کد خبر: 202007 - تاریخ: چهارشنبه، 10 ژوئن 2020 - 09:12

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان:

سلامت مردم خط قرمز محیط زیست گیلان است

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان، سلامت، بهداشت و محیط زیست خط قرمز اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان است و در این راستا هیچگونه تسامح و تساهلی صورت نمی گیرد.

به گزارش خوبان، ساسان کفایی ، استان گیلان را مجموعه ای بی نظیر از تنوع زیستی دانست و اظهار کرد: محیط زیست گیلان به دلیل داشتن انواع اکوسیستم ها اعم از جنگلی و مرتعی و تالابی و دریایی و رودخانه ای از غنای خاصی برخوردار است و لذا این تنوع زیستی فوق العاده یک حفاظت موثر و کارا را می طلبد.

وی با اشاره به وجود ۱۸۰۰ گونه گیاهی و ۴۵ درصد گونه های زیستی کشور در گیلان، متذکر شد: جنگل های هیرکانی موجود در گیلان یادگار دوره سوم زمین شناسی هستند که بسیار ارزش دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان، عمده ترین مشکل زیست محیطی استان های شمالی از جمله گیلان را پسماند دانست و یادآور شد: معضل پسماند در استان های شمالی خیلی جدی است و لذا باید به رفع این معضل به صورت اولویت بپردازیم.

کفایی، آلودگی آب های زیرزمینی استان را ناشی از ورود انواع فاضلاب های شهری و صنعتی و کشاورزی و بیمارستانی به رودخانه ها و منابع آبی دانست و اضافه کرد: گیلان بالغ بر ۱۰۰ رودخانه دائمی و فصلی دارد و متاسفانه این فاضلاب ها در بسیاری از مناطق بدون تصفیه به رودخانه ها سرازیر شده و در نهایت به تالاب و دریا می ریزد.

وی برداشت بی رویه شن و ماسه در رودخانه ها را از دیگر معضلات زیست محیطی این استان دانست و عنوان کرد: گیلان مانند بسیاری از استان ها با آلودگی آب و خاک و حتی هوا نیز مواجه است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان، با اشاره به ثبت تالاب بین المللی انزلی در کنوانسیون رامسر، خاطرنشان کرد: تالاب انزلی برای سازمان حفاظت محیط زیست دارای اهمیت فوق العاده است، زیرا معیشت جوامع محلی در بالغ بر ۲۰ روستای حاشیه تالاب را تامین می کند و در کنار سه شهر بزرگ گیلان قرار دارد.

وی نخستین گام برای حفاظت و احیای تالاب انزلی را فعال سازی دبیرخانه تالاب های استان دانست و گفت: این دبیرخانه که دارای هفت زیرکمیته با عضویت دستگاه های ذی ربط است، در همه استان ها احیا شده و برای حفاظت از اکوسیستم تالابی تلاش می کند.

کفایی، نجات تنوع زیستی تالاب انزلی را در گرو کاهش آلودگی های ورودی به این تالاب دانست و ادامه داد: تالاب انزلی با کاهش تراز آبی دریای خزر مواجه است و سالانه رسوبات فراوانی در این تالاب بارگذاری می شود. همچنین ورود فاضلاب انسانی و آلاینده های شیمیایی و صنعتی، آلودگی تالاب را افزایش داده است.

مدیرکل حفاظن محیط زیست گیلان، با بیان اینکه حفظ تنوع زیستی تالاب انزلی در نهایت معیشت مردم را فراهم می کند، افزود: حفاظت، حراست و احیای تالاب انزلی بدون مشارکت جوامع محلی ممکن نیست.

وی مدیریت پسماند را یکی از وظایف شهرداری ها دانست و تاکید کرد: سلامت، بهداشت و محیط زیست خط قرمز اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان است و در این راستا هیچگونه تسامح و تساهلی صورت نمی گیرد.

کفایی، با اشاره به فعالیت کارخانجات کمپوست رشت، رودسر و انزلی با نیمی از ظرفیت اسمی، اظهار کرد: باید کارخانجان کمپوست لنگرود و تالش را نیز فعال کنیم. همچنین نیازمند احداث زباله سوز در رشت، لاهیجان و تالش هستیم.

این مقام مسئول، از تخصیص اعتبار ۱۰۰۰ میلیارد تومانی مدیریت پسماند استان های شمالی از محل صندوق توسعه خبر داد و خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست با توسعه ناپایدار مشکل دارد، زیرا عواقب توسعه ناپایدار خطرناک است و در میان مدت سبب از بین رفتن تنوع زیستی و سلامت مردم می شود، اما در توسعه پایدار همه فرایندها و ارزش ها و هنجارها و مولفه ها و استانداردهای زیست محیطی لحاظ می شود.

وی پساب ها و فاصلاب های صنایع را یکی از عوامل آلاینده محیط زیست دانست و متذکر شد: صنایع و کارخانجات می توانند به جای هزینه میلیاردی برای تبلیغات، اقدام به بهسازی سیستم های تصفیه فاضلاب خود کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان، ضمن قدردانی از افزایش مطالبه گری زیست محیطی مردم، اضافه کرد: باید آموزش های زیست محیطی را از مهدهای کودک و مدارس آغاز و فرهنگ حراست از طبیعت و شناخت محیط زیست را در کودکان نهادینه کنیم.

وی اقلیم مرطوب و آب و هوای معتدل استان های شمالی را عامل هجوم تاراج گران محیط زیست و منابع طبیعی دانست و یادور شد: ۱۰ درصد از مساحت گیلان تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست بوده و مناطق چهارگانه زیست محیطی که از حساسیت زیادی برخوردار است، توسط یگان حفاظت این اداره کل مدیریت می شود.

کفایی، با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون موفق به آزادسازی ۱۲ هکتار از اراضی زیست محیطی استان شدیم، گفت: سال ۹۸ با تصرف ۵۰ هکتاری محیط زیست مواجه بودیم که در حال حاضر ۳۷ هکتار آن رفع تصرف شده است.

انتهای پیام


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads