کد خبر: 197392 - تاریخ: چهارشنبه، 22 ژانویه 2020 - 13:59

تأکید بر استفاده صحیح از ظرفیت اتحادیه اوراسیا برای صادرات بادام‌زمینی

در نخستین جلسه کارگروه میز کالا بادام‌زمینی به برند سازی بادام، افزایش تولید برای صادرات، لزوم کاهش واردات، حضور در بازارهای جهانی و استفاده صحیح از ظرفیت اتحادیه اوراسیا تأکید شد.

به گزارش خوبان ظهر امروز جلسه کارگروه میز بادام با حضور معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت کشور در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

پیام ناصر قدسی با اشاره به اهداف جلسه میز کالایی می‌گوید این جلسات به درخواست خود استان‌ها برگزار می‌شود زیرا هر استان شناخت کافی از محصولات کشاورزی خود دارد که هدف از برگزاری این جلسات رونق اقتصادی در خطه از کشور است.

وی معتقد است باید به محصولات نگاه صادراتی داشت زیرا تنها در این صورت می‌توان باعث پیشرفت کشور شد و لازمه انجام این کار افرایش تولید محصول و رفع نیاز کشور است.

معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت کشور می‌گوید از سال ۹۷ شیوه قیمت‌گذاری کالاها را تغییر دادیم و پارسال بر اساس ارز نیمایی بود و از امسال به سمت واقعی سازی قیمت‌ها داریم پیش می‌رویم.

بااینکه کشور در تحریم شدید به سر می‌برد ولی به گفته قدسی، در حوزه صادرات خشکبار در کشور با افرایش دودرصدی مواجه بودیم که محصولات بادام‌زمینی را به هشت کشور صادر کردیم که سه کشور ترکیه، پاکستان و افغانستان بیشتر صادرات را از ایران در حوزه بادام داشتند.

وی اتحادیه اوراسیا را اولویت صادراتی کشور می‌داند زیرا به‌راحتی می‌توان از این طریق محصولات کشاورزی را برای دیگر کشورها معرفی کرد.

معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت کشور از کاهش واردات بادام در کشور خبر داد و گفت باید سعی کنیم دیگر آمار واردات بادام افزایش پیدا نکرده و از سال‌های بعد کاهش پیدا کند.

قدسی معتقد است باید نگاه تولید محصولات کشاورزی را به سمت صادرات محور ببریم و باید از نگاه محلی به تولید محصولات کشاورزی نگاه ارگانیک و صادراتی داشت.

وی تعرفه وارداتی یکی از مشکلات در حوزه اقتصاد می‌داند که با توافق‌نامه اتحادیه اوراسیا و عضویت ایران آن توانستیم این مشکل و معضل بزرگ را برطرف کنیم.

با توجه به اینکه بادام‌زمینی محصول استراتژیک آستانه‌اشرفیه است ولی به نظر معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت کشور باید در این حوزه با توجه به تولید کم، ظرفیت‌سازی کرده و برای صادرات باید تولید بادام را افزایش داد.

قدسی معتقد است وقتی کشت بادام در مناطق محدود انجام می‌شود باید بادام‌کاران یک کنوانسیون صادرات را تشکیل داده و بادام را برندسازی کرده و آن را ثبت جهانی کند.

نماینده مردم شهرستان آستانه‌اشرفیه در مجلس شورای اسلامی وزارت صمت توجه بسیار زیادی به محصول بادام‌زمینی در این شهرستان دارد و تشکیل میز بادام‌زمینی حاصل سفر وزیر صمت به استان گیلان است که این کار اکنون در حال انجام شدن است.

محمدحسین قربانی محوریت توسعه در گیلان کشاورزی و گردشگری است و متأسفانه سهمی از صنعت نداریم.

وی بهترین محصولات کشاورزی گیلان را بادام، برنج، چای و زیتون می‌داند و باید از این محصولات برای ارتقاء و کنترل کیفیت بسیار تلاش کرد.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید وقتی نیاز کشور در حوزه بادام ۳۰ هزار تن است چرا باید ۲۰ هزار تن به‌صورت غیرقانونی و غیربهداشتی وارد کشور شده و کشاورزان ما را بی‌رغبت به تولید این محصول کند.

قربانی یکی از دلایل واردات محصولات کشاورزی را پایین بودن قیمت ارز دانست ولی با تلاش مسؤولان و مجمع نمایندگان توانستیم ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی را از محصولات غیرضروری کشاورزی به‌مانند چای و بادام حذف‌شده و باعث کاهش قاچاق شد.

وی اعتقاد دارد برند سازی و شناسنامه‌دار کردن بادام‌زمینی را بسیار باعث خوشحالی کشاورزان شده است زیرا تولید این محصول باعث افرایش تولید ثروت و اشتغال روستاییان شده است.

بادام‌زمینی استفاده‌شده در آستانه‌اشرفیه nc2 بوده که بیش از ۵۰ سال از عمر این بادام می‌گذرد.

نماینده مردم شهرستان آستانه در مجلس شورای اسلامی می‌گوید باید طوری برنامه‌ریزی کرد تا بتوان محصولات کشاورزی آستانه‌اشرفیه را در سفره‌های مردم آورد زیرا باعث افزایش تولید می‌شود.

علارغم اینکه تلاش‌های زیادی برای ایجاد اشتغال در کشور انجام‌شده است ولی به گفته قربانی برای فراهم آوردن اشتغال برای یک نفر نیاز به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه است به همین دلیل باید از بخش خصوصی استفاده کرد.

وی اجلاسیه اوراسیا را یک ظرفیت برای توسعه صادرات در حوزه بادام‌زمینی و دیگر محصولات کشاورزی می‌داند و از مسؤولان وزارت صمت درخواست دارد تا این ظرفیت را برای بخش خصوصی فراهم کند تا بتوان با صادرات به رشد اقتصادی منطقه کمک کرد.

اتحادیه گمرکی اوراسیا یک اتحادیه گمرکی متشکل از کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا یعنی کشورهای ارمنستان، بلاروس، روسیه، ایران، قرقیزستان، قزاقستان است.

رئیس سازمان صمت می‌گوید باید از همه ظرفیت‌های استان گیلان برای پیشبرد اهداف اقتصادی استفاده کرد.

فرهاد دلی پوش معتقد است گیلان به لحاظ تولید، صنعت و کشاورزی دارای امکانات خوبی هستیم فقط باید از این ظرفیت به‌درستی بهره برد.

وی بااینکه اعتقاد دارد گیلان به لحاظ محصولات کشاورزی دارای تنوع بسیاری است ولی در بعضی مواقع به‌درستی برای مردم کشور و جهان معرفی نشده است.

رئیس سازمان صمت به برنامه میز کالایی اشاره کرد و گفت سعی داریم برای محصولات مختلف گیلان ازجمله بادام آستانه‌اشرفیه بسته حمایتی را تشکیل داده و از این طریق بحث اشتغال را فعال کنیم.

دلق‌پوش اعتقاد خاصی به عدم خام فروشی دارد و می‌گوید باید ارزش اقتصادی کالای موردنظر را افزایش دهیم تا باعث پیشرفت شود.

وی بادام آستانه را یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی کشور می‌داند و معتقد است باید از این محصول ارزشمند برند سازی درست انجام شود.

از کل نیاز کشور در حوزه بادام‌زمینی هشت هزار تن آن در آستانه‌اشرفیه تولید می‌شود.

به گفته دلق‌پوش میزان زمین زیر کشت بادام در گیلان دو هزار رو ۹۴۲ هکتار است که ۶۰ واحد صنفی در آن فعالیت داشته و دو هزار و ۵۶۲ هکتار آن در آستانه‌اشرفیه است.

رئیس سازمان صمت به واردات بادام در کشور انتقاد دارد و می‌گوید چرا وقتی در کشور و استان گیلان بهترین بادام دنیا تولید می‌شود ولی در کشور این محصول را وارد می‌کنیم هرچند اقدامات خوبی در این حوزه انجام‌شده است.

نیاز کشور در حوزه مصرف بادام‌زمینی ۳۰ هزار تن است ولی متأسفانه۲۰ هزار تن به کشور وارد می‌شود.

علارغم اینکه کارهای مهمی برای کشت و برداشت بادام و محصولات کشاورزی در استان انجام‌شده ولی برای اینکه بتوانیم باعث توسعه این محصول شویم باید بادام را به‌عنوان محصول ارزشمند ثبت و سپس باعث فرآوری آن شد.

میزان فرآوری بادام‌زمینی در آستانه‌اشرفیه دو هزار و ۵۰۰ تن است.

دلق‌پوش از مسؤولان و بادام‌کاران درخواست دارد تا تولید بادام را افزایش دهند زیرا تنها در صورت افزایش تولید می‌توان مانع واردات شد و بسته‌های حمایتی سازمان صمت آماده کمک به بادام‌کاران و فعالان این حوزه است.

به گفته معاون رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان ۷۰ درصد مصرف بادام‌زمینی در دنیا به‌صورت روغن بوده و فقط ۳۰ درصد آن به‌صورت آجیل مصرف می‌شود.

به گفته مدیرکل سرمایه‌گذاری استانداری گیلان یکی از مشکلات در استان عدم وجود اولویت‌بندی است که باید این مسئله موردتوجه قرار گیرد.

یونس رنج‌کش می‌گوید باید با برندسازی محصول بادام‌زمینی بازارهای وجود را شناخته و آن را با استفاده از ظرفیت اوراسیا به دیگر کشورها وارد کنیم.

وی معتقد است بادام آستانه دارای یک نام و نشان است ولی برای تجارت سازی باید بتوان آن را برند سازی کرد و استانداری این آمادگی را دارد تا به بادام‌کاران تسهیلات کم‌بهره بپردازد

فرماندار شهرستان آستانه‌اشرفیه، این شهرستان را تنها شهر غرب و شرق استان گیلان می‌داند که محصول بادام را به نام خود ثبت کرده است.

یونس محمودی می‌گوید معتقد است محصولات کشاورزی در آستانه‌اشرفیه به دلیل زمین‌های حاصل خیزی دارای کیفیت بسیار خوبی است.

وی به میزان بادام تولیدشده در آستانه‌اشرفیه، اشاره دارد و معتقد است چون شهرستان آستانه یکی از محصولات ساحلی است بادام در این منطقه از کیفیت خوبی برخوردار بوده و باید کارهای لازم برای تجارت سازی این محصول را انجام دهیم.

در آستانه‌اشرفیه ۱۱ هزار تن پیله تر، هفت هزار و ۲۰۰ تن پیله خشک به ارزش ریالی هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال تولید می‌شود.

بااینکه کلاس‌های آموزشی خوبی در حوزه بادام‌زمینی و مبارزه با قارچ در این شهرستان برگزارشده ولی به گفته فرماندار شهرستان آستانه‌اشرفیه، هنوز قارچ بادام به یک معضل برای کشاورزان تبدیل‌شده است.

محمودی از ابراز علاقه مسؤولان آستانه‌اشرفیه برای استفاده از سرمایه‌گذاران در حوزه‌ بهره‌مندی از محصولات جانبی بادام مثل کره بادام و دانه‌های روغنی خبر داد زیرا این محصول باارزش دارای خواص بسیار خوبی است.

وی اعتقاد دارد محصول بادام‌زمینی در شهرستان آستانه‌اشرفیه باعث اشتغال بسیار خوبی شده و درآمد بسیاری از مردمان این شهرستان تولید بادام‌زمینی است به‌طوری‌که تسهیلات کم‌بهره خوبی به بادام‌کاران پرداخت‌شده و زمین‌های کشاورزی بسیار زیادی زیر کشت بادام است.

به گفته فرماندار شهرستان آستانه‌اشرفیه ۲۳ میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره به بادام‌کاران پرداخت‌شده است.

به گزارش فارس، واگذاری زمین‌های دولتی به سرمایه‌گذاران فعال برای تولید بادام، ترویج کشت بادام د کشور و اعطا بسته حمایتی، دعوت از سرمایه‌گذاران برای برند سازی و افزایش کیفیت بادام و اصلاح بذر بادام، تشکیل اتحادیه صنفی، کنترل واردات بادام و کنترل قیمت، آموزش و برگزاری نشست‌های علمی برای استفاده صحیح از تکنولوژی برای کشت بادام، سرمایه‌گذاری صنایع تبدیلی و ثبت برند بادام‌زمینی ازجمله مصوبات مهم این کارگروه بوده است.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads