کد خبر: 200438 - تاریخ: جمعه، 17 آوریل 2020 - 10:09

مدیرکل شیلات گیلان ؛

آلودگی شدید رودخانه‌های گیلان؛ محل زادآوری ماهیان استخوانی تخریب شده است

مدیرکل شیلات گیلان گفت: به علت برداشت‌ بی‌رویه شن و ماسه از رودخانه‌ها در گیلان، محل زادآوری ماهیان استخوانی تخریب شده است.

به گزارش خوبان، عظیم مدبری، آلودگی رودخانه‌ها و تالاب بین‌المللی انزلی را از موانع مهم تکثیر طبیعی ماهیان استخوانی در استان گیلان دانست و اظهار داشت: در حال حاضر به علل مختلف از جمله برداشت‌ بی‌رویه شن و ماسه بستر رودخانه‌ها در گیلان محل زادآوری ماهیان استخوانی تخریب شده است.

مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه عوامل متعددی در کاهش تکثیر طبیعی ماهیان استخوانی دخیل است آلودگی رودخانه‌های استان را یکی از این مؤلفه‌های مهم خواند و عنوان کرد: آلودگی برخی از رودخانه‌های استان گیلان تا حدی است که در فرآیند تخم‌ریزی و زادآوری طبیعی ماهیان مولد اختلالات عدیده‌ای ایجاد می‌کند.

مدبری با تأکید بر اینکه آلودگی رودخانه‌های استان گیلان علاوه بر اختلال در روند تخم‌ریزی ماهیان استخوانی حیات بچه ماهی‌های تازه متولد شده را نیز به خطر می‌اندازد تصریح کرد: حجم این آلودگی‌ها به حدی است که هر ساله درصد زیادی از بچه ماهیانی که مصنوعی تکثیر و رها شده‌اند هم تلف شده و از بین می‌روند.

 وی فعالیت بسیار گسترده شیلات استان گیلان برای بهبود وضعیت بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر که همیشه به صورت مستمر ادامه دارد را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: امسال صیادان گیلانی هزار و ۷۷۵ تن ماهی استخوانی از دریای خزر صید کردند که از میزان صید مدت مشابه سال گذشته کمتر است.

مدیرکل شیلات گیلان افزایش صید غیرقانونی ماهیان استخوانی به ویژه در فصل زادآوری آنان را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: صید قاچاق و غیرقانونی ماهیان استخوانی از دریا و رودخانه‌های گیلان، پس از پایان فصل صید و در دوره زادآوری آن‌ها در مسیر تکثیر این گونه از ماهیان موانع متعددی را ایجاد می‌کند.

مدبری با اشاره به پایین بودن قیمت ماهی و همچنین شیوع بیماری کرونا و به تبع آن کمتر شدن صید ماهیان استخوانی از بستر دریای خزر توسط صیادان و شرکت‌های تعاونی پره در استان گیلان اظهار داشت: با توجه به این عوامل احتمال می‌دهیم امسال صید غیرقانونی ماهیان استخوانی بیشتر از مقدار صید قانونی باشد.

وی با بیان اینکه صید غیرمجاز و به تور انداختن ماهیان مولد روند بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی خزر را با مشکلات بسیار عدیده‌ای مواجه می‌کند عنوان کرد: با وجود تمام مشکلات یاد شده شیلات گیلان برای اقتصادی ماندن کسب و کار صیادان استان برنامه تکثیر و رهاسازی ماهیان استخوانی را همه ساله در برنامه خود دارد.

مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه مزرعه یکصد هکتاری شیلات استان گیلان واقع در بندر کیاشهر از ظرفیت و توانمندی بسیار خوبی در زمینه حفظ انفال دریای خزر برخوردار است تصریح کرد: توسعه پایدار صید و صیادی امری است که بدون اجرای برنامه‌های شیلات در بخش تکثیر و رهاسازی ماهیان استخوانی در دریای خزر امکان‌پذیر نمی‌شود.

انتهای پیام/۶۱۴/ت


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads