاطرات طبیعی مواجه است، اظهار کرد: در بخش آب و هوایی در دوره های متفاوت سه ساله با بارش برف سنگین مواجه هستیم.

وی با اشاره به بارش برف بالای ۱۰۰ سانتیمتر در بهمن ماه سال گذشته، افزود: علیرغم اینکه برف یک نعمت الهی است، اما بارش برف در مدت زمان کوتاه و به مقدار زیاد و وجود ناهماهنگی های مدیریتی و کمبود تجهیزات راهداری و فرسوده بودن زیرساخت های آب و برق و… موجب آسیب های زیادی به استان شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان، بارش باران های سنگین در عرصه دو ساعت را یکی دیگر از مشکلات جدید آب و هوایی در استان دانست و بیان کرد: بارش ۳۰۰ میلیمتری بارش طی یک ساعت بارش بسیار خطرآفرین است و رودخانه ها و معابر و پل ها را سیلابی می کند.

مرادی، با بیان اینکه سال های ۹۷ و ۹۸ سیل های ویران کننده را تجربه کردیم، یادآور شد: متاسفانه نبود نظارت و عدم رعایت شیوه نامه ها در برداشت از رودخانه ها مشکلات مربوط به سیل را تشدید کرده است.

وی آتش سوزی در عرصه های طبیعی، بارش تگرگ و پدیده گرد و غبار را از دیگر بحران های گیلان دانست و اضافه کرد: در گذشته گرد و غبار نداشتیم، اما اکنون در منطقه غبار مشاهده می کنیم که از سمت ترکمنستان یا عراق به استان وارد شده؛ البته هنوز حاد نیست.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان، با اشاره به وقوع خشکسالی در استان به ویژه در فصل کشاورزی، متذکر شد: علیرغم اینکه گیلان استان پرآب است، اما اغلب بارش ها در فصولی اتفاق می افتد که نیاز کشاورزی نداریم. در واقع بارش های پاییزی به واسطه عدم تعریف مخازن در پایین دست، هدر می رود و امکان ذخیره سازی برای فصل تابستان وجود ندارد.

مرادی، ظرفیت دو میلیارد مترمکعبی سد سفیدرود را مطابق با نیاز آبی حوزه کشاورزی استان دانست و بیان کرد: متاسفانه تنها یک میلیارد مترمکعب آب در سد سفیدرود ذخیره می شود و این کمبود آب کشاورزان برنج کار استان را همیشه با دغدغه مواجه ساخته است. کمبود آب در مناطق پایین دست بیشتر احساس می شود و آب و نان مردم را دچار چالش کرده است.

وی از اجرایی شدن ۲۰ پمپ آب در شهرستان صومعه سرا با هدف رفع مشکل کمبود آب کشاورزی خبر داد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک روستا در رودسر و دو روستا در املش گرفتار رانش و زمین اغزش هستند و با لغزش بعدی کاملا خانه ها پایین می آیند لذا عرصه های منابع طبیعی را برای بنیاد مسکن تعریف کردیم تا اقدام به احداث واحدهای مسکونی کند.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان، گونه های مهاجم را از جمله مشکلات زیست محیطی استان دانست که تبدیل به بحران شده و گفت: رودبار با صادرات میلیاردها دلاری زیتون و انواع فراورده های آن قطب اقتصادی گیلان محسوب می شود، اما مگس زیتون مشکلاتی را در این بخش ایجاد کرده و بسیار سازگار و مقاوم در برابر مبارزه بیولوژیک است.

وی با اشاره به تخریب صد درصدی ۲۱ دهانه پل بزرگ و ۱۴۰ دهانه پل کوچک در سیل سال های ۹۷ و ۹۸، عنوان کرد: تصویب اعتبارات مربوط به مرمت و بازسازی این پل ها یکسال طول می کشد. در حال حاضر اقدام به شناسایی نقاط حادثه آفرین در سیل بعدی کردیم و در مجموع با ۲۱۵ تخریب دیواره و ۲۸۰ مورد تخریب راه روستایی مواجه هستیم که نیاز به مرمت دارد.

مرادی، با بیان اینکه برف سال گذشته ۱۰۰۰ میلیارد تومان در حوزه برق استان خسارت وارد کرده است، افزود: در حال تدوین یک برنامه عملیاتی برای همه حوزه های مدیریت بحران دستگاه ها هستیم و طبق قاون همه موظف به همکاری هستند. این برنامه ریزی با آتش سوزی شروع شده و مدیریت بحران در سیل و برف نیز دیده خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان، خواستار ایجاد اتاق فرمان برای مدیریت بحران شد و خاطرنشان کرد: در حوزه مدیریت بانوان باید از ایده ها و نبوغ و استعدادها استفاده کنیم و نقش بانوان را در مدیریت بحران ببینیم.

انتهای پیام


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads