کد خبر: 201447 - تاریخ: پنج‌شنبه، 21 می 2020 - 10:18

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

۱۵ تا ۴۰ درصد موارد ابتلا به تب شالیزار بدون علامت است

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تب شالیزار را یکی از بیمارهای مهم مشترک بین انسان و دام است، گفت: ۱۵ تا ۴۰ درصد موارد ابتلا به تب شالیزار بدون علامت است.

به گزارش خوبان،  آبتین حیدرزاده شامگاه چهارشنبه در گفتگویی با اشاره به اینکه لپتو سپیروز (تب شالیزار) یکی از بیماری‌های مهم مشترک بین انسان و دام در استان گیلان است، اظهار کرد: همه ساله تعدادی از گیلانیان به این بیماری مبتلا می‌شوند.

وی به میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری نیز اشاره کرد و افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر شاهد کاهش چشمگیر مرگ و میر ناشی از بیماری لپتو سپیروز یا تب شالیزار هستیم.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ادامه داد: بیماری لپتو سپیروز از انواع بیماری‌های است که به واسطه یک باکتری و از طریق خوردن غذا یا آب آلوده یا تماس پوست با آب و گل و لای آلوده و یا از طریق خراش پوست وارد بدن می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این بیماری با توجه به نامش افرادی را مبتلا می‌کند که در شالیزارها کار می‌کنند، گفت: این بیماری در ایران در مناطقی دارای بارندگی بالا و مناطق گرم و حاره ای، زمین‌های گلی، کنار دریاچه‌ها و مانده آب‌ها وجود دارد.

حیدرزاده تصریح کرد: آلودگی به این بیماری ممکن است از طریق تماس با آب، غذا یا خاک با ادرار حیوان اهلی یا وحشی مبتلا، آلوده شده است، انتقال یابد.

وی به برخی از علائم این بیماری اشاره و بیان کرد: تب بالا، لرز، سردرد، درد ماهیچه‌ای، استفراغ، یرقان، قرمز شدن چشم‌ها، درد شکم، اسهال و دانه‌های پوستی از علائم و نشانه‌های بالینی بیماری لپتو سپیروز (تب شالیزار) است.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه حدود ۱۵ تا ۴۰ درصد از موارد ابتلاء به تب شالیزار بدون علامت است، افزود: معمولاً ۹۰ درصد موارد، با علامت خفیف بروز می‌کند و می‌تواند بدون مشاهده زردی، اسهال بین (۴ تا ۷) روز و استفراغ باشد.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads