کد خبر: 201637 - تاریخ: چهارشنبه، 27 می 2020 - 09:44

مدیرکل شیلات گیلان

مبارزه با قاچاق ماهیان خاویاری در استان گیلان از اولویت‌ها است

مدیرکل شیلات گیلان مبارزه با قاچاق ماهیان خاویاری را از جمله اولویت‌های این دستگاه خواند و گفت: پدیده صید غیرمجاز به منابع و ذخایر دریای خزر آسیب وارد می‌کند.

به گزارش خوبان، عظیم مدبری  با اشاره به، مبارزه با قاچاق ماهیان خاویاری دریای خزر را مورد تأکید قرار داد و با بیان اینکه سازمان‌های مردم نهاد باید در جهت این مسیر به شیلات کمک کنند اظهار داشت: پدیده صید غیرمجاز از جمله مواردی است که به منابع و ذخایر دریای خزر آسیب وارد می‌کند و باید جلوی آن گرفته شود.

مدیرکل شیلات گیلان حفظ و صیانت از ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر را به عنوان گونه‌هایی منحصر به فرد مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: برنامه‌ها و فعالیت‌های سمن‌ها در راستای آگامی بخشی به آحاد جامعه جهت پیشگیری از وقوع جرائمی مانند این در زمینه‌های مختلف می‌تواند بسیار کارگشا باشد و از درصد بروز آن را کاهش دهد.

مدبری با اشاره به اینکه شیوه و رویکرد مبارزه با پدیده قاچاق ماهیان خاویاری باید با نگاه قهری نباشد عنوان کرد: لازم است در این راستا مقوله انجام کار فرهنگی و فرهنگ‌سازی در اجتماع را با همراهی تشکل‌های مردم نهاد که نقشی بسیار محوری در زمینه‌های فوق را دارند در برنامه‌ها و رویکردها نهادینه شود. 

 

وی حضور سمن‌ها را در جهت حفظ منابع آبزیان دریای خزر و جلوگیری از پدیده صید غیرمجاز بسیار مؤثر دانست و ضمن تأکید بر ادامه تعامل این گروه‌ها با اداره کل شیلات استان گیلان ابراز داشت: شیلات گیلان یکی از مراکز مهم شیلاتی کشور است که با وجود مراکز بازسازی ذخایر راهبردی در زمینه تولید انواع آبزیان فعالیت می‌کند.

مدیرکل شیلات گیلان دریای خزر را ذخیره‌گاه و محل اصلی زیست انواع ماهیان اقتصادی و باارزش با تأکید بر ماهیان خاویاری که علاوه بر ایجاد اشتغال در آمد ارزی هم برای کشور به همراه دارد برشمرد و افزود: ماهی‌دار کردن تالاب انزلی، صادرات آبزیان و توسعه پرورش ماهیان خاویاری در اراضی ساحلی از دیگر برنامه‌های شیلات گیلان است.

وی پتانسیل و ظرفیت‌های موجود در استان جهت تولید و پرورش انواع ماهیان گرمابی، سردابی و خاویاری را بسیار قابل توجه خواند و عنوان کرد: طبق آمارهای موجود شیلات، سال گذشته ۵۱ هزار و ۱۲۹ تن ماهی پرورشی، ۵ هزار و ۹۸۸ تن ماهی سردابی و ۶۳۳ تن ماهی خاویاری در استان گیلان تولید شد.

مدبری نامگذاری امسال به نام سال جهش تولید توسط مقام معظم رهبری و لزوم حرکت به سمت تحقق این هدف بزرگ را یکی از برنامه‌های مجموعه شیلات گیلان ذکر کرد و افزود: وجود مجموعه‌ها و شرکت‌های تولید خوراک طیور و آبزیان یکی از پیش‌نیازهای مهم تحقق این شعار محسوب می‌شود که گیلان از آن برخوردار است.

وی ایجاد چرخه خلق ارزش از مرحله تولید تا مصرف و فراهم آوردن شرایط و زمینه لازم جهت تولید غذا برای ماهیان گرمابی را از جمله مزیت‌های شرکت‌های تولید خوراک طیور و آبزیان گیلان خواند و اظهار داشت: چنین مراکزی علاوه بر اینکه یک طرح اقتصادی مطلوب محسوب می‌شوند از مؤلفه‌های توجیه اقتصادی هم برخوردار هستند.

مدبری استان گیلان را در حوزه بازسازی ذخیره انواع ماهیان استخوانی و خاویاری مرکزی پیشرو در سطح کشور دانست و تصریح کرد: مجموعه شیلات استان گیلان تاکنون در این راستا توانسته ضمن تدوین یک برنامه‌ریزی بسیار خوب اقدامات بسیار مؤثری را در حوزه آبزی‌پروری و پایدار کردن فعالیت‌های صید و صیادی انجام دهد. 

 

انتهای پیام/۶۱۴/ی


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads