کد خبر: 202526 - تاریخ: شنبه، 27 ژوئن 2020 - 10:34

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان:

دسترسی به مواد مخدر ظرف مدت نیم ساعت/ کشف ۹۰ درصد تریاک دنیا در ایران

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان، با بیان اینکه دسترسی مردم به مواد مخدر نسبت به سال ۹۳ آسان تر و سریع تر شده است، اضافه کرد: هر فردی که اراده کند می تواند ظرف مدت نیم ساعت مواد تهیه کند و گیلان به صورت مشترک با فارس رتبه دوم دسترسی بعد از تهران را دارد!

به گزارش خوبان، علی باقری در گفت وگو با ایسنا، موضوع مواد مخدر را یکی از مشکلات بهداشتی، روانی، اجتماعی و اقتصادی قرن حاضر دانست و اظهار کرد: این معضل جوامع بشری را درگیر کرده و دامان خانواده ها را گرفته است.

وی با بیان اینکه اعتیار به واسطه ماهیت پیش رونده آن در همه ابعاد زندگی مشکلات ایجاد می کند، افزود: اعتیاد بهداشت خانواده و جامعه را تهدید می کند و ثبات و امنیت و آرامش را از بین می برد و توسعه کشور را در ابعاد مختلف به چالش می کشد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان، بسیاری از آسیب های اجتماعی را نشان گرفته از اعتیاد دانست و تصریح کرد: براساس مطالعات سال ۹۷ در کشور با محوریت نگرش مردم به مواد مخدر و روان گردان ها و نحوه مصرف آن، استان گیلان در برخی از شاخص ها نسبت به میانگین کشوری وضعیت بهتری دارد.

باقری، با اشاره به افزایش تمایل مردم به مصرف مواد مخدر در کشور، خاطرنشان کرد: این شاخص در گیلان منفی شده است. همچنین نرخ شیوع مستمر مواد مخدر در گیلان در رتبه پایین تری نسبت به کشور قرار دارد.

وی مصرف مواد مخدر در بین دانش آموزان دوره متوسطه دوم و هنرستان ها و دانشجویان دانشگاه های دولتی گیلان را نیز پایین تر از میانگین کشوری دانست و گفت: متاسفانه مصرف مواد در بین کارگران واحدهای صنعتی استان بالاتر از میانگین کشوری است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان، با بیان اینکه دسترسی مردم به مواد مخدر نسبت به سال ۹۳ آسان تر و سریع تر شده است، اضافه کرد: هر فردی که اراده کند می تواند ظرف مدت نیم ساعت مواد تهیه کند و گیلان به صورت مشترک با فارس رتبه دوم دسترسی بعد از تهران را دارد!

باقری، گرایش به مصرف مواد صنعتی را بیشتر از مواد دخانی مخدر دانست و تصریح کرد: مصرف تریاک ۲۵ درصد کاهش داشته، اما مصرف شیشه ۴۰۰ درصد افزایش را نشان می دهد.

وی با اشاره به چهار روش کلی مبارزه با مواد مخدر در دنیا و ایران، یادآور شد: اولین روش فرهنگی است، یعنی به دنبال پیشگیری اولیه از اعتیاد و کاهش تقاضا هستیم. این موضوع براساس سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در سال ۸۵ و تاکیدات رئیس جمهور به عنوان رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام می شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان، با بیان اینکه در روش دوم درمان و کاهش آسیب مد نظر است، ادامه داد: اعتبارات بسیار زیادی در این بخش پیش بینی شده و معتادین می توانند از خدمات درمانی دولتی استفاده کنند.

باقری، سومین روش مبارزه با مواد مخدر را مقابله با عرضه دانست و عنوان کرد: ۹۰ درصد کشفیات تریاک دنیا در ایران اتفاق می افتد که نشان می دهد کشور ما در عرصه مبارزه با مواد مخدر تنهاست. سال گذشته ۹۵۰ تن انواع مواد مخدر در کشور کشف و ضبط و با عوامل توزیع و قاچاقچیان برخورد شد. در گیلان نیز دو تن و ۹۰۰ کیلوگرم مواد را کشف و ضبط و با باندهای توزیع قاچاق و خرده فروشان برخورد کردیم.

وی حمایت و صیانت و اشتغال بهبودیافتگان و خانواده های آنان را روش چهارم دانست و متذکر شد: متاسفانه سه چهارم افرادی که به مراکز درمانی مراجعه می کنند، مجددا به دامان اعتیاد بازمی گردند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، تقاضای بالا برای مواد مخدر را یک معضل جهانی دانست و گفت: تقاضای بالا برنامه ریزی برای تولید را افزایش می دهد و سوداگران مرگ را به سمت سرمایه گذاری در این حوزه از طریق اغفال جوانان و نوجوانان برای مصرف مواد مخدر می کشاند.

وی کمبود ظرفیت مراکز ترک اعتیاد دولتی برای خدمات رسانی به کارتن خوابان و معتادین متجاهر را از دیگر مشکلات در راه مبارزه با مواد مخدر دانست و اظهار کرد: متاسفانه کیفیت درمان در مراکز خصوصی ترک اعتیاد پایین تر از استانداردهاست.

باقری، همچنین از برگزاری دوره های آموزشی رایگان برای ۷۸۰ هزار نفر در حوزه فرهنگی و پیشگیری طی سال گذشته خبر داد و اضافه کرد: ۷۵ تشکل مردمی و سازمان مردم نهاد در حوزه بهداشتی و فرهنگی در استان داریم که به ما برای کاهش تقاضای مواد مخدر کمک می کنند.

منبع:ایسنا

انتهای پیام


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads