کد خبر: 20188 - تاریخ: یکشنبه، 3 مارس 2013 - 20:16

جزئیات ۱۵دستور مهم رئیس‌جمهور/از کاهش قیمت خودرو تا کنترل بازار شب عید

خوبان خبر: جلسه امروز رئیس‌جمهور با وزرای صنعت و اقتصاد دارای ۱۵ مصوبه مهم بود که اختصاص ارز مبادله‌ای و تسهیلات هزار میلیارد تومانی به خودروسازان و پرداخت ۷هزار میلیارد تومان به طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی از آن جمله است.

به گزارش خوبان به نقل از فارس، جلسه فوق العاده ستاد مرکزی تنظیم بازار و کارگروه حمایت از تولید، از ساعت 7 صبح امروز با حضور رئیس‌جمهور، وزرای صنعت و اقتصاد، معاونان وزیر صنعت و مدیران دو شرکت خودروساز در ساختمان الهی وزارت صنعت برگزار شد.

در این جلسه رئیس جمهور در وزارت صنعت در مورد گرانی قیمت خودرو بحث و قرار شد بانک مرکزی برای تعدیل قیمت خودرو، ارز مبادله‌ای در اختیار تولیدکنندگان خودرو قرار دهد.

در این جلسه بحثی در مورد تعیین قیمت جدید خودروها صورت نگرفت، اما قرار شده با اختصاص ارز مبادله‌ای در جهت تعدیل نرخ خودرو عمل شود، هرچند هنوز عددی برای پرداخت ارز مبادله‌ای به خودروسازان نیز نهایی نشده است.

علاوه بر این، در جلسه امروز رئیس جمهور با وزیر صنعت برای اختصاص ارز از محل صندوق توسعه ملی به طرح‌های مهر ماندگار تصمیم‌گیری شده است.

امروز همچنین مقرر شد قیمت جدید خودروها در چارچوب شورای رقابت و سازمان حمایت مشخص شود.

همچنین تصویب پرداخت 100 میلیارد تومان در قالب طرح صیانت از تولید یکی از مصوبات جلسه امروز رئیس جمهور در وزارت صنعت بود و علاوه بر این، پرداخت تسهیلات ارزی و ریالی برای اتمام طرح های با پیشرفت فیزیکی بالا یکی دیگر از تصمیماتی بود که در این جلسه اتخاذ و قرار شد 188 طرح صنعتی مهر ماندگار و بیش از 4000 طرح نیمه‌تمام بخش صنعت و معدن مشمول این مصوبه شوند.

* اختصاص تسهیلات صندوق توسعه ملی به طرح‌های خصوصی و دولتی

طبق تصمیم جلسه امروز رئیس جمهور و وزیر صنعت قرار شد 1700 میلیارد تومان و یک میلیارد و 400 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به بخش خصوصی اختصاص یابد و 900 میلیارد تومان به همراه 500 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی تسهیلات در اختیار بخش دولتی قرار گیرد.

دستور پرداخت ارز مبادلاتی برای تأمین مواد اولیه و ملزومات مورد نیاز تولید صنایع خودروسازی و سایر واحدهای بزرگ صنعتی هم از مصوبات امروز کارگروه تولید ملی و صنعت بود و در جلسه امروز، رئیس جمهور دستور پرداخت تسهیلات ارزی و ریالی خودروسازان با توجه به نوع وسیله‌های آنها را به بانک مرکزی صادر کرد و بانک مرکزی هم مکلف شد ارز مورد نیاز خودروسازان (ایران خودرو و سایپا) را به نرخ ارز مبادله‌ای در اختیار خودروسازان قرار دهد.

به این ترتیب قرار شد بانک مرکزی هزار میلیارد تومان در صورت سپردن وثیقه های مورد اعتبار خودروسازان به آنها پرداخت کند.

سرعت‌بخشی در پرداخت تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی به واحدهای تولیدی و اجازه طولانی‌تر شدن زمان بازپرداخت تسهیلات ارزی واحدهای تولیدی که برای سرمایه‌گذاری خود از منابع حساب ذخیره ارزی استفاده کرده‌اند از دیگر مصوبات این کارگروه تنظیم بازار و حمایت از تولید بود.

احمدی نژاد در جلسه امروز دستور پرداخت 40 میلیارد تومان برای تقویت صندوق حمایت از تولیدات صنفی در سال جاری را با هدف حمایت از صنایع کوچک و متوسط صادر کرد.

* پرداخت 7 هزار میلیارد تومان به طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی/استقلال ارزی تولید

علیرضا شجاعی، معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت در مورد جلسه امروز، از دستور احمدی‌نژاد برای پرداخت 7 هزار میلیارد تومان به 4 هزار طرح نیمه‌تمام، اختصاص 40 میلیارد تومان به صندوق حمایت از تولیدات صنعتی و معدنی و تأکید بر استقلال ارزی بخش تولید خبر داد و به فارس گفت: در جلسه امروز رئیس جمهور در وزارت صنعت، مصوب شد 100 میلیارد تومان بابت صیانت از تولید اختصاص یابد که این مبلغ در اختیار وزارت صنعت و استانداری‌ها قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: یکی از پیشنهادات وزارت صنعت، تأمین مالی 4 هزار طرح نیمه تمام با پیشرفت بالای 70 درصد بود که رئیس جمهور دستور داد تا تأمین مالی این طرح‌ها صورت گیرد.

وی توضیح داد: طبق برآورد ما تکمیل این پروژه‌های نیمه تمام نیازمند 7 هزار میلیارد تومان منابع مالی است ک در صورت تأمین آن از صندوق توسعه ملی بیش از 4 هزار طرح کوچک، متوسط و بزرگ عملیاتی خواهد شد.

شجاعی ادامه داد: رئیس جمهور در جلسه امروز دستور داد تا برای تأمین منابع لازم جهت اجرای این پروژه‌ها اقدام شود.

وی با اشاره به تأکید رئیس جمهور بر لزوم تأمین ارزی طرح‌های مهر ماندگار گفت: علاوه بر این، وزارت صنعت 4400 واحد متقاضی دریافت تسهیلات 8 هزار میلیارد تومانی سرمایه‌ در گردش را به سیستم بانکی و بانک‌های عامل معرفی کرده بود که در جلسه امروز رئیس جمهور بر تسریع پرداخت این تسهیلات تأکید کرد.

به گفته شجاعی، در جلسه امروز رئیس جمهور با وزیر صنعت مقرر شد 10 درصد منابع صندوق توسعه ملی به صورت ریالی در اختیار بخش تولید قرار گیرد و در این زمینه سرعت عمل وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه پرداخت این تسهیلات در لایحه بودجه 92 نیز پیشنهاد شده است، گفت: در جلسه امروز بر لزوم تقویت صندوق حمایت از تولیدات صنعتی و معدنی تأکید شد و رئیس جمهور برای اختصاص 40 میلیارد تومان جهت تقویت این صندوق دستور داد.

وی افزود: این صندوق دارای موجودی 50 تا 60 میلیارد تومانی است که با اختصاص 40 میلیارد تومان کل ارزش آن به حدود 100 میلیارد تومان خواهد رسید که کار پشتیبانی طرح‌های صنعتی و معدنی را انجام می‌دهد.

معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت با بیان اینکه در جلسه امروز رئیس جمهور در وزارت صنعت موضوع استقلال ارزی بخش تولید مورد تأکید قرار گرفت، گفت: قرار شد برنامه‌ریزی‌ها طوری صورت گیرد که ارز مورد نیاز تولید مستقل از درآمدهای نفتی و از محل صادرات غیرنفتی تأمین شود.

وی افزود: به این ترتیب مدیریت صادرات و واردات بخش تولید صورت خواهد گرفت و در آینده نزدیک استقلال ارزی این بخش تأمین می‌شود.

وی در مورد تأکید رئیس جمهور بر پرداخت ارز مبادله‌ای به خودروسازان نیز گفت: در این جلسه عددی در این خصوص مشخص نشد ولی قرار شد برای تأمین مواد اولیه و ملزومات حوزه تولید برای واحدهای بزرگ صنعتی تدابیر ویژه‌ای اندیشه شود که خودروسازان نیز جزء آن هستند.

وی ادامه داد: رئیس جمهور در جلسه امروز بر اجرایی شدن مصوبه شورای پول و اعتبار برای پرداخت تسهیلات هزار میلیارد تومانی به خودروسازان دستور ویژه صادر کرد.

* کنترل بازار و نظارت ویژه بر قیمت‌ها از 15 اسفند/ اختصاص ارز به کالاهای اساسی

مهدی غضنفری، وزیر صنعت نیز در مورد جلسه امروز با رئیس جمهور گفت: در مصوبات کارگروه تنظیم بازار با حضور رئیس جمهور بر اختصاص ارز کافی برای واردات کالاهای اساسی و حمایت از واردات دام تأکید شد.

وی در تشریح مهمترین مصوبات کارگروه تنظیم بازار که صبح امروز به ریاست رئیس جمهور تشکیل جلسه داد، اظهار داشت: مقرر شد با تمام امکانات و ظرفیت‌های موجود از 15 اسفند و به منظور کنترل بازار، نظارت ویژه بر قیمت‌ها انجام شود.

وی استفاده حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی را برای تأمین کالای مورد نیاز مردم در شب عید، یکی از مصوبات این کارگروه اعلام کرد.

غضنفری ادامه داد: در جلسه کارگروه تنظیم بازار مصوب شد برای تأمین کالاهای اساسی، ارز کافی اختصاص یابد تا مشکلی برای عرضه و تقاضای کالاهای اساسی وجود نداشته باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در این جلسه بر استفاده حداکثری از ظرفیت تشکل‌ها و اصناف کشور برای بازرسی و نظارت تأکید شد.

وی افزود: اعضای کارگروه تنظیم بازار همچنین از افزایش تولید دام با استفاده از امکانات صندوق توسعه ملی و واردات دام‌های مورد نیاز حمایت کردند.

غضنفری همچنین استفاده از شبکه‌های خاص مثل تعاونی‌های کارمندی و کارگری را برای توزیع کالاهای مورد نیاز مردم، یکی دیگر از مصوبات این کارگروه برشمرد و گفت: دسترسی همه استفاده‌کنندگان به کالاهای اساسی‌ای که دولت آنها را تأمین می‌کند، مهمترین هدف از این مصوبه است.

* اولتیماتوم رئیس‌جمهور به خودروسازان

یک مقام مسئول در وزارت صنعت نیز در مورد اولتیماتوم رئیس جمهور به مدیران خودروساز در جلسه امروز، گفت: رئیس‌جمهور امروز در نشست ستاد تنظیم بازار به مدیران دو خودروساز بزرگ اعلام کرد ‌اگر قیمت‌ها را کاهش و عرضه را افزایش ندهند، تعرفه واردات خودرو را به 10درصد کاهش خواهد داد.

وی ادامه داد: در جلسه صبح امروز مدیران دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور با رئیس‌جمهور در وزارت صنعت، به مشکلات به وجود آمده در بازار خودرو رسیدگی شد.

وی افزود: رئیس‌جمهور خواستار آن است تا کاهش قیمت‌ها همراه با افزایش عرضه صورت گیرد.

این مقام مسئول گفت: رئیس‌جمهور معتقد است اگر خودروسازان قیمت‌های خود را کاهش ندهند، تعرفه واردات خودرو را تا 10درصد کاهش می‌دهد.

به گزارش فارس، خودروسازان موظف شده‌اند تا روز سه‌شنبه مستندات خود را به شورای ملی رقابت ارائه کنند؛ در غیر این صورت با آنها برخورد خواهد شد.

انتهای پیام/43


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads