کد خبر: 202353 - تاریخ: دوشنبه، 22 ژوئن 2020 - 08:42

معاون مرکز توسعه نوغانداری کشور

تلاش برای افزایش مشارکت زنان روستایی در توسعه نوغانداری کشور

معاون مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت:آموزش به زنان روستایی و مددجویان در حوزه نوغانداری فرصت خوبی برای افزایش درآمد این اقشار فراهم می‌کند.

به گزارش خوبان، مجید فرزانه  با اشاره به انجام تلاش‌هایی مضاعف برای ترویج خانوادگی کردن نوغانداری و افزایش مشارکت زنان روستایی در صنعت نوغانداری کشور گفت: تفاهمنامه‌هایی با کمیته امداد در ۷ استان کشور شامل، استانهای گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان شرقی و خراسان شمالی برای توسعه صنعت نوغانداری با کمک مددجویان و در قالب مشاغل کوچک خانگی منعقد شده است.

وی  افزود: براین اساس به مددجویانی که به پرورش کرم ابریشم تمایل دارند، تخم نوغان یارانه‌ای، نهال رایگان و آموزش داده می‌شود و کمیته امداد هم بخشی از هزینه‌های بیمه و امکانات این کار را برای مددجویان فراهم می‌کند.

فرزانه ادامه داد: امسال ۷۰۰۰ جعبه تخم نوغان در قالب این طرح بین نوغانداران هفت استان کشور توزیع شده است.

معاون مرکز توسعه نوغانداری کشور به انعقاد تفاهم‌نامه دیگر با دفتر آموزش زنان روستایی و عشایر وزارت جهاد کشاورزی در ۱۱ استان کشور هم اشاره کرد و گفت: بر اساس این تفاهم نامه، نوغانداری به عنوان یک شغل خانوادگی که همه اعضا می‌توانند در آن مشارکت کنند، ترویج و آموزش های لازم در این باره به زنان ارائه و از طرفی از اعتبارات صندوق های خرد زنان روستایی هم بهره گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر زنان نقش پررنگی در حوزه نوغانداری ایران دارند، خاطرنشان کرد: نوغانداری یک شغل جانبی است و  افزایش توانمندی زنان و جوانان روستایی می‌تواند فرصت خوبی برای افزایش درآمد خانوارهای روستایی باشد.

معاون مرکز توسعه نوغانداری کشور تصریح کرد: درصورتی که جوانان وارد زنجیره‌های مختلف نوغانداری شوند، و به طور مثال با احداث کارگاه ابریشم‌کشی برای خود شغل پایدار ایجاد کنند، از تسهیلاتی که در این بخش اختصاص داده شده است، بهره‌مند خواهند شد.

مجید فرزانه به ارتقای زیرساخت‌ها و همچنین افزایش آمار تولید نهال توت اشاره کرد و گفت: پارسال ۱۸۷ هزار اصله نهال توت اصلاح شده در ۱۷ استان توزیع شد که سهم گیلان ۵۶ هزار اصله نهال توت بود و امسال هم قرارداد تولید یک میلیون و ۱۱۵ هزار اصله نهال توت با بخش خصوصی منعقد شده که سهم گیلان ۴۰۰ هزار اصله نهال توت است.

وی با بیان اینکه نهال توت پس از ۲ تا ۳ سال قابل برداشت است گفت: میانگین توزیع نهال توت در ۱۰ سال گذشته ۲۰۰ هزار اصله نهال بود؛ این در حالی است که امسال تولید و توزیع نهال توت تا ۶ برابر افزایش یافته است که می‌تواند زمینه‌های جهش تولید در سال های آینده را فراهم کند.

انتهای پیام 

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads