کد خبر: 197653 - تاریخ: پنج‌شنبه، 30 ژانویه 2020 - 08:42

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان ؛

ضرورت تشکیل بنادر متقارن در کشورهای حاشیه خزر برای تبادل کالا

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با تأکید بر لزوم تشکیل بنادر متقارن در کشورهای حاشیه دریای خزر، گفت: این بنادر به افزایش تبادل کالا و بهره گیری از امکانات و شرایط یکسان کمک می کند.

به گزارش خوبان، حمیدرضا آبایی  با اشاره به موافقتنامه‌های بندری و دریایی و با بیان اینکه همکاری‌های بندری و دریایی بین کشورهایی که دارای امکانات هستند نقش اساسی دارد، اظهار کرد: در بحث حمل و نقل دریایی با کشورهای صاحب بندر و کشتیرانی وجود موافقتنامه بسیار مهم و حائز اهمیت است زیرا در این زمینه تبادل نظر درباره مباحث تخصصی و استفاده از تجربیات دو طرف را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه موافقت نامه‌های دریایی در قالب یادداشت تفاهم‌هایی با یکدیگر مبادله می‌شود و کشورهایی که در این زمینه فعال و دارای دیپلماسی قوی هستند بیشتر این موافقتنامه را می‌تواند داشته باشد، گفت: این موافقتنامه ها توسط دول امضا و به قانون تبدیل می‌شود و این قانون‌ها بین دول‌ها به نقشه راه ارتباط بندری و دریایی تبدیل می‌شود.

بهره گیری از موافقت نامه‌های بندری و دریایی در زمان بروز مشکل یا اختلاف

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در ادامه با تأکید بر اینکه وجود این موافقیت نامه در زمان بروز مشکل و یا وجود اختلاف تأثیرگذار خواهد بود، گفت: همچنین به واسطه این موافقت نامه‌ها زمینه همکاری‌های بیشتر بندری و دریایی را فراهم خواهد شد.

وی با بیان اینکه عمده مباحث این موافقتنامه‌های دریایی و بندری، افزود: استفاده از نحوه اجرای کنوانسیون‌های بندری، مباحث مربوط به آلودگی‌های دریایی، نجات، تجسس و بحث‌های مربوط به همکاری‌های بندری در قالب برگزاری نشست‌های مشترک دو جانبه و چند جانبه در این موافقتنامه پیش‌بینی می‌شود.

آبایی در ادامه با اشاره به اینکه عدم دریافت مالیات مضاعف یکی دیگر از مواردی که در این موافقتنامه به آن اشاره شده است، تصریح کرد: در این زمینه اگر فعالیتی در یک بندر شامل مالیات می‌شود آن فعالیت در کشور دیگر شامل مالیات نشود.

وی ادامه داد: همزمان با موافقت نامه‌ها، اقدامات دیگری همانند برگزاری نشست‌های مشترک همکاری، موضوعات بندری و کشتیرانی، برگزاری دوره‌های آموزشی، تبادل دانش فنی، اعزام اساتید برای برگزاری دوره‌های آموزشی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

امضای خواهر خواندگی منطقه ویژه اقتصادی آستارا با لوتوس آستاراخان

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با بیان اینکه با توجه به قرار گرفتن این استان در حاشیه جنوبی دریای خزر و شرایط حاکم بر کشورهای محدوده دریای خزر می‌توان علاوه بر این موضوعات می‌توان حقوق کشورهای حاشیه دریای خزر را مد نظر قرار دارد، افزود: یکی از این موارد می‌تواند ایجاد شرایط متقابل در بنادر تقریباً شبیه هم است.

وی ادامه داد: با تشکیل بنادر متقارن در کشورهای جنوبی (گیلان) و با کشورهای حاشیه غربی و شرقی دریای خزر می‌توانیم اقدامات فراوانی در حوزه‌های مختلف انجام دهیم. برای مثال اگر کالایی در یک بندر بارگیری می‌شود قابلیت تخلیه در بندر دیگر را داشته باشد.

آبایی با بیان اینکه تشکیل بنادر متقارن سبب برخورداری بنادر از شرایط و امکانات یکسان برای تبادل کالا می‌شود، اظهار کرد: این موضوع جز مواردی است که می‌تواند به موافقتنامه‌های گذشته اضافه شود.

وی در ادامه به موضوع خواهر خواندگی بنادر نیز اشاره کرد و افزود: به دنبال امضای خواهر خواندگی میان مناطق ویژه اقتصادی آستارای ایران و منطقه ویژه اقتصادی لوتوس در بندر آستاراخان هستیم که در صورت تحقق این امر می‌تواند شرایط را برای تبادل اطلاعات، امکانات، تجربه و دانش فراهم شده و تبادل کالایی فراهم می‌شود.

کد خبر ۴۸۳۹۵۳۹


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads