به گزارش خوبان، عبدالله صولت ثنا امشب در گفتگوی ویژه خبری شبکه باران با اشاره به کاربردهای انرژی هسته‌ای، اظهار کرد: تولید سرمایه یکی از اهداف مهم فناوری هسته‌ای است.

وی با بیان اینکه تنها ۵۰ درصد کاربرد انرژی هسته‌ای را مسائل همانند سوخت و نیروگاه هسته‌ای تشکیل می‌دهد، افزود: مابقی کاربردهای این انرژی در حوزه بهداشت و درمان، صنعت، کشاورزی، حفظ محیط زیست، امنیت غذایی است.

معاون سازمان انرژی اتمی در ادامه یکی از کاربردهای انرژی هسته‌ای استفاده آن به عنوان پرتو در امور گمرکی عنوان کرد و گفت: با استفاده از پرتو اسکن‌ها محتوای داخل تریلی‌ها اسکن می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از دیگر از کاربردهای انرژی هسته در تولید رادیو داروها و درمان انواع سرطان‌ها است، تصریح کرد: استریل کردن و میکروب زدایی اقلام بهداشتی اعم از ماسک، دستکش و گان و همچنین فرایند میکروب زدایی مواد غذایی و طولانی کردن زمان فساد مواد غذایی از دیگر کاربردهای فناوری هسته‌ای است.

فرق پرتو دهی با تراریخته

صولت ثنا به کاربری فناوری هسته‌ای در حوزه کشاورزی نیز اشاره و بیان کرد: پژوهشکده کشاورزی هسته‌ای سازمان انرژی اتمی اقداماتی در زمینه ارقام برنج در حوزه مبارزه با آفات با استفاده از پرتو انجام داده است.

وی با بیان اینکه در حوزه دامی نیز از فناوری‌های هسته‌ای استفاده شده است، افزود: از دیگر اقدامات پژوهشکده کشاورزی هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ایران استفاده از پرتو در شیر دام، تک جنس کردن گونه‌های مختلف ماهی، عقیم سازی جنس نر آفاتی همچون مگس مدیترانه و سایر موارد است.

معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه مرکز تولید حشرات عقیم شده در استان گیلان راه اندازی شده است، گفت: در کمتر از یکسال آینده پروژه ایجاد حشرات عقیم در گیلان آغاز می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به موضوع محصولات تراریخته و فرق آن با پرتودهی، اظهار کرد: مهم‌ترین تفاوت آنها این بوده که در تراریخته ژن یک موجود گرفته و در موجود واسط پرورش داده و سپس در موجود دیگر جاسازی می‌شود.

صولت ثنا با بیان اینکه این در حالی است که در پرتو دهی به یک میزان مشخص این عمل انجام خواهد شد و تا حد امکان خاصیت مواد تغییر نداده و سبب ایجاد جهش نمی‌شود، ادامه داد: در این عمل تنها میکروب عقیم خواهد شد.

راه اندازی واحد پرتودهی و راکتور تولید رادیو ایزوتوپ‌ها در گیلان

وی در ادامه با اشاره به نقش شرکت‌های دانش بنیان در تولید تجهیزات سازمان انرژی اتمی و با بیان اینکه در این زمینه از شرکت‌های بخش خصوصی حمایت می‌شود، افزود: باید به سمت تولید تجهیزات تخصصی حرکت کنیم.

معاون سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه بخشی از رادیو داورها توسط این سازمان تولید می‌شود، گفت: در حال حاضر تنها یک راکتور فعال در استان تهران وجود دارد و ما برای تولید رادیو داروها و رادیو ایزوتوپ‌ها نیازمند راکتور هستیم.

وی با اشاره به راه اندازی واحد پرتودهی و یک راکتور اختصاصی برای تولید رادیو ایزوتوپ‌ها در استان گیلان، تصریح کرد: انرژی هسته‌ای سبب تولید ثروت برای کشور می‌شود و باید مزایا آن برای جامعه تبیین شود.