کد خبر: 198810 - تاریخ: دوشنبه، 24 فوریه 2020 - 09:08

موزه میراث روستایی گیلان آماده پذیرایی از میهمانان نوروزی می شود

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان بیان کرد: ترمیم و مرمت فضاهای جانبی موزه میراث روستایی آغاز شده و این فضا که زندگی یکصد سال گذشته روستائیان استان را در فضایی مملو از موسیقی و آئین های محلی به نمایش می گذارد، آماده میزبانی از گردشگران نوروزی می شود.

به گزارش خوبان،  مکانی برای نمایش خویشاوندی انسان و طبیعت و یادگاری از روستائیان نیک‌اندیش گیلانی، پس از پشت سر گذاردن هجوم برف و بوران و زلزله، سازه های اصلیش استوار ماند و این بار پس از مرمت زمستانی میزبان گردشگرانی می شود که سرور جشن‌ها و آئین‌های بومی را در فضایی روستایی به یادگار از یک قرن پیش، جست‌وجو گر هستند.
موزه میراث روستایی گیلان با ٣۶ سازه در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
اکنون موزه میراث روستایی گیلان اولین موزه از این نوع در کشور است که در زمینی به مساحت حدود ۲۶۳ هکتار در پارک جنگلی سراوان، واقع در کیلومتر ۱۸ جاده رشت – تهران، زندگی یکصد سال گذشته  روستاییان گیلان را در ۹ فاز به نمایش گذاشته است.
شهرود امیر انتخابی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: موزه میراث روستایی گیلان یکی از پر بازدیدترین جاذبه های گردشگری استان است و انتشار برخی اخبار نادرست از آسیب به سازه های اصلی این اکوموزه زمینه نگرانی مردم و گردشگران را فراهم آورده بود؛ این در حالی است که ۳۳ بنای اصلی سالم هستند و طبق روال همه ساله مرمت و آماده سازی این اکوموزه آغاز شده و برای پذیرایی گردشگران در نوروز ۹۹ آماده می شود.

وی اظهار داشت: پس از بارش سنگین برف در گیلان هیچ یک از بناهای ثبت شده استان دچار آسیب نشده است ولی این موضوع بدان معنا نیست که اقدامات پیشگیرانه به ‌منظور جلوگیری از آسیب و تخریب صورت نگیرد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان یادآور شد : تعداد آثار ثبتی در فهرست ملی کشور از یک هزار و ۱۴۱ اثر طی ۹ ماه نخست امسال به یک هزار و ۱۷۳ اثر ارتقاء پیدا کرد؛ ۶۰ اثر تاریخی منقول و غیرمنقول، طبیعی و ناملموس در ۹ ماهه امسال در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
امیرانتخابی افزود: آثار شامل آئین گترا گیشه بری، شیوه پخت تیان حلوا خشکبیجار، شیوه تهیه کال کباب، بازی مرغانه جنگ، الکاوه بازه، شیوه پخت پنیر برشته، شیوه پخت باقلاواویج (گل در چمن)، شیوه پخت بادمجان شکم پر، شیوه پخت سنتی خورش ترش واش، شیوه پخت سنتی سیاه پلو (سیاه پلا، پلاسر قوام، سبله مات) لنگرود، مهارت سنتی نوغان‌داری و ابریشم‌کشی  و مهارت سنتی جوراب بافی گیلان است.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads