کد خبر: 200246 - تاریخ: شنبه، 11 آوریل 2020 - 09:04

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان

۵۰۰ میلیارد ریال برای مرمت بناهای تاریخی گیلان هزینه شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان بیان کرد: بالغ‌ بر ۵۰۰ میلیارد ریال در سال گذشته از محل اعتبارات استانی و ابلاغ مشارکت‌های اجتماعی برای حفاظت و مرمت ابنیه تاریخی استان هزینه شده است.

به گزارش خوبان، شهرود امیر انتخابی ر با بیان اینکه طی این مدت ۶۰ اثر منقول، غیر منقول، طبیعی و ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، افزود: بناهای تاریخی استان به‌ دلیل شرایط اقلیمی و رطوبت بالا هرساله نیازمند مرمت و گیاه‌زدایی هستند.
وی اظهار داشت : طی یکسال اخیر ۵۰ بنای تاریخی گیلان محوطه‌سازی و مرمت شدند.   
وی یادآورشد: این اداره کل در راستای حفاظت و صیانت از آثار تاریخی هرساله از محل اعتبارات استانی و ملی و نیز از طریق مشارکت‌های مردمی اقدام به فضاسازی، مرمت و بازسازی بناهای تاریخی می کند.
امیرانتخابی اظهار داشت: مسجد مستوفی رشت، ساختمان قدیری، بقعه خیوی آستارا، حمام کسما، پل تاریخی گوراب صومعه‌سرا، خانه‌های تاریخی ماسوله، هتل گل‌سنگ انزلی، حمام تاریخی لاهیجان، سردرب ورودی ساختمان صادقی، سنگ فرش نمودن میدان چهارپادشاه به قیام، محوطه سازی پل خشتی لنگرود و … از مهم‌ترین بناهایی هستند که مرمت و ساماندهی شده اند.

وی همچنین یادآور شد: طبق ماده ۹۸ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه کشور دستگاه‌های اجرایی به‌منظور صیانت از میراث‌ فرهنگی و توسعه‌ گردشگری مکلف به احیاء، مرمت و بهره‌برداری از بناهای تاریخی تحت تملک و اختیار هستند، از اینرو اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان نیز در راستای اجرای این قانون، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان را از هزینه‌کرد برای مرمت بناهای تحت تملک سایر دستگاه‌های اجرایی منع نموده است.

وی بیان کرد: پس از پیگیری‌های مکرر اداره‌ کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان به‌منظور صیانت از ابینه تاریخی و اجرای قانون مزبور، سازمان بازرسی گیلان با صدور نامه‌ای دستگاه‌های اجرایی را مکلف به مرمت بناهای تاریخی تحت تملک و در اختیار کرد.

 امیر انتخابی بیان کرد: از تعداد ۵۲۷ اثر منقول مربوط به بناهای تاریخی ثبت شده تنها ۵۶ بنا در اختیار اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان بوده و مابقی آثار تاریخی استان تحت تملک سایر ارگان‌ها و ادارات است.
استان گیلان پس از استان های قزوین، کرمانشاه و لرستان با دارا بودن یک هزار و ۱۷۳ اثر ثبتی در فهرست آثار ملی، چهارمین استان در سطح کشور به لحاظ تراکم بالای آثار تاریخی است.


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads