کد خبر: 199443 - تاریخ: شنبه، 14 مارس 2020 - 13:06

خطر مسمومیت با غرغره کردن الکل

دانشگاه علوم پزشکی گیلان هشدار داد : غره غره کردن الکل در دهان با الکل اتیلیک یا اتانول نه تنها در پیشگیری از کرونا ویروس نقشی ندارد بلکه مرگبار است.

به گزارش خوبان، دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعلام کرد : با شیوع ویروس کرونا یا کووید ۱۹ ، متاسفانه برخی از افراد با گمان غلط ، الکل اتیلیک یا اتانول  در دهان خود غرغره کرده و یا مصرف کردند که موجب مسمومیت شدید و فوت افراد در برخی استان های کشور شده است.
بر اساس مستندات علمی مصرف خوراکی و یا غرغره کردن الکل اتیلیک هیچگونه اثری در پیشگیری از عفونت کرونا ندارد و با خطر بروز مسمومیت ناشی از اتانول همراه است.
الکل برای ضدعفونی سطوح در خانه ها و اماکن عمومی استفاده می شود. الکل متیلیک یا همان متانول در مقایسه با الکل اتیلیک یا اتانول ، اثرات ضد میکروبی بسیار ناچیزی و به علت سمیت بالا مصرف خوراکی آن سبب مسمومیت شدید ، کوری و مرگ می شود.
الکل متانول برخلاف اتانول که از طریق پوست سالم جذب نمی شود ، از طریق پوست به ویژه مناطق آسیب دیده پوست سریع جذب شده و سبب مسمومیت می شود.
با توجه به خصوصیت سمی متانول ، مراجع و راهنمایان معتبر بین المللی هیچ گونه توصیه ای مبنی بر استفاده از متانول برای ضدعفونی دست ، پوست و لوازم و تجهیزات پزشکی و سطوح مانند دستگیره در ، میز کار و کف نمی کنند.
دانشگاه علوم پزشکی گیلان تاکید کرد : به هیچ وجه از الکل متیلیک ، متانول و یا الکل صنعتی که حاوی اتانول و یا متانول است برای ضدعفونی دست و پوست استفاده نشود و برای ضدعفونی سطوح ، فقط از محلول های آبی الکل اتیلیک و یا اتانول با غلظت مناسب ۲۶ تا ۷۰ درصد با رعایت اصول ایمنی استفاده شود.


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads