کد خبر: 202162 - تاریخ: دوشنبه، 15 ژوئن 2020 - 08:45

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی گیلان

صادرات بیش از یک میلیون دلاری صنایع دستی گیلان

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی گیلان گفت: در سال‌ گذشته میزان ۱.۷۲۱ میلیون دلار صادرات صنایع دستی استان از سوی گمرک اعلام شده و میزان ۶۰۰ هزار دلار صادرات چمدانی داشته‌ایم.

به گزارش خوبان، فرزاد رشیدی، با بیان اینکه در حال حاضر تعداد ۸۰ رشته صنایع دستی در سطح استان وجود دارد، اظهار کرد: حدود ۲۰ هزار هنرمند مشغول به فعالیت‌های هنری و صنایع دستی هستند.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی گیلان در پاسخ به این سوال که برخی از رشته‌های صنایع دستی گیلان در حال منسوخ شدن هستند، برنامه‌ای برای حفظ و احیای این رشته‌ها دارید؟ افزود: برای احیای رشته‌های منسوخ شده برنامه‌هایی نظیر توانمندسازی جوامع محلی از طریق تسهیل‌گران، برگزاری دوره‌های آموزشی، تجهیز کارگاه‌ها، مستندسازی و برگزاری نمایشگاه‌های ترویجی پیش‌بینی شده است.

رشیدی گفت: نوآوری و بروزسازی صنایع دستی از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی طراحی و نوآوری محصول ویژه شاغلین صنایع دستی صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که در راستای حمایت از هنرمندان صنایع دستی تاکنون چه اقداماتی انجام گرفته؟ بیان کرد: در راستای حمایت از هنرمندان صنایع دستی تاکنون تعداد ۳۸۰۰ نفر از بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند شدند. همچنین در سال ۹۸ مبلغ ۱.۵ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی در نظر گرفته شده که تاکنون مبلغ ۷۶۵۰ میلیون ریال پرداخت شده است.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی گیلان در خصوص ثبت ملی آثار هنری گیلان، گفت: در زمینه ثبت روستاهای ملی صنایع دستی علاوه‌بر چادرشب بافی و حصیربافی که طی سال‌های گذشته انجام شده، پرونده‌های ثبت سفال جیرده، گلیم بالاده اسالم، شالبافی ارده و رشتی دوزی رشت در دست اقدام است.

رشیدی در پاسخ به این سوال که تاکنون چه اقدامی در راستای تجاری سازی و صادرات صنایع دستی گیلان انجام شده؟ خاطرنشان کرد: در زمینه صادرات سمینار تخصصی در خصوص آشنایی با ظرفیت‌های موجود تولیدات صنایع دستی استان و توسعه صادرات آن برگزار شده، علاوه‌بر این دوره‌های آموزشی بازاریابی و صادرات ویژه شاغلین صنایع دستی نیز برگزار شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر صادرات صنایع دستی از طریق گمرک و نیز به صورت چمدانی صورت می‌گیرد؛ در سال‌ گذشته میزان ۱.۷۲۱ میلیون دلار صادرات صنایع دستی استان از سوی گمرک اعلام شده و میزان ۶۰۰ هزار دلار صادرات چمدانی داشته‌ایم.

انتهای پیام

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads