کد خبر: 198776 - تاریخ: یکشنبه، 23 فوریه 2020 - 09:34

گردشگری دریایی در سطح بنادر دریای خزر توسعه می‌یابد

گردشگری دریایی در سطح بنادر دریای خزر به‌عنوان یک مزیت اقتصادی و با مشارکت سازمان منطقه آزاد انزلی توسعه می‌یابد از طرفی کریدور تجاری چین – قزاقستان – ایران نیز در تحقق این هدف مهم نقش به‌سزایی دارد.

به گزارش خوبان، ایجاد کریدور تجاری چین – قزاقستان – ایران با محوریت منطقه آزاد انزلی تاکنون کارکردها و مزیت‌های فراوانی برای کشورمان در بخش‌های مختلف داشته است از طرفی می‌تواند به‌عنوان یک بستر مناسب جهت توسعه گردشگری دریایی در سطح بنادر دریای خزر مورد استفاده قرار گیرد.

گردشگری دریایی در دنیای امروز از جمله جذاب‌ترین و هیجان‌انگیزترین صنعت‌های درآمدزا و اشتغال‌ آفرین رو به رشد محسوب شده و کشورهای بسیاری به‌دنبال توسعه و بهبود زیرساخت‌های آن هستند، از طرفی وجود دریای خزر و موقعیت جغرافیایی بسیار خوب سواحل شمالی از جمله مزایای کشورمان به حساب می‌آید.

علاوه بر خلیج فارس، دریای خزر با دارا بودن سواحل زیبا و نعمت‌های خدادادی می‌تواند در مسیر گردشگری دریایی به موقعیت‌های بسیار خوبی دست پیدا کند؛ در این راستا می‌توان با انجام یکسری برنامه‌ریزی‌ها و سرمایه‌گذاری مناسب در بخش گردشگری دریایی علاوه بر درآمدزایی و ارزآوری برای هزاران نفر اشتغال ایجاد کرد.

کارشناسان و فعالان حوزه مربوط به مسائل گردشگری در گیلان معتقد هستند با سرمایه‌گذاری، توسعه امکانات گردشگری دریایی و زیرساخت‌های لازم آن در این استان که سواحل بسیار زیبایی دارد می‌توان در فصولی که شرایط جوی مناسبی دارد بستر لازم برای جذب گردشگر و توسعه گردشگری دریایی را فراهم کرد.

عضو هیئت مدیره و معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، ایجاد کریدور تجاری چین – قزاقستان – ایران با محوریت منطقه را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: از طریق این کریدور بسیار مهم می‌توان توسعه گردشگری دریایی در سطح بنادر دریای خزر را در دستور کار قرار دارد.

امین افقی دیگر کارکردهای مثبت کریدور تجاری چین – قزاقستان – ایران را برشمرد و تصریح کرد: ترانزیت کالاهای چینی به کشورهای ترکیه، عراق و سوریه، ترانزیت کالاهای تولید داخل برای عرضه به بازار‌های آسیای میانه و شرق روسیه از جمله فرصت‌های همکاری دو جانبه در چارچوب این کریدور محسوب می‌شود.

وی از مراوات اقتصادی بین کشور ایران و قزاقستان سخن گفت و با بیان اینکه سابقه این ارتباطات به گذشته بر می‌گردد گفت: این دو کشور علاوه بر مشترکات فرهنگی و همسایگی در دریای خزر در حوزه مبادلات تجاری باهم در ارتباط بوده و از ۴ سال گذشته روابط تجاری آن‌ها با منطقه آزاد انزلی روند رو به رشدی داشته است.

عضو هیئت مدیره و معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی مهم‌ترین مزیت‌های ترانزیت کالا در کریدور تجاری چین – قزاقستان – ایران را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: تسهیل و تسریع در ارائه خدمات به بازرگانان با هدف بهره‌برداری از ظرفیت‌های این مسیر، از مهم‌ترین راهبردهای کشورهای ایران و قزاقستان است.

افقی هدف از ایجاد منطقه آزاد انزلی به عنوان تنها منطقه آزاد شمال کشور را توسعه مبادلات کشورمان با کشورهای حاشیه دریای خزر و اوراسیا اعلام کرد و ابراز داشت: ظرفیت‌های بندری این منطقه با وجود دو بندر، انزلی به عنوان قدیمی‌ترین بندر ایران در این حوزه و بندر کاسپین به عنوان بزرگ‌ترین بندر ایرانی دریای خزر کاملاً مشهود است.

وی دو بحث توسعه امکانات زیرساختی و فعال‌سازی کریدورهای بین‌المللی را به عنوان مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان در سال‌های اخیر مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: در همین این راستا کریدور چین، قزاقستان، ایران با محوریت سازمان منطقه آزاد انزلی ایجاد شده و دارای مزیت‌ها و کارکردهای بسیار بالایی است.

انتهای پیام/۶۱۴/ح

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads