کد خبر: 201516 - تاریخ: شنبه، 23 می 2020 - 16:55

مدیرکل ثبت احوال گیلان خبر داد

میانگین سنی جمعیت گیلان ۳۵ سال است|در سال‌های آینده با بحران سالمندی مواجه می‌شویم

مدیرکل ثبت احوال گیلان از روند نزولی رشد جمعیت در گیلان خبر داد و گفت: اگر وضعیت به همین صورت پیش برود در سال‌های آینده با بحران سالمندی مواجه می‌شویم.

به گزارش خوبان به نقل از تسنیم، قاسم روحانی‌فر روند نزولی رشد جمعیت در گیلان را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: نرخ رشد جمعیت در گیلان حدود ۴ دهم درصد و در کشور حدود یک درصد است بنابراین اگر وضعیت به همین صورت پیش برود در سال‌های آینده با بحران سالمندی در گیلان مواجه می‌شویم.

مدیرکل ثبت احوال گیلان فرمایشات مقام معظم رهبری در ابتدای امسال در باب اهمیت مسائل جمعیتی و شاخص‌های چهارگانه آن را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: به فرموده مقام معظم رهبری قوی شدن نیازمند یکسری ابزار است که یکی از این ابزارها به حفظ اکثریت جمعیت جوان کشور و خط ‌مشی افزایش زاد و ولد مربوط می‌شود.

روحانی‌فر با بیان اینکه نخستین صدور شناسنانه در ایران در سال ۱۲۹۷ و در استان گیلان نیز در سال ۱۳۰۴ انجام شد تصریح کرد: جمعیت استان گیلان بر اساس آخرین آمارها و برآوردهای ثبت شده در سال ۹۹ حدود ۲ میلیون و ۵۷۱ هزار نفر برآورد شد که از این تعداد ۵۱ درصد جمعیت استان مرد و حدود ۴۹ درصد نیز زن هستند.

وی با تأکید بر اینکه ۶۵ درصد جمعیت گیلان شهری و ۳۵ درصد روستایی هستند نرخ رشد جمعیت استان را حدود ۴ دهم و نرخ رشد جمعیت کشوری را حدود یک درصد اعلام کرد و افزود: میانگین سنی جمعیت استان گیلان ۳۵ سال است از طرفی حدود ۲۰ درصد جمعیت آن یعنی افراد ۱۵ تا ۲۹ سال نیروی جوان محسوب می‌شود.

مدیرکل ثبت احوال گیلان درصد جمعیت سالمند ۶۵ سال به بالای گیلان را حدود ۹.۵ درصد اعلام کرد و با اشاره به اینکه طبق پیش‌بینی‌ها تا سال ۱۴۰۰ درصد جمعیت سالمند استان به ۱۰.۵ درصد می‌رسد گفت: میانگین امید به زندگی در زنان شهری ۷۸ سال، مردان شهری ۷۵ سال، زنان روستایی ۷۴ سال و در مردان روستایی ۷۱ سال است.

روحانی‌فر جمعیت کار و فعال استان گیلان را به گواه آمار ثبت احوال حدود ۷۳ درصد یعنی معادل یک میلیون و ۸۷۷ هزار نفر خواند و ابراز داشت: پنجره جمعیتی گیلان همچنان باز و فعال است اما در سال‌های آینده با بحران سالمندی در استان مواجه می‌شویم بنابراین لازم است از هم‌اکنون به فکر راه‌حلی برای رفع این مشکل باشیم.

وی رشد جمعیتی در گیلان را از سال ۹۴ تاکنون نزولی اعلام کرد و با بیان اینکه نرخ ولادت استان در سال ۹۷ حدود ۸.۸ درصد به ازای هر هزار نفر و در کشور ۱۴.۱ درصد به ازای هر هزار نفر است افزود: میانگین سن ازدواج در گیلان بین ۲۸ تا ۲۵ سال قرار دارد از طرفی نرخ طلاق در استان ۲.۷ درصد شده که از میانگین کشوری بیشتر است.


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads