کد خبر: 202089 - تاریخ: جمعه، 12 ژوئن 2020 - 11:00

مدیرکل سازمان حفاظت محیط‌زیست گیلان:

هزار میلیارد تومان برای رفع معضل پسماند گیلان اختصاص یافت

مدیرکل سازمان حفاظت محیط‌زیست گیلان گفت: برای نخستین بار بودجه هزار میلیارد تومانی برای رفع معضل پسماند گیلان اختصاص یافت.

به گزارش خوبان، ساسان کفایی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در رشت اظهار داشت: مطبوعات و رسانه‌ها به‌عنوان رکن چهارم هستند و به ماهیت رسانه‌ها در تشریح عملکرد دولت و قوای سه‌گانه و پل ارتباطی موثر بین مسئولان و مردم معتقد هستم.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط‌زیست گیلان با بیان اینکه شفاف‌سازی و هر چیزی که به محیط زیست به‌عنوان انفال الهی مربوط است اولویت کاری ما بوده و این موضوع چیزی جز مطالبه به‌حق مردمی نیست بیان کرد: حفظ محیط زیست و سلامت و بهداشت مردم اصل است و خط قرمز ما نیز همین دو مورد است.

وی گیلان را قلب محیط‌ زیست ایران توصیف کرد و افزود: از همان ابتدا بر آن بودیم که با توجه به تنوع زیستی غنی و پرسنل خوب محیط زیست گیلان ظرف یکسال باید رتبه یک تا ۳ را در شاخه‌های زیست محیطی در کشور داشته باشیم و به‌لحاظ پیشرفت کاری در بازه زمانی در مقایسه با سال گذشته رتبه برتر یگان‌های حفاظت محیط زیست شدیم.

کفایی با بیان اینکه تالاب انزلی اولویت ویژه وی است بیان کرد: اگر اعتبار این تالاب از دریاچه ارومیه بیشتر نباشد کمتر هم نیست و با تمام توان تالاب انزلی را ریکاوری کردیم و دبیرخانه احیای تالاب به‌طور ویژه در این حوزه کار کرده و اولویت کاری همه این است که برنامه‌های خود درباره احیای تالاب را به‌طور فعال و پویا دنبال کنند.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط‌زیست گیلان با بیان اینکه موضوع پسماند این استان یک مطالبه ملی است عنوان کرد: استان‌های شمالی با چالش محل دفن پسماند مواجه هستند و به‌دلایل مختلف مانند تحریم باید در این حوزه جدی‌تر عمل کنیم و به همت رئیس‌جمهور و مسئولان ملی برای نخستین بار بودجه هزار میلیارد تومانی برای رفع معضل پسماند گیلان اختصاص یافت.

وی با ابراز امیدواری برای رفع معضل پسماند گیلان و مشکل سراوان تصریح کرد: تالاب عینک می‌تواند یک شاخص عالی برای جذب توریست باشد و اگر به‌طور ویژه به آن توجه شود باعث اشتغال و درآمدزایی شده و جلوه بصری خوبی برای مردم و مسافران ایجاد می‌کند و قرار شد برنامه مدون و منطقی برای این منظور تهیه شود.

کفایی حفظ سلامت مردم و بهداشت و محیط زیست گیلان را خط قرمز کاری خود عنوان کرد و گفت: این سازمان حفاظتی و نظارتی است اما این به‌منزله تعامل نداشتن با دستگاه‌های متولی نیست و کلام منطقی و خردمندانه همواره پذیرفتنی است اما حل مسئله ۴۰ ساله سراوان نیازمند اقداماتی با ضمانت اجرایی است.

وی با اشاره به برداشت شن و ماسه از رودخانه‌ها افزود: در این چند ماه پروانه برخی از این برداشت‌ها را لغو کردیم و این موضوع نیازمند ساماندهی است و برداشت شن و ماسه باید با کمک همه دستگاه‌ها انجام شود و برداشت برای فعالیت‌های عمرانی نیز باید مطابق استانداردها باشد و نظارت و پایش دقیق بعد از صدور مجوز نیز بسیار حائز اهمیت است.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط‌زیست گیلان با بیان اینکه ۱۵ منطقه در سطح استان داریم که شاخص آنها پارک ملی بوجاق است خاطرنشان کرد: سعی می‌کنیم به بهترین نحو استانداردهای خود را در آنجا حفظ کنیم و جنگل‌های هیرکانی ثبت جهانی بوده که به معنای آن است این جنگل‌ها به تمام مردم دنیا تعلق دارد.

کفایی با اشاره به اینکه با حق مالکیت افراد مشکلی نداریم اما این موضوع باید در مناطقی که ثبت جهانی هستند با حفظ استانداردها همراه باشد ابراز داشت: نحوه استفاده از حق مالکیت مناطق ثبت جهانی شده باید با نظارت‌های ملی و بین‌المللی باشد و اجازه تخریب و سوءاستفاده از انفال الهی را به کسی نمی‌دهیم.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط‌زیست استان گیلان جمع‌آوری سنبل آبی را یکی از دغدغه‌های مهم خود بیان کرد و اظهار داشت: برای تهیه دستگاه دروگر سنبل آبی با وزارت دفاع هماهنگ کردیم و بودجه‌ای نیز برای آموزش این حوزه به مردم اختصاص می‌یابد.

وی ساخت و سازهای غیرمجاز را معضلی در استانهای شمالی دانست و بیان کرد: تخریب محیط زیست به بهانه‌های واهی قابل قبول نیست و امسال حدود ۱۲ هکتار از مناطق حساس و سازمانی مربوط به حوزه محیط زیست گیلان رفع تصرف شد.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط‌زیست گیلان با بیان اینکه حفظ محیط زیست بدون کمک جوامع محلی امکان‌پذیر نیست تصریح کرد: حق مالکیت افراد باید با رعایت استانداردها رعایت شود و باید با کمک مردم استان و جوامع محلی محیط زیست استان گیلان را حفظ کنیم.

کفایی معضلات حوزه بوم‌گردی را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: ذات بوم‌گردی چیز خوبی است که در رونق اقتصاد محلی نقش موثری دارد به‌شرط آنکه از ظرفیت مردم و جوامع محلی و جوانان هر منطقه برای آن استفاده شود.

انتهای پیام/۶۱۳/ش

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads