کد خبر: 19870 - تاریخ: چهارشنبه، 27 فوریه 2013 - 16:11

« نوروزی خوانی » در کوچه پس کوچه های رشت

خوبان خبر: سال ها بود که شنیدن صدای نوروزی خوان برایم « ناجه » شده بود تا اینکه چند شب پیش زنگ خانه به صدا در آمد. آیفون را برداشتم. صدای بچه ای به گوش رسید که گفت: نوروزی بخوانم؟

به گزارش خوبان به نقل از گیلان آنلاین: نوروزی خوانی یکی از رسم های قدیمی ما گیلانیان به شمار می آید، که امروزه بنا به دلیل مهاجرت به شهر وتکنولوژی، کم کم همانند سایر سنت های ما به دست فراموشی سپرده شد.

آن روزها، دوران کودکی و نوجوانی که در روستا بودم شاهد نوروزی خوانی بودم که در اسفند ماه نوروز خوان ها آمدن « عید نوروز» و بهار را به ما نوید می دادند. و من چقدر خوشحال که عید می آید و مدرسه تعطیل می شود. و به قول معروف کلی عیدی جمع می کنم . بقول زاکان : « بییا بیشیم عیدی، به خانه مشت مهدی » .

سال ها بود که شنیدن صدای نوروزی خوان برایم « ناجه » شده بود تا اینکه چند شب پیش زنگ خانه در دم دم های غروب به صدا در آمد.

آیفون را برداشتم، گفتم: بفرمایید.

صدای بچه ای به گوش رسید که گفت : نوروزی بخوانم؟

گفتم: چی؟

گفت: نوروزی بخوانم؟

نمی دانم چرا شوکه شده بودم و نمی توانستم حرفی بزنم که در همین لحظه صدای همسایه طبقه ی دومی به گوش رسید که گفت: بخوان.

سرم را از پنجره بیرون انداختم دیدم که دوتا برادر با تفاوت سنی به احتمال به یقین یک سال حدودا 8 و 9 ساله  با صدای خیلی زیبایی آمدن عید نوروز را به من نوید می دهند.

بغض گلویم را می فشرد میخواستم حرفی بزنم ولی باز زبانم بند آمده بود.

خانومم گفت: بهوشون پول دادی
گفتم:نه!
گفت:چرا؟

باز هم زبانم از گفتن باز مانده بود. به قول شاعر هم ولایتی ما تیمور گورگین: در شعر معروف پهلوان خود می گوید: « این است پهلوان، که آورد یک قرص نان» .

امروز در کوچه پس کوچه های رشت پهلوان آن دو برادر جوانی هستند که آمدن بهار و عید نوروز را به ما گوش زد می کنند و شاید هم برای امرار معاش، که امثال من در حال فراموش کردنش هستیم و اینکه فراموش کردیم بچه ی همسایه ی ما امسال عید ؟؟؟!!!

دستم دیگر توان نوشتن ندارد . بغض دوباره گلویم را می فشارد . پیشاپیش عیدتان مبارک گیلانی عزیز.

 

انتهای پیام/90


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

انتشار یافته:۲

  1. ح- علیسرایی
     | 2013/03/2 - 13:47
    پاسخ

    با سلام و خدا قوت
    مدیریت محترم پایگاه خبری – تحلیلی خوبان خبر
    احتراما؛ ضمن عرض توفیق و تحیات الهی ، به استحضار جنابعالی می رساند وقتی متنی – خبری – مقاله ای را از جایی برداشت و مورد استفاده قرار می دهید. حداقل اسم نویسنده را هم ذکر کنید. با تشکر / حمید نظرخواه علیسرایی

    • خوبان
       | 2013/03/2 - 14:53
      پاسخ

      با سلام و تشکر از حسن انتخاب شما
      کاربر محترم سایت خوبان خبر در مطالبی که از سایت های دیگر نقل می کند علاوه بر نام سایت مذکور نام نویسنده آن را نیز قید می نماید، اما در مقاله مورد نظر بنا به دلایل خاصی این امر امکان پذیر نبود.

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads