کد خبر: 202660 - تاریخ: چهارشنبه، 1 جولای 2020 - 16:45

هشدار بازرسی گیلان به ۳۳ دستگاه اجرایی/ تعطیلی ۵۵ واحد تولیدی

بازرس کل گیلان با بیان اینکه در طول سال گذشته ۳۳ هشدار به دستگاه‌های اجرایی ارسال شد، گفت: یکی از موضوعات این است که در بهمن ماه به دانشگاه علوم پزشکی هشدار دادیم که ویروس کرونا در حال ورود به گیلان است و تدابیر لازم بیاندیشید.

به گزارش خوبان، سیف‌الله مسرور امروز در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: اهدافی که برای سازمان بازرسی تبیین شده نظارت بر حسن اجرای امور و اجرای صریح قانون است و اگر تخلفی گزارش شود به مراجع قضایی معرفی می‌شود.

 بازرس کل استان گیلان افزود: در نظارت‌ها ممکن است به این برسیم که قوانین راهگشا برای حل مشکل وجود ندارد یا برخی از دستورالعمل‌ها در تناقض با قوانین است یا ساختار غیر چابک است، در این مواقع اداره‌کل بازرسی وظیفه دارد رهنمودهای لازم را ارائه کند.

مسرور با بیان اینکه در اجرای قانون نظارت و بازرسی مد نظر است البته نظارت که جنبه پیشگیرانه دارد بر بازرسی مقدم است، گفت: تفاوت کار سازمان بازرسی با سایر دستگاه‌های امنیتی و انتظامی این است که وظیفه اصلی ما نظارت بر حسن اجرای قانون است، رسالت ثانویه ما برخورد با مفاسد و اعلام جرم و انحراف از قانون است.

وی با بیان اینکه حضور ناظران و بازرسان ما حضور موثری برای پیشگیری و برخورد با انحراف از قوانین و تذکر است که این تذکرات قابلیت اجرایی دارد، ادامه داد: نظارت ما استثوابی، نافذ و همراه با پشتوانه قانونی است، به سه شکل در قانون پیش بینی شده ابتدا شامل نظارت حضوری با شرکت در جلسات و کمیته‌هایی که مباحث مالی مطرح است، دوم شامل نظارت غیرحضوری می‌شود که از طریق سامانه‌ها انجام می‌گیرد.

بازرس کل استان گیلان با بیان اینکه مجامع و کمیته‌های مالی وظیفه دارند جلسات‌شان را اعلام کنند تا ما هم حضور داشته باشیم، تصریح کرد: سال گذشته بازرسان و نمایندگان در ۲۷۰ جلسه حضور موثر و فیزیکی داشتند.

مسرور خاطرنشان کرد: ارائه گزارش‌های گفتاری از دیگر رسالت‌ها بازرسان است، در قانون پیش‌بینی شده که هر جا احساس کردیم که اتفاق ناگواری در دستگاه اجرایی در حال وقوع است، وظیفه داریم که گزارش هشداری به مسئول مربوطه ارسال کنیم.   

وی با اشاره به نمونه هشدارهای ارسالی به دستگاه‌های اجرایی استان، اضافه کرد: در طول سال گذشته ۳۳ هشدار به دستگاه‌های اجرایی ارسال شد. یکی از موضوعات این است که در بهمن ماه به دانشگاه علوم پزشکی هشدار دادیم که ویروس کرونا در حال ورود به گیلان است و تدابیر لازم بیاندیشید که به برف و انتخابات وصل شد.

بازرس کل گیلان ادامه داد: اعلام هشدار در خصوص اجرای آرای قطعی حذف قرارداد ۱۰۰۰ هکتار از اراضی ملی واگذار شده در رودبار که در حال اجرای حکم است؛ جلوگیری از ترخیص محموله ۳۰۰۰ تنی پنبه دانه که آلوده به سم سرطان‌زای آفلاتوکسین بود و مقرر شده بود بین دامداری‌های کشور توزیع شود، علی رغم همه فشارها ایستادگی کردیم و اجازه ندادیم این محموله از گیلان خارج شود.

مسرور با اشاره به اینکه حضور در مجامع، ارسال گزارش‌های هشداری به مسئولین دستگاه‌های اجرایی و در نهایت اطلاع‌رسانی عمومی از طریق رسانه‌ها از اقدامات پیشگیرانه در سازمان بازرسی است، اضافه کرد: در بُعد نظارتی این اقدامات پیشگیرانه به هیچ عنوان منعکس نمی‌شود بلکه فقط بین بازرسی و دستگاه‌ها می‌ماند اما مسئولین باید هشدارهای سازمان بازرسی را جدی بگیرند.

وی بیان کرد: در بُعد بازرسی اما باید پیشنهادات بازرسان را اجرا نمایند زیرا پیشنهادات اعلام شده لازم الاجراست و دستگاه‌ها مکلف به اجرا هستند و چنانچه اگر اجرا نکنند مرتکب جرم شده‌اند و حتی ممکن است در دادگاه به انفصال از خدمت محکوم شوند.

بازرس کل گیلان در خصوص برنامه‌های این نهاد در سالجاری، تصریح کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی موجود و سیاست‌های اتخاذی قوه قضاییه، بازرسی‌ها با رویکرد جهش تولید، شناسایی و رفع موانع تولید انجام می‌گیرد. اولویت امسال اداره کل بازرسی آسیب‌شناسی در راستای موانع جهش و رونق تولید است. حتی برخی از بازرسی‌ها در حوزه صنعت بررسی موانع جهش تولید است.

مسرور بیان کرد: دومین استراتژی ما پیگیری در خصوص تعطیلی واحدهای تولیدی از طریق تملک به وسیله بانک‌هاست، در حال حاضر هشت بانک در استان ۵۵ واحد تولیدی را از سال ۸۳ تاکنون به تملک درآورده‌اند و همه این واحدها تعطیل شده‌اند.

روزانه به طور متوسط چهار بیمار کرونایی در گیلان فوت می‌کنند

وی افزود: یکی از معضلات استان و کشور ویروس کروناست، به هیچ وجه کهنه نمی‌شود زیرا همچنان علی رغم آثار متعددش، مردم ما درگیر هستند؛ در حال حاضر بالغ بر ۲۳۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که متاسفانه حدود ۵۰ نفر وضعیت بسیار وخیمی دارند.

بازرس کل گیلان گفت: در حال حاضر به طور متوسط چهار نفر در استان بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ فوت می‌کنند، این یک اقدام دوسویه هم از طرف مردم و هم از طرف حاکمیت است، مردم باید هشدارها را جدی گرفته و پروتکل‌های بهداشتی را اجرا کنند؛ در طی ۲۴ ساعت ۴۰ الی ۶۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری می‌شوند.

مسرور اضافه کرد: تا در دو ماه نخست سال ویروس کرونا بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان به استان خسارت وارد کرد، همچنین در ۲۱۱ رسته شغلی بالغ بر ۱۴۵هزار شغل آسیب دید لذا همچنان میطلبد که مدیریت اساسی در برخورد با این ویروس داشته باشیم. به جهت اهمیت موضوع برای مقابله با این ویروس بازرسی ایجاد کردیم تا ببینیم برای چه این ویروس همچنان تلفات می‌گیرد.

وی گفت: مبارزه با فساد صرفا کار یک قوه نیست؛ لذا باید خانواده، مدرسه، دبیرستان، دانشگاه، مجامع فرهنگی و دیگر دستگاه‌ها هم در عرصه مبارزه با تخلف ورود کنند، دولت و حاکمیت باید زمینه‌های فساد را از بین ببرند. قوه مقننه نیز باید قوانین راهگشا تصویب کند و دستگاه‌های اجرایی در راستای مبارزه با فساد و رونق اشتغال گام بردارد.

مسرور ادامه داد: پلیس و دستگاه‌های امنیتی باید دسترسی افراد را به جرم کاهش دهند. مثلا ایجاد دولت الکترونیک به معنی واقعی باعث کاهش مراجعه مردم به دستگاه‌های دولتی می‌شود. هر چقدر مردم با متصدیان کمتر در ارتباط باشند فساد کمتر خواهد شد.

بازرس کل گیلان بیان کرد: پیشگیری کیفری در آخر کار و بعد از وقوع جرم است. پیشگیری کیفری که وظیفه قوه قضاییه است با توجه به اینکه یک اقدام درست است اما راهکار برای پیشگیری نیست.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی، قوه مجریه و قوه مققنه باید پای کار باشند، متاسفانه در برخی مواقع برخی متولیان خود را کنار می‌کشند و کار را به قوه قضاییه می‌سپارند در حالی که قوه قضاییه سرریز اقدامات ناقص سایر دستگاه‌ها را اجرا می‌کند. برخی‌ها انتقاد می‌کنند که چرا کاری نمی‌کنید، این درحالی است که از طرفی حجم گزارش‌ها بالاست و از طرفی دیگران امور محوله خود را انجام نمی‌دهند.

مسرور افزود: در حال حاضر در مرکز استان ۱۵۳ دستگاه اجرایی و ۵۲ شهرداری داریم که مجموعا حدود ۲۵۵ دستگاه اجرایی در کل استان داریم، علاوه بر اینها دهیاری‌ها و شوراها هم هستند که باید نظارت و بازرسی شوند. 

وی ادامه داد: ۲۳۱ نفر به عنوان متخلف اداری معرفی شدند که تخلفات آنها در هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری تشکیلات خودشان بررسی می‌شود این تعداد پنج مدیرکل، یک فرماندار، چندین شهردار در ادوار مختلف، ۲۰ عضو شورا، ۱۸۸ نفر هم افراد دیگر بودند. ۲۱۳ مورد آرای صادر شده در بحث تخلفات داریم.

بازرس کل گیلان گفت: در طول سال گذشته ۲۸ گزارش کیفی به مراجع قضایی دادیم، ۳۸ نفر هم در مراجع قضایی محکوم شدند، ۲۹ نفر هم تبرئه شدند که بیشتر موارد مالی، جعل، رشوه خواری، سندسازی بوده است.

انتهای پیام

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads