کد خبر: 200681 - تاریخ: یکشنبه، 26 آوریل 2020 - 11:02

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان:

از ‌هموطنان ‌تقاضا داریم ‌به گیلان سفر نکنند / نگران ‌شیوع موج دوم کرونا ‌هستیم

لغو محدودیت ترددهای بین استانی افزایش مسافرت‌ها را در پی داشت و در حالی‌که خطر شیوع کرونا در گیلان هنوز تمام نشده شاهد تناقض در سیاست‌های مبارزه با این بیماری هستیم.

به گزارش خوبان خبر، محمدحسین قربانی با بیان اینکه با عادی شدن ترددها و حضور مسافران در گیلان، احتمال شیوع موج دوم کرونا در استان به وجود می‌آید، اظهار داشت: بنده بارها در این مورد هشدار دادم و هم‌اکنون نیز می‌گویم که اگر شرایط برای مردم عادی شود گیلان مجدداً با بحران شیوع گسترده کرونا روبه‌رو می‌شود.

نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت چند روز گذشته از افزایش مسافرت‌ها به گیلان و آمار بالای ابتلاء خانوادگی به ویروس کرونا در استان خبر داد؛ از طرفی با لغو محدودیت ترددها شاهد تناقض در سیاست‌های مبارزه با این بیماری و سردرگمی تمام نشدنی صنعت گردشگری هستیم.

طبق گفته سازمان بهداشت جهانی و به تبع آن اعلام رسمی وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی و استانی، ویروس کرونا ناشناخته بوده و هنوز تلاش‌های متخصصان برای مقابله صد در صد با آن و درمان قطعی مبتلایان به نتیجه خاصی نرسیده به همین دلیل تا اطلاع ثانوی رعایت نکات بهداشتی و پروتکل‌ها باید توسط افراد در دستور کار قرار گیرد.

گیلان و مازندران در شمال کشور همیشه مقصد گردشگری مسافران داخلی و خارجی بوده و هست که این وضعیت به ویژه در ایام تعطیلات نوروز و سایر مناسب‌ها که با تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات همراه است به اوج خود می‌رسد اما امسال با توجه به عدم تجمعات و خطر شیوع ویروس کرونا تمام این معادلات بهم ریخت.

کانون بحران کرونای کشور عنوانی است که در دو ماه گذشته تاکنون بارها و بارها توسط مسئولان مختلف در وزارت بهداشت و درمان و ستاد استانی آن به گیلان اتلاق شده و می‌شود، بنابراین بی‌توجهی مردم به هشدارهای صادر شده و عادی تلقی کردن اوضاع به بهانه کم شدن آمار مبتلایان به این بیماری بدون شک تبعات بسیار سختی را به همراه دارد.

نهاد گردشگری در مراکز استان‌ها از جمله دستگاه‌هایی هستند که در چند ماهه اخیر و همزمان با شدت گرفتن و سپس روند نزولی ابتلا به کرونا در کانون توجه بوده‌اند به همین دلیل و با توجه به خطر افزایش مسافرت‌ها به گیلان گفت‌وگویی تفصیلی و به شرح زیر با شهرود امیرانتخابی مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان انجام دادیم.

 با توجه به اینکه روزهایی کرونایی ادامه دارد و لزوم رعایت قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی باید همچنان در دستور کار باشد، این روزها شاهد افزایش مسافرت‌ها به شمال به ویژه گیلان هستیم واکنش اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان نسبت به این وضعیت چگونه است؟

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان: نخست باید بگویم که برای ما در اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان از همان ابتدای بحران کرونا هیچ دستوری مبنی بر بسته شدن تأسیسات گردشگری نیامده بود که بعد ما به عنوان متولی بخواهیم مراتب را به اطلاع فعالان حوزه گردشگری برسانیم و آنان هتل‌های خود را ببندند و رستوران‌ها را تعطیل کنند.

هیچ دستوری از وزارتخانه برای ادارات میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از جمله در گیلان صادر نشده است اما بالاخره همه نگران سلامتی و جان خود هستند تا جایی‌که این حرکت عدم پذیرش مسافر و گردشگر به صورت داوطلبانه توسط فعالان حوزه گردشگری، هتل‌داران و صاحبان تأسیسات تفریحی و اقامتی استان گیلان انجام شد.

دومین مورد مهم در این‌جا این است که وقتی ورودی‌ها به استانی نظیر گیلان به علت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا مسدود می‌شود و گردشگر و مسافر نمی‌تواند وارد شود خود به خود فعالیت‌های گردشگری تعطیل می‌شود؛ البته ناگفته نماند بنده دیروز گشت نامحسوسی در استان داشتم و شاهد ورود خیل عظیمی از مسافران به گیلان بودم.

واقعیت امر این است که در حال حاضر و طبق مشاهدات میدانی بنده بسیاری از واحدهای گردشگری اقامتی و پذیرایی گیلان به صورت چراغ خاموش در حال سرویس‌دهی به مسافران و گردشگران ورودی به استان هستند و اینکه ما به عنوان دستگاه متولی بخواهیم با تمام این‌ها برخورد کنیم هم به نیروی بسیار زیادی نیاز دار هم تمام وقت و انرژی ما را می‌گیرد.

مورد دیگری که این روزها به عنوان دغدغه مطرح می‌شود و به چالش تبدیل شده اعتراض فعالان حوزه گردشگری گیلان به شرایط فعلی است؛ به طوری‌که صدایشان درآمده و معترضند که بالاخره تکلیف آنان چه خواهد شد و باید چه کار انجام دهند زیرا زندگی و کسب و کارشان وابسته به درآمدهایی است که از راه سرویس‌دهی به مسافر به دست می‌آید.

بیکار شدن کارگران در صنعت گردشگری گیلان این روزها افزایش پیدا کرده و صاحبان مشاغل در این مورد نگرانی بسیار زیادی دارند از طرفی واقعاً ما نمی‌‌دانیم مقابله این بیماری و ویروس کرونا چقدر دیگر طول می‌کشد و زمان برای از سر گرفتن فعالیت‌های گردشگری چه‌وقت مهیا می‌شود و میزان تاب‌آوری صنعت گردشگری تا به کجا پیش خواهد رفت.

پرسش‌های اشاره شده مسائلی هستند که در این شرایط فعلی پاسخ دادن به آن‌ها کار آسانی نیست؛ معتقدم اگر از یک طرف ما محدودیت سفر و تردد بین استانی را لغو کرده و برداشتیم افزایش مسافر و ورود  گردشگر به استانی مانند گیلان از تبعات آن خواهد بود از طرفی تمام این مسافران ورودی به مکانی برای اقامت و جایی برای صرف غذا نیاز دارند.

آنچه که در این‌جا مشهود است این است که ما برای این طرف قضیه هیچ فکر و تدبیری نکردیم؛ به بیان دیگر ما به عنوان متولی حوزه گردشگری در اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان تا کی و تا چه زمان می‌توانیم به فعالان حوزه گردشگری، صاحبان مراکز اقامتی و به طور مثال رستوران‌ها بگوییم که فعلاً صبر کنند و پذیرش مسافر ممنوع است.

 چه تعداد تأسیسات گردشگری در گیلان وجود دارد و آیا از زمان شیوع کرونا تاکنون این اماکن پذیرش مسافر داشته‌اند؟ 

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان: در استان گیلان بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ واحد تأسیسات گردشگری در بخش‌های مختلف داریم که تمام آن‌ها از اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مجوز فعالیت دارند؛ از طرفی چند برابر همین آمار هم تأسیساتی در گیلان داریم که از ما مجوز ندارند و مجوز خود را از سایر دستگاه‌ها نظیر اتاق اصناف اخذ کرده‌اند.

حال تصور کنید چگونه می‌توانیم بر تمام این واحدها نظارت داشته باشیم و به این‌ها بگوییم که سلامت مهم است و شما نباید به پذیرش مسافر اقدام کنید؛ از یک طرف دیگر هم وقتی گفته می‌شود مردم با مشکلات معیشتی روبه‌رو هستند و واحدها نمی‌توانند حقوق کارگران خود را بپردارند در این‌جا یک پارادوکس عمیق ایجاد شده و شیوع کرونا را تشدید می‌کند.

نگران ورود مسافر به گیلان و احتمال شیوع موج دوم کرونا در استان هستیم 

فعلاً و در حال حاضر ما مانده‌ایم که در برابر این‌همه تناقص چه کار کنیم؛ یا متولیان امر باید مجدداً تصمیم بگیرند که ورود به استان گیلان مثل همیشه انجام شود یا اینکه محدودیت‌ ترددها را برقرار کنند زیرا وضعیت کنونی مانند شرایط قاچاق است و با ورود مسافر به گیلان خانه‌مسافرها و ویلاداران همه می‌خواهند امکانات راحتی و اقامت آنان را فراهم سازند. 

کنترل این شرایط به هیچ عنوان کار ساده‌ای نیست یعنی اگر ما تمام توانمان را هم بخواهیم بسیج کنیم نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم مگر اینکه سازوکارهای قانونی از قبل اندیشیده شده باشد؛ بنده به عنوان متولی حوزه گردشگری گیلان به شدت نگران ورود مسافر به استان و احتمال شیوع موج دوم کرونا در استان هستم اما الان که محدودیت ترددها برداشته شده چه کار می‌توان کرد.

وقتی جلوی گردشگر و مسافر گرفته نمی‌شود کسب و کارهای حوزه گردشگری هم می‌آیند و به صورت چراغ خاموش به مسافران ورودی سرویس داده و آنان را پذیرش می‌کنند و این چیزی است که خود بنده در گشت نامحسوسی که در روزهای اخیر داشتم به صورت عینی شاهد وقوع آن در برخی از نقاط استان گیلان بودم.

 نحوه عملکرد اکیپ‌های نظارتی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان چگونه است و آیا در صورت بروز تخلف از سوی واحدها و اماکن گردشگری با صاحبان آن‌ها برخورد می‌شود؟

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان: با توجه به شیوع گسترده کرونا اکیپ‌های نظارتی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان چند برابر شده و گشت‌های نظارت و بازرسی به صورت مستمر و مداوم برای اطمینان از رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شده از سوی ستاد ملی و استانی مقابله با ویروس کرونا در حال انجام است.

بسیاری از واحدهای فعال در عرصه گردشگری نیز برخلاف تعداد زیادی  که عملکرد خوبی داشته و با ما همکاری مطلوبی دارند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند؛ بنابراین اعمال گشت‌های نظارت و بازرسی مشترک بین دستگاه‌ها ضروری به نظر می‌رسد البته شروع ماه مبارک رمضان شرایط فعلی ما را کمی پیچیده‌تر کرده است.

سابق بر این واحدهای گردشگری برای ادامه فعالیت خود در ماه مبارک رمضان به اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان مراجعه کرده و مجوزهای لازم را اخذ می‌کردند تعداد زیادی از این اماکن هم در این موعد سال تعطیل بودند اما فشار دو ماهه اخیر و بسته بودن تأسیسات گردشگری شرایط امروز را کمی سخت کرده است.  

بسیاری از واحدهای گردشگری سرویس‌دهنده در بخش اقامتی و صرف غذا منتظرند که از این فرصت به وجود آمده پس از لغو محدودیت تردد بین استانی نهایت استفاده را کرده و با توجه به هجوم مسافران به گیلان اندکی از ضرر و زیان خود را جبران کنند به طوری‌که اگر به جاده‌های استان سری بزنید با ترافیک سنگین و مغازه‌های باز مواجه می‌شوید.

تسنیم: آیا در کنار انجام گشت نظارت و بازرسی بحث پلمپ واحدهای متخلفی که دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکردند نیز در دستور کار قرار گرفته است؟

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان: بله صد درصد این کار انجام می‌شود یعنی اگر مشاهده شود که واحدهای گردشگری برخلاف پروتکل‌های بهداشتی در حال ارائه خدمات هستند با آنان برخورد شده و پلمپ می‌شوند بنابراین در همین راستا کلیه دستورالعمل‌ها را به سمع و نظر فعالان صنعت گردشگری رساندیم تا خودمراقبتی را سرلوحه کارشان قرار دهند. 

 آیا اقدام به پلمپ واحدهای متخلف به صورت داوطلبانه توسط اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان اجرا می‌شود یا امری است که ستاد ملی و استانی مبارزه با کرونا آن را وضع کرده است؟ 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان: ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا پروتکل‌های بهداشتی را برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اعلام کردند و فعالیت‌های ما در اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان نیز تحت نظارت این مجموعه‌ها است از طرفی در ایام نوروز نیز ستاد خدمات سفر به ریاست استاندار اعلام کرد که گردشگر نباید به گیلان سفر کند بنابراین این مصوبه برای ما هم فصل‌الخطاب محسوب می‌شود.

چرا این روزها شاهد افزایش ورود مسافر به گیلان هستیم در حالی‌که در دو ماه اخیر بارها و بارها و به طریق مختلف در مورد خطر شیوع و ابتلا به کرونا به مردم هشدار داده شده است؟

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان: به عقیده بنده شاید آن زمانی که داشتند تصمیم می‌گرفتند که ورود به استان‌ها از جمله گیلان آزاد و بدون محدودیت باشد متولیان و مسئولان فکر می‌کردند خیلی از مردم به این درک رسیده‌اند که ویروس ناشناخته کرونا چقدر می‌تواند خطرناک باشد و با وجود باز شدن راه‌ها و جاده‌ها کسی حاضر به سفر و به خطر انداختن سلامتی خود نباشد.

آمار بسیار بد و نگران‌کننده‌ای از برابر شدن ترددها و ورود خیل عظیم مسافر به گیلان در حال گزارش است از سوی دیگر شیوع ویروس کرونا در استان‌هایی که مقصد گردشگری هستند در حال تشدید است و تمام معادلات را به هم ‌می‌ریزد به همین خاطر و در اینجا از تمام هموطنان و مردم تقاضا دارم فعلاً به گیلان سفر نکنند و با این کار جان خود و دیگران را به خطر نیاندازند.

 آیا آمار و ارقامی در مورد درصد پذیرش مسافر در ایام شیوع کرونا توسط تأسیسات گردشگری گیلان وجود دارد و تدوین شده است؟

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان: ضریب اشغال تأسیسات گردشگری گیلان تا هفته گذشته و تا پیش از لغو محدودیت تردد بین استانی صفر بوده است و این موضوع را اعلام هم کردیم اما اینکه ضریب پذیرش مسافر در دوره کنونی که با اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا و آزاد بودن رفت و آمدها مواجه و با شرایط جدیدتری روبه‌رو شده‌ایم دقیقاً چقدر است هنوز برآورد نشده است.

 


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads