کد خبر: 20016 - تاریخ: جمعه، 1 مارس 2013 - 23:27

سرلشکر قاسم سلیمانی:، فرمانده سپاه قدس

اگر سوریه یک «همت» یا «خرازی‌ها» داشت وضعیتش این‌گونه نبود

خوبان خبر: مشکل سوریه نیز این است که به چنین سرچشمه‌ای متصل نیست. اگر دولت و کشور سوریه تنها یک «همت» و «خرازی‌ها» از خودش داشت وضعیتش این‌گونه نبود و شاهد هیچ‌یک از این اتفاقات در کشورشان نبودیم. حلقه مفقوده در این کشورها وجود چنین انسان‌هایی است که در دوران دفاع مقدس ما بسیار وجود داشتند که منجر به تحول‌های متحیرکننده‌ای شدند.

به گزارش خوبان:  فرمانده سپاه قدس گفت: اگر دولت و کشور سوریه یک «همت» یا «خرازی‌ها» از خودش داشت، وضعیتش این‌گونه نبود و هیچ‌یک از این اتفاقات در این کشور رخ نمی‌داد.
سرلشکر قاسم سلیمانی – فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران – که در یادواره فرماندهان و معاونین شهید گردان‌ها و واحدهای لشکر 27 محمد رسول‌الله، شامگاه پنج‌شنبه در تالار بزرگ وزارت کشور سخن می‌گفت، با بیان مقدمه‌ای از جنگ تحمیلی و تاثیر فرماندهی در 8 سال دوران دفاع مقدس، توضیح داد: شاید بعد از انقلاب، مجموعه‌ای جامع‌تر که بتواند در همه‌ی ابعاد اسلام، حقیقت این دین و فرهنگ تشیع را بیان کند، تنها جنگ تحمیلی باشد؛ چراکه در همه‌ی ابعاد چه در بعد جمعیت و چه در بعد زمانی توانست این کار را انجام دهد و آن را ثابت کند.

IMG23040074
وی ادامه داد: جنگ به عنوان یک مساله، موضوع حقیقی ما نیست. مهم انسان‌هایی که در آن حضور داشتند و جنگیدند و به دفاع پرداختند و افکار و عقاید آنهاست که برای ما ارزش دارد؛ چراکه توانست اسلام، عرفان، معنویت، انسان‌سازی و ولایت‌پذیری حقیقی را در تمامی ابعاد جاری کند.

این فرمانده دوران دفاع مقدس با بیان این‌که جنگ تحمیلی ما صدها مشخصه دارد، اظهار کرد: از مهم‌ترین مشخصه‌های جنگ تحمیلی ما می‌توان به مذهبی بودن جنگ، تاثیرگذاری جنگ و بن‌بست‌شکنی‌ها اشاره کرد. این سه، از مهم‌ترین مشخصه‌های هشت سال دفاع مقدس هستند. به عنوان مثال، مذهبی بودن جنگ تحمیلی به این معنا نیست که یک طرف شیعه و طرف دیگر سنی باشد. جنگ تحمیلی در حقیقت به دلیل یک تفکر است که به آن ارزش می‌دهد و آن حاکمیت امام (ره) بر مدیریت جنگ بود. هم‌چنین جنگ به حقیقت تمام معنا یک رفتار مذهبی داشت که آن را می‌شد در مدیریت‌ها و رفتارها دید.

سلیمانی افزود: همین ملاک مذهبی بودن و داشتن اعتقادات مذهبی یکی از ملاک‌های انتخاب فرماندهان بود.

فرمانده سپاه قدس درباره‌ی تاثیرگذاری جنگ نیز تصریح کرد: جنگ، هم از داخل و هم از بیرون بر روی افراد تاثیر داشت. به عنوان مثال کسانی که در داخل صحنه‌ی نبرد حضور داشتند، تحت تاثیر آن قرار می‌گرفتند و بخش جامعی از همین افراد که به شهرها می‌آمدند، بر روی دیگر مردم تاثیر می‌گذاشتند و همین باعث می‌شد که یکی از عامل‌های مهم و تحول‌آفرین در جامعه و تطهیر آن به سمت کمال و معنویت باشد.

وی بن‌بست‌شکنی‌ها را سومین مشخصه اصلی و تاثیرگذار در جنگ نامید و گفت: برخلاف همه‌ی جنگ‌ها، یکی از مهم‌ترین اتفاق‌ها در دوران هشت سال دفاع مقدس، بن‌بست‌شکنی‌ها بود که موجب تغییر ملاک‌ها شد. آن زمان ما در جنگ دچار کمبود نیرو و تجهیزات بودیم. به عنوان مثال، کشور عراق به اندازه‌ی افراد ما تانک به صحنه‌ی نبرد می‌آورد. این را خودم با چشمانم در عملیات کربلای 5 و در منطقه‌ی ماهینی دیدم. در زمین کربلای 5 در هر متر از زمین گلوله فرو رفته بود و تمامی زمین آماج فرود گلوله‌ها بود.

سرلشکر سلیمانی ادامه داد: حجم امکاناتی که دشمن داشت، عجیب بود. بسیاری از کشورهای عربی که هم‌اکنون طلب خود را از صدام می‌خواهند، به خاطر همین مساله است. حجم کمک‌هایی که دنیا به عراق کرد، چندین برابر بیشتر از هزینه‌ی جنگ ما بود. در امکانات آموزشی نیز اگر سربازان یا رزمندگان ما دوره‌ی سه ماهه می‌دیدند بیشتر فرماندهان و نیروهای عراقی چندین سال آموزش‌های حرفه‌ای نظامی را گذرانده بودند اما بعضا در برخی از استان‌های ما حتی رزمنده‌ها 45 روزه دوره می‌دیدند و با آن دسته از رزمندگانمان که دوره‌های سه ماهه را گذرانده بودند، به میدان جنگ اعزام می‌دشند.

فرمانده سپاه قدس با اشاره به حضورش در کشور عراق خاطرنشان کرد: هنگامی که به عراق رفتم و جمعیت عراق را مورد بررسی قرار دادم، متوجه شدم که در زمان جنگ این کشور حدود 20 میلیون نفر بود ولی مقدار نیروهای بسیج شده‌اش در جنگ 1/5 برابر کشور ایران بود. تفاوت‌های اساسی جنگ عراق علیه ایران، محور اصلی بودن نیروهای تازه تاسیس مانند سپاه برای خط‌شکنی بود؛ چرا که این نیروها مانند لشگرهای عراقی از قبل تاسیس نشده بودند و پادگان یا مرکز آموزشی خاصی نداشتند.

وی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جنگ نابرابر عراق علیه ایران را ابتکاراتی دانست که در آن صورت گرفت و گفت: فرق ما با ارتش کلاسیک دنیا در واژه‌ی بیا و برو است؛ به این معنا که فرماندهانی مانند همت، متوسلیان، باکری و دیگر فرماندهان شهید، خودشان جلوتر از رزمندگان می‌ایستادند و سپس به آنها می‌گفتند که پشت سر ما حرکت کنید. این در حالی است که در ارتش‌های کلاسیک، فرمانده عقب نیروها می‌ایستد و به آنها دستور برو می‌دهد.

IMG23040146
سرلشکر سلیمانی خاطرنشان کرد: ما در دوران دفاع مقدس حدود 12 لشکر داشتیم که تا پایان جنگ 2 یا 3 لشکر نیز اضافه شد. 7 فرمانده لشکرمان در صحنه‌ی نبرد به شهادت رسیدند. گفتنی است که تنها از لشکر 27 محمد رسول‌الله چند فرمانده از جمله جاویدالاثر احمد متوسلیان و شهیدان چراغی، همت، حاج عباس کریمی، صالحی به شهادت رسیدند و بعد از آن نیز آقای کوثری که شهید زنده هستند، فرماندهی این لشکر را به عهده گرفتند. آمارها نشان می‌دهد 75 درصد از فرماندهان گردان‌های ما در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیده‌اند.

فرمانده سپاه قدس با بیان این‌که فرماندهای در دوران دفاع مقدس را می‌توان در دو عامل مبنایی و میدانی بودن آن جست‌وجو کرد، توضیح داد: عامل مبنایی فرماندهی در اسلام، حاکمیت دینی است که امام (ره) در دوران جنگ این مسوولیت را بر عهده داشتند. هم‌چنین تاثیر میدانی فرماندهی را دیگر فرماندهان مخصوصا فرماندهان شهید بر عهده داشتند.

وی بیان کرد: تاثیر انسان صالح در راس یک ساختار، تاثیری اساسی است که در دوران جنگ تحمیلی، امام (ره) و فرماندهان و هم‌اکنون نیز مقام معظم رهبری که در راس نظام هستند، این تاثیرگذاری اساسی را بر عهده دارند و این تاثیرگذاری تنها از انسان‌های صالح برمی‌آید. اگر هم‌اکنون می‌بینیم که در دیگر کشورها مجاهدین مشابه صحنه 8 سال دفاع مقدس ما را انجام می‌دهند و بعضا علیه آمریکا یا اسراییل ایستاده‌اند یا مجاهدین فلسطینی یا لبنانی علیه اسراییل می‌جنگند باز هم تفاوت‌های اساسی با این سرچشمه دارند.

فرمانده سپاه قدس در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وضعیت سوریه اظهار کرد: مشکل سوریه نیز این است که به چنین سرچشمه‌ای متصل نیست. اگر دولت و کشور سوریه تنها یک «همت» و «خرازی‌ها» از خودش داشت وضعیتش این‌گونه نبود و شاهد هیچ‌یک از این اتفاقات در کشورشان نبودیم. حلقه مفقوده در این کشورها وجود چنین انسان‌هایی است که در دوران دفاع مقدس ما بسیار وجود داشتند که منجر به تحول‌های متحیرکننده‌ای شدند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در این یادواره، سردار کاظمینی – فرمانده سپاه حضرت رسول (ص) -، سردار محمداسماعیل کوثری – نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی -، سردار علی میرکیانی و جمعی از دیگر فرماندهان 8 سال دفاع مقدس و رزمندگان نیز حضور داشتند.

 

انتهای پیام/902


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads