کد خبر: 201497 - تاریخ: شنبه، 23 می 2020 - 08:51

امضای نخستین توافق‌نامه اقتصادی بین گیلان و سامارا/همکاری ایران و روسیه برای توسعه اقتصادی

نخستین توافق‌نامه اقتصادی بین گیلان و سامارا در چارچوب نخستین همایش بین‌المللی R۲R به‌صورت ویدئوکنفرانس بین روسای اتاق‌های بازرگانی گیلان و سامارا امضا شد.

به گزارش خوبان، نخستین توافق‌نامه اقتصادی ویدئوکنفرانس بین گیلان و سامارا  (از استان‌های جنوبی روسیه) در چارچوب نخستین همایش بین‌المللی R۲R به‌صورت ویدئوکنفرانس از طریق SKYPE بین روسای اتاق‌های بازرگانی گیلان و سامارا و با حضور تعدادی از مسؤولین اقتصادی دو استان و فعالان اقتصادی برگزار شد.

در این همایش، توافق‌نامه‌ای بین تیزهوش تابان رئیس اتاق بازرگانی گیلان و والری پتروویچ فومیچف رئیس اتاق بازرگانی سامارا باهدف توسعه همکاری‌های اقتصادی و ایجاد سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین فعالان اقتصادی دو کشور و گسترش مبادلات تجاری و بازرگانی صورت گرفت.

در این همایش ویدئوکنفرانسی دو طرف توافق کردند که با توجه به وجود روابط سیاسی مناسب بین دو کشور با فراهم کردن تسهیل سرمایه‌گذاری در خاک یکدیگر، روابط اقتصادی، تجاری و بازرگانی خود را نیز توسعه بخشند.

گیلان و سامارا دارای اشتراکات متعدد اقتصادی و بازرگانی هستند

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در این همایش با اشاره به روابط حاکم بین دو کشور ایران و روسیه اظهار کرد: روابط اقتصادی و تجاری این دو کشور به بیش از ۲۰۰ سال برمی‌گردد و ایران و روسیه در ۴ دهه اخیر روابط خود را با توسعه جدیدی آغاز کردند.

هادی تیزهوش تابان با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا باعث لغو مراودات فیزیکی در همه کشورها شد، گفت: گیلان از طریق حمل‌ونقل ترکیبی با همسایگان شمالی خود به شکل مختلف تجارت دارد و با روسیه نیز روابط بسیار نزدیکی دارد.

وی با بیان اینکه برگزاری ویدئوکنفرانس‌ها حتی در شرایط عادی نیز به توسعه روابط اقتصادی کمک شایانی می‌کند، افزود: گیلان و سامارا دارای اشتراکات متعدد اقتصادی و بازرگانی هستند و وجود پتانسیل‌های متعدد بین این دو استان می‌تواند روابط ما را بیش‌ازپیش تعمیم بخشد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه، سرمایه‌گذاری در زمینه‌های تکنولوژی، ماشین‌آلات سرمایه‌گذاری در زمینه‌های کشاورزی، سرمایه‌گذاری در زمینه‌های گردشگری را از ظرفیت‌های بالقوه گیلان و مستعد همکاری اقتصادی با سامارا دانست.

تیزهوش تابان با تأکید بر اینکه بسترسازی و ایجاد زمینه‌های مناسب برای همکاری همه‌جانبه دو کشور و ارتقای مراودات اقتصادی در زمینه‌های صادرات و واردات از مأموریت‌های اتاق‌های بازرگانی است، تصریح کرد: اتاق بازرگانی گیلان علی‌رغم تلاش در جهت توسعه روابط اقتصادی خود با استان‌های جنوبی روسیه تلاش مضاعفی را در طی سال‌های اخیر در بین استان‌های جنوبی روسیه آغاز و این تلاش‌ها منجر به اقدامات اقتصادی سرمایه‌گذاری، زیرساختی و فرهنگی در روسیه شده است.

وی ایجاد سرای تجاری ایرانیان در آستراخان روسیه و ساخت مجسمه عمر خیام را از اقدامات ارزشمند اتاق گیلان در زمینه اقتصادی و حتی فرهنگی در روسیه ارزیابی کرد و گفت: گیلان ویژگی‌های برجسته‌ای در زمینه‌های مختلف با زیرساخت‌های مختلف دارد که منطقه آزاد انزلی به‌عنوان تنها منطقه آزاد شمال ایران و وجود خط راه‌آهن و تکمیل آن با مرز آذربایجان، وجود بنادر اقتصادی مختلف، فرودگاه بین‌المللی و خط ترانزیت فعال از مزایای ارزشمند این استان شمالی در ایران محسوب می‌شود.

 

 دولت روسیه از سرمایه‌گذاران خارجی در خاک این کشور حمایت ویژه‌ای می‌کند

رئیس اتاق بازرگانی استان سامارا نیز در این کنفرانس با بیان اینکه نسبت به برگزاری این همایش و آینده اقتصادی روابط دو کشور خوش‌بین هستم، اظهار کرد: رئیس‌جمهور روسیه حساسیت خاصی برای توسعه زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در استان سامارا دارد و به همین جهت این استان بر اساس آنچه در نقشه تداعی‌کننده قلب است به‌عنوان قلب تولید و سرمایه‌گذاری روسیه نیز قلمداد می‌شود.

به گفته والری پتروویچ فومیچف، وجود دو کارخانه اتومبیل‌سازی، کارخانه‌های قطعات خودرو، صنایع فضایی، ماشین‌آلات صنعتی، دیجیتال و وجود محصولات کشاورزی، پتروشیمی و صنایع دیگر به اهمیت اقتصادی بودن این استان بیش‌ازپیش افزوده است.

وی با تأکید بر اینکه دولت روسیه از سرمایه‌گذاران خارجی در خاک این کشور حمایت ویژه‌ای می‌کند، گفت: سامارا استان بسیار بزرگ و دارای امکانات و تأسیسات زیربنایی و حمل‌ونقلی بسیار خوبی است و حتی دولت برای برخی از کشورها برای تسهیل روابط، روادید را تسهیل کرده است.

پتروویچ فومیچف با اشاره به نقاط اشتراک بین دو استان گیلان و سامارا بخصوص در زمینه گردشگری افزود: سامارا استانی جذاب و در نزدیکی رودخانه ولگا است که هرساله توریسم فراوانی در فصول گرم سال به این استان سفرکرده و دارای کارخانه‌ها متعدد صادرات محور است و که هرساله یک‌صد نوع محصول از این استان به دنیا صادرات می‌شود.

سامارا از استان‌های جذاب و پرتحرک کشور روسیه است

رئیس اداره روابط اقتصاد خارجی وزارت توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری سامارا نیز با بیان اینکه دولت روسیه در طی سال‌های اخیر برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای همسایه ازجمله ایران بسترهای مناسبی را آغاز کرده، اظهار کرد: آشنایی رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه از جمهوری اسلامی ایران و فعال بودن سفارت‌خانه در این کشور به توسعه این روابط کمک شایانی کرده است.

آندره واسیل یویچ گورشنین با اشاره به وجود پتانسیل‌های متعدد اقتصادی در حوزه‌های سرمایه‌گذاری، تجاری، بازرگانی، گردشگری و فرهنگی در استان سامارا گفت: سامارا از استان‌های جذاب و پرتحرک کشور روسیه است و دولت روسیه بر روی این کشور سرمایه‌گذاری‌های بزرگی را انجام داده که همکاری‌های ما با کشور ایران می‌تواند به شکل‌گیری روابط جدیدی در حوزه‌های اقتصادی محقق شود.

اشتراکات اقتصادی گیلان و سامارا نقطه عطفی برای توسعه روابط است

مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری گیلان نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های متعدد تجاری و اقتصادی گیلان و نیز برخورداری استان از جذابیت‌های توریستی  و گردشگری اظهار کرد: گیلان از زیرساخت‌های مناسبی در زمینه اقتصادی برخوردار بوده و دولت در طی سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های متعددی در زمینه‌های حمل‌ونقل و اقتصادی در استان گیلان انجام داده است.

یونس رنج‌کش، وجود اشتراکات اقتصادی بین دو استان گیلان و سامارا را نقطه عطفی برای توسعه روابط اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک دانست و گفت: گیلان و سامارا می‌تواند روابط خود را در حد قابل‌توجهی در حوزه‌های مختلف اقتصادی گسترش دهند.


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads