کد خبر: 200028 - تاریخ: پنج‌شنبه، 2 آوریل 2020 - 10:44

رئیس اتاق اصناف گیلان مطرح کرد

جبران آسیب کرونا به اصناف، نیازمند بازشدن چتر حمایتی دولت

رییس اتاق اصناف گیلان گفت: کرونا موجب بیکارشدن برخی از کارگران واحدهای صنفی شده است و برای جلوگیری از ادامه این روند باید هرچه سریعتر چتر حمایت دولت برای جبران این آسیب باز شود.

به گزارش خوبان، جلال الدین محمدشکریه گفت: در حال حاضر بسیاری از اصناف گیلان به دلیل مقابله با کرونا ویروس تعطیل هستند و فقط برخی از اصناف از جمله واحدهای صنفی فروش موادغذایی و خدمات فنی از جمله تعویض روغنی ها، تعمیرات موبایل و کلیدسازی‌ها، برق ساختمان و … به منظور کمتر شدن دغدغه مردم برای در خانه ماندن به صورت شیفت بندی باز و در حال خدمات رسانی هستند.

وی افزود: از زمان آغاز تصمیم گیری‌هایی که برای تعطیلی اصناف در استان برای حفظ سلامت مردم انجام شد، واحدهای صنفی که نسبت به تعطیلی واحدهای اقدام نکرده بودند، نیز برخورد انجام شده است.

بسیاری از صنوف استان اجاره‌ای هستند

شکریه با اشاره به اینکه ما از مشکلات اقتصادی اصناف کاملا با خبر هستیم، خاطرنشان کرد: بسیاری از صنوف ما اجاره‌ای هستند و خوشبختانه در اخبار شنیدیم که برخی از صاحبان مغازه‌ها به مستاجران خود برای پرداخت اجاره مهلت داده اند، این اقدام پسندیده ناشی از فرهنگ بالای مردم مومن گیلان و دیگر هموطنان است و لازم است دولت نیز چتر حمایتی وسیعی از اصناف برای جبران آسیب هایی که کرونا رسانده است، باز کند.

رییس اتاق اصناف گیلان با بیان اینکه همکاری اصناف استان همواره در بحران‌های مختلف موجب شده است تا از معضلات اجتماعی در امان بمانیم، افزود: علیرغم اینکه مردم در کشورهای مختلف برای تهیه مواد مورد نیازشان به فروشگاه‌ها هجوم بردند، در کشورمان شاهد چنین اتفاقاتی نبودیم و یکی از دلایل آن وجود فروشگاه های خرد و سوپرمارکت ها بود که مانع از هجوم مردم به فروشگاههای زنجیره‌ای شد.

سوپرمارکت ها مانع از هجوم مردم به فروشگاه های زنجیره ای شدند

وی افزود: افرادی که فقط از حضور فروشگاه های زنجیره‌ای بزرگ حمایت می‌کردند نیز اعتراف کردند، که فروشگاه‌ها کوچک در بحران برف و کرونا و دیگر بحرانهایی که پشت سرگذراندیم، بسیار در ثبات امنیت روانی جامعه تاثیرگذار بودند و صرفا حمایت از فروشگاه‌های بزرگ می‌توانست در این زمان مشکل جدی برای ما به وجود بیاورد.    

شکریه با اشاره به اینکه اصناف استان علیرغم بدهکار بودن در این روزها مجبور شده اند که واحدهای خود را تعطیل کنند و برخی از آنها نیز قادر به پرداخت حقوق کارگران واحدهای خود نیستند، گفت: متاسفانه به همین دلیل برخی از کارگران اصناف در این روزهای سخت بیکار شده‌اند و هر چه سریعتر باید از سوی دولت اقداماتی انجام شود تا جلوی رشد جمعیت بیکاری کارگران اصناف گرفته شود.

وی تصریح کرد: اصناف همواره از خوش حسابترین مشتریان بانک ها هستند و اعطای تسهیلات به این قشر کمترین ریسک را برای دولت دارد، انتظار می رود دولت با اعطای تسهیلات کم بهره با اقساط طولانی مدت برای احیا و جلوگیری از بیکارشدن کارگرهای اصناف گامی موثر بردارد.

شکریه گفت: در حال حاضر بش از ۸ و نیم میلیون نفر در کشور در بخش اصناف مشغول به کار هستند و دولت برای ایجاد این مشاغل هیچ هزینه نکرده است و تقویت این قشر می تواند منجر به افزایش اشتغالزایی جوانان در این عرصه شود.

کرونا مانع فروش محصولات برخی از واحدهای تولیدی شد

رییس اتاق اصناف گفت: برخی از واحدهای تولیدی استان نیز با شروع بیماری کرونا، محصولاتشان در انبارها دپو شده است و نتوانسته اند، آنها را بفرشند و در صورت ادامه این روند ممکن است برخی از کارگران واحدهای تولیدی استان نیز بیکار شوند. به  همین منظور باید هرچه سریعتر تدابیر لازم اندیشیده شود تا بلافاصله از تعطیلی‌ها این واحدها به توانمندی سابق خود برگردند و دولت باید در فرصت زمانی بسیار کوتاه قوانینی در حمایت از اصناف تدوین کند.

شکریه افزود: یک ششم سرمایه کشور در دست اصناف است، سال گذشته با افزایش قیمت ارز، بحران هایی نظیر برف و کرونا با این افراد با مشکلات زیادی مواجه شدند و باز کردن چتر حمایتی وسیع از سوی دولت با اعطای تسهیلات می تواند راهکار برون رفت اصناف از مشکلت کنونی باشد.   

انتهای پیام


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads