کد خبر: 200093 - تاریخ: شنبه، 4 آوریل 2020 - 10:40

یادداشت /سارنگ حسن پور

بیم و امید کرونا و اقداماتی که دیده نشد

نقد کردن و مخالف بودن حق طبیعی افراد است. همانطور که موافق بودن و حمایت کردن نیز به عنوان یک حق برای همه اشخاص محفوظ است. شاید کافی است مدارا کنیم و حرف های یکدیگر را گوش دهیم و جدا از مخالفت‌ها و موافقت‌ها باید همیشه مراقب باشیم از دایره انصاف خارج نشویم و واقعیت […]

نقد کردن و مخالف بودن حق طبیعی افراد است. همانطور که موافق بودن و حمایت کردن نیز به عنوان یک حق برای همه اشخاص محفوظ است. شاید کافی است مدارا کنیم و حرف های یکدیگر را گوش دهیم و جدا از مخالفت‌ها و موافقت‌ها باید همیشه مراقب باشیم از دایره انصاف خارج نشویم و واقعیت را زیر پای خود لگد مال نکنیم.
اکنون که مقداری فضا از التهاب روزهای اول بیماری کرونا فاصله گرفته است و با مشارکت و همدلی و هبستگی خوب مردم شریف استان در دوره مدیریت بیماری کرونا هستیم مجالی یافتم تا بتوانم در این فرصت از تلاش های استاندار گیلان آقای دکتر زارع و تمامی کادر درمان اعم از پزشکان و پرستاران و دانشگاه علوم پزشکی قدردانی نمایم و به امید خداوند از دوره مدیریت بیماری به دوره قطع و کنترل بیماری وارد شویم.
در میان تمام نقدها و نظرها و موافقت هاو مخالفت ها،گفتن آنچه رخ داده شاید از اهمیت بیشتری برخوردار باشد. خیلی ها شاید ندانند که استاندار گیلان در اوائل اسفند ماه از وزیر کشور و رییس شورای امنیت کشور خواستند تا در استان گیلان محدودیت‌های رفت و آمدی ایجاد شود. شاید خیلی ها ندانند دو روز قبل از ابلاغ مقام معظم رهبری به فرماندهی ستاد نیروهای مسلح کشور به جهت ورود در موضوع کرونا؛ استاندار گیلان در مکاتبه ای تمهید مقدمات برای حضور نیروهای ارتش را هماهنگ و برنامه ریزی کرده بود و دستور رهبری نیز تسریع و تسهیل کننده این فرآیند شد. شاید خیلی ها ندانند که چه طور ظرف مدت کوتاهی استان گیلان از نظر تولید مایع ضدعفونی و ژل ضدعفونی به حالت اشباع در آمد و در حال حاضر استان‌های دیگر نیز تولیدات گیلان استفاده می نمایند. تولید ماسک در همین ایام در سال گذشته حدود دوهزار ماسک بود که به مدد فعال شدن کارگاهها و تغییر خطوط تولید اکنون به بالغ یکصدهزار عدد در روز رسیده است.ستاد مبارزه با بیماری کرونا در استان گیلان تاکنون بیست و چهارجلسه رسمی ستاد و ده‌ها جلسه کارگروه‌های پنج‌گانه مختلف ذیل ستاد تشکیل داده است و پیگیری و تلاش دکتر زارع به‌عنوان استاندار و نماینده عالی دولت در برگزاری این نشست‌ها و گزارش گیری و ابلاغ تکالیف دستگاه‌ها و سازمان‌ها جهت کاهش زنجیره بیماری کرونا بسیار موثر و چشمگیر بوده است. بسیاری از اقدامات در دست اجرا نیز بود که اختیار اجرای آن به ستاد ملی مبارزه با کرونا در تهران واگذار شد.
در تامین و پیگیری منابع مالی برای بخش درمان از همان روزهای نخست با حمایت دکتر نوبخت و کارسازی در سازمان مدیریت و برنامه بودجه نیز شاهد اتفاقات خوبی بودیم؛ اعتبار ۲۲میلیارد تومانی برای تکمیل و تجهیز دو بیمارستان در شهرستاتهای تالش و لنگرود، پرداخت ۴۰میلیاردی بابت کارانه کادر درمان و پزشکی و بودجه ۱۶۰میلیاردی به‌منظور تامین و تجهیز بیمارستانها و تکمیل وسایل و تجهیزات درمانی و پزشکی قسمتی از این موارد است.
دکتر زارع با توجه به شرایط بدی که استان گیلان در زمینه شیوع بیماری کرونا با آن روبرو بود از تمام ظرفیت‌های موجود برای بهبود وضعیت استان استفاده کرد. در گام بعدی با هماهنگی دکتر سالاری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و استاندار سابق گیلان سعی در جذب کمک‌ها و امکانات و تجهیزات پزشکی برای مجموعه درمان تامین اجتماعی در گیلان شد و دکتر سالاری نیز بواسطه علقه و علاقه خاص به استان گیلان که در جلسه ستاد کرونا که در استانداری گیلان برگزار شد، بطور واضح ازاین علاقه سخن گفت نیز نهایت مساعدت و همکاری را از جمله اعتبار ۳میلیاردی برای خرید دستگاه سی تی اسکن برای بیمارستان تخصصی اطفال هفده شهریور و اعتبار ۳۰میلیارد تومانی برای تکمیل و تجهیز نمودن وخریددستگاههای پزشکی مورد نیاز وافزایش تخت‌های بیمارستان رسول اکرم و سایر مراکزدرمانی تامین اجتماعی دراستان و طرح توسعه ای بیمارستانها در سال ۹۹ را برای گیلان مصوب و اجرایی نمودند.

در طرح غربالگری و بسیج ملی مبارزه با کرونا نیز استان گیلان ، استان پیشتاز با فاصله زیاد نسبت استان‌های دیگر کشور بوده است و تاکنون نیز بالغ بر ۹۰ درصد جمعیت استان با هماهنگی استانداری گیلان وهمکاری فرمانداری ها و سپاه قدس گیلان و دانشگاه علوم پزشکی غربالگری شده و بازدیدهای متعدد از مراکز درمانی و واحدهای تولیدی و توزیعی و نظارت مستمر بر حسن اجرای مصوبات از جمله اقدامات مثبت و مفید ایشان بوده است. اینها گوشه ای از مواردی بود که به‌اختصار سعی کردم بیان کنم و بسیاری از موارد دیگر که انشالله اگر فرصتی دست بدهد مجدد بیان خواهم کرد.

 

در این میان عده ای هم خود به میدان آمدند. پس از تشکیل کارگروهی و دعوت از گروه‌ها و تشکل‌های مردمی و اجتماعی و فرهنگی به‌جهت هماهنگی بابت کمک رسانی هدفمند این گروه ها شامل نیروهای بسیجی و سازمان های مردم نهاد و خیرین و گروه های خود جوش مردمی و جهادی که در این زمینه بسیار تلاش کردند و خود را از صف تماشاگران صاحب تریبون و رسانه جدا کردند و به میدان کار آمدند.
آنچه در مدیریت این بیماری پانادمیک کرونا واضح است همدلی و همیاری تمام دستگاهها و نهادهای دولتی، نظامی، انتظامی و مردمی است که میتواند زمینه ساز ریشه کنی این بیماری شود و قطعا در این مسیر نواقصی هم بوده که نیازمند همفکری و مشورت صاحب نظران و متخصصان فن می‌باشد و همانگونه که تاکنون بسیاری از عزیزان سعی کردند با حفظ آرامش و عدم ایجاد فضای دلهره و نگرانی در جامعه مشکلات را بیان کنند و بدنبال راهکارهای عملیاتی با توجه به ظرفیتهای موجود باشند و آرامش شهروندان را در مواجهه با بیماری کرونا به تشویش تبدیل ننمایند.
اما در پایان ؛ تمام این تلاشها و جهادها مدیون کادر درمان بیمارستانها و مراکز بهداشت و شهدای عزیز راه خدمت و همراهی و مشارکت مسئولانه مردم در پیوستن به پویش “در خانه بمانیم” و رعایت نکات بهداشتی و حفاظت شخصی است و قطعا این همراهی در کنار عملیاتی شدن تصمیمات ستاد ملی و استانی مدیریت بیماری کرونا در اختصاص بسته های حمایتی و کمک معیشتی و اعطای تسهیلات به صاحبان اصناف و حرفه و افرادی که اقتصاد کسب و کارشان در معرض آسیب است، در گذار از دوره کرونائیسم مفید خواهد بود.
قطعا با همراهی همه آحاد مردم و بدون اینکه مجددا شاهد از دست دادن عزیزانمان و قرار گرفتن در دوره پیک بیماری باشیم از این دوره بیم و امید با نگاهی به آینده به سلامت عبور خواهیم کرد.

پایگاه خبری تحلیلی خوبان خبر: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads